Porozumět slovu

      Abychom správně porozuměli významu Božího dopisu který jsme  pojmenovali Bible, musíme se naučit rozlišovat mezi pojmy  (koncepty), které jsou sice jasně v Písmu prezentovány, ale občas  v důsledku staletého (a někdy i delšího) časového rozdílu nesprávně  interpretovány (vyloženy, vysvětleny) a učeny.     

      Myšlenka "Správně rozdělovat Boží Slovo", vznikla v minulém  století. Vyšel s ní - někdy v roce 1885 jako první - Cyrus Ingerson  Scofield, spisovatel a pastor Kongregacionální církve v Dallasu,  Texasu. Později napsal své největší dílo "Scofield Reference  Bible", kterou jsem začal používat od počátku mého křesťanství.  Používám ji až podnes.... Scofield navrhuje v kostce deset  nejdůležitějších námětů Bible.... Pavel kdysi vyzval Timotea, aby se před Bohem "ukázal jako  pracovník, který se nemusí stydět, a který správně rozděluje  (vykládá) Slovo Pravdy" (2 Timoteovi 2:15). To "zvěstuje"  v ekumenické Bibli, neodpovídá řeckému výrazu "orthôtômeô", které  znamená " správně vykládat", "rozdělovat".... A tak se pokusím  vysvětlit to, co Scofield už v minulém století napsal. Je to studie  pouze pro toho, kdo už Bibli zná.

                              Upozornění (více než důrazné!) :
          Přál bych si, aby každý, kdo bude toto číst, nedělal  jakékoliv doktrinální konkluze (závěry), na základě toho, co jsem  zde napsal já, nebo už v minulém století C.I.Scofield, ale právě  tak, jako kdysi Bereané (Skutky 17:11), všechno pečlivě porovnal  s tím, co píše Bůh - a udělal si svůj vlastní názor!!! Nehodlám  stavět na ničem co vymyslel člověk, ale pouze na tom, co nám dal  Bůh.... Věřím, že 1 Jan 2:27 platí pro každého, kdo upřímně pravdu  hledá....

                                ŽID, POHAN A CÍRKEV JEŽÍŠE KRISTA:
           "Nebuďte kamenem úrazu ani Židům, ani Řekům, ani Církvi  Boží"...(1 Korint.10:32).
                 Každý, kdo čte Bibli alespoň s částečným zájmem, zjistí že  víc jak polovina jejího obsahu se týká jednoho národa - Israele.  Čtenář dále zjistí, že tento národ má zvláštní postavení v jednání  s Bohem... Bůh oddělil Israelity ode všech národů světa, uzavřel  s nimi smlouvu a dal jim speciální sliby, které žádný jiný národ  nedostal. Písmem jde pouze jejich historie - zmínky o ostatních  národech jsou pouze ve vztahu k Israeli. Také se zdá, že veškeré  komunikace Boha Yahweh s Israelem se týkají Země.....


         Pakliže budou  poslušní a věrní, národ má slíbenou pozemskou velikost, slávu,  bohatství a moc. V opačném případě je Bůh vyžene do celého světa  "mezi národy, od jednoho konce země k druhému" (Deuteronomy  28:64). Dokonce i slib Mesiáše je požehnáním "všem rodinám světa.  Pakliže student pokračuje dál v četbě Bible, zjistí že se  Písmo zmíňuje o další skupině lidí a tou je Církev. Tato skupina má  také zvláštní postavení k Bohu a právě jako Israel, obdržela  specifické sliby od Boha.
            Zde ovšem podobnost končí a začíná nápadný kontrast! Místo  aby byla vytvořena z potomků Abraháma, Církev je "tělem", kde se  rozdíl mezi Židem a Pohanem zcela ztrácí! Namísto "příbuzenství"  podle Boží smlouvy, je to "příbuzenství zrodu". Namísto  poslušnosti, která by přinesla moc, slávu, sílu bohatství - Církev  má být spokojená s jídlem a oblekem - je připravována na  pronásledování, nenávist. Tak jako Israel je spojovaný s pozemskými  hodnotami, Církev má očekávat hodnoty spirituální, nebeské.... Student se dočte, že ani Israel, ani Církev neexistovaly od  počátku světa. Počátek Israele najdeme v čase, kdy Yahweh povolal  Abraháma. Zrod Církve (možná že to někdo nevěděl!), která  každopádně ještě za doby Ježíše Krista na Zemi neexistovala, se  udál až po Jeho odchodu. Kristus mluví v budoucím čase, když  prohlašuje: ("na této skále postavím - ne "stavím" či "jsem  postavil".
            Dále zjistíš podle Efezským 3:5-10, že o Církvi není ve  Starém Zákoně ani jedna prorocká zmínka, ale že "Církev byla  tajemstvím "uschovaném v Bohu". Biblicky nalezneme vznik Církve ve  Skutcích 2. a její konec na Zemi v 1 Tesalonským 4:13-18.    Dále shledá čtenář, že i když jakékoliv rozdělení podle rasy  je zřídka kdy v Bibli zmíněné - jedna další skupina zcela odlišná  jak od Israele, tak i od Církve, vystupuje na scénu pod názvem  Pohané. Srovnání těchto třech skupin nalezneš v těchto verších:  Židé: Římanům 9:4-5, Jan 4:22, Římanům 3:1-2. Pohané: Efez.2:11-12  Efez.4:17-18, Marek 7:27-28. Církev: Efez.1:22-23, Efez.5:29-33,  1Petr 2:9. Když porovnáš, co je psáno v Písmu o Israeli a Církvi,  shledáš že jak v původu, povolání, slibu, uctívání a principů  chování, je všechno v kontrastu! Podívejme se tedy nejdříve na  Israel:

                                                  ISRAEL.
                 "A Bůh řekl Abrámovi: Odejdi ze své země, odejdi od své  rodiny a domu tvého otce do země, kterou ti ukáži"..(Genesis  12:1). "Hospodin, tvůj Bůh, tě přivede do dobré země, země potoků  vody - s prameny vod hlubokých tůní, které vyvěrají jak na pláni,  tak i v horách, do země, kde roste pšenice i ječmen, vinná réva,  fíky a granátová jablka. Do země olivového oleje a medu - země, kde  budeš jíst bez nedostatku" (Deut.8:7-9). Pravil tedy: "Jsem  služebník Abrahámův. Hospodin mému pánu velmi požehnal, takže je  zámožný. Dal mu brav a skot, stříbro a zlato, otroky a otrokyně,  velbloudy a osly".... (Genesis 24:34)... "Hospodin dá, že  nepřátelé. kteří proti tobě povstanou, budou před tebou poraženi.  Jednou cestou proti tobě vytáhnou, sedmi budou prchat"....(Deut.  28:7).. "Bůh tě učiní hlavou a ne chvostem - vždy budeš nahoře  - nikdy dole", budeš-li poslouchat svého Boha"...(Deut.28:13).



                                             CÍRKEV.
               "A proto bratří jste svatí, a máte účast na nebeském pozvání".  (Židům 3:1)....."Naše občanství je v nebi" (Filipským 3:20)..  A Ježíš mu řekl: "Lišky mají doupata a ptáci hnízda. Syn člověka  nemá, kde by hlavu složil"..... "Dědictví nehynoucí, bez poskvrny  a věčné, je připraveno pro vás na nebesích" (1Petr 1:4)... "Až do  této chvíle trpíme hladem, žízní, nemáme co na sebe, jsme biti,  jsme bez domova". (1Korintským 4:11) ...
              A Ježíš se rozhlédl kolem a řekl: "Jak těžko vejdou do Božího  království ti, kteří jsou bohatí"...(Marek 10:23)..."Poslyšte,  bratří! Cožpak si Bůh nevyvolil chudáky tohoto světa, aby byli  bohatí ve víře a stali se dědici království, které slíbil těm,  kteří Ho milují?"..."Vyženou vás ze synagog a přijde doba kdy ten,  kdo vás zabije, se bude domnívat, že uctívá Boha"...(Jan  16:2)..."Kdo se pokoří a bude jako toto dítě, ten je největší  v království nebeském"...(Matouš 18:4)..
             To ovšem neznamená, že dobrý Žid nešel po smrti do ráje! Ten  rozdíl je v motivaci k dobru. V případě Žida to bylo požehnání pro  život na zemi, ne v nebi! Je snad zcela zbytečné poznamenat, že  v dnešní éře Milosti  (od Golgoty po Rapture), ani Žid, ani Pohan  nemají jinou cestu spásy než skrze víru v Kristovu dokonanou oběť. Tím jsou "znovu-narozeni" do Kristova Těla - Církve  (Jan  3:3-16), "pokřtěni do jednoho těla" (1Korint.12:13) a "to tělo  je Církev" (Efez.1:22-23). V Církvi "Rozdíl mezi Židem a Pohanem  zmizí" (1Korint.12:13, Galackým 3:28, Efez.2:14). A tak v dopise  Efezským Pavel píše těm, kteří "v minulosti byli Pohané" (Efez.  2:11, 1Korint.12:2, anglická Bible).....Kontrast mezi Israelem  a Církví se zdá být hlavně v pravidlech pro chování:

                                     ISRAEL.
         "Až tě Hospodin, tvůj Bůh přivede do země, která bude tvým  vlastnictvím a ze které vyhnal mnoho národů před tebou...ty na ně  udeříš a totálně je zničíš; žádnou dohodu nebo smlouvu s nimi  neuděláš - ani jim neprojevíš milosrdenství"...(Deut.7:1-2). "Oko  za oko, zub za zub, ruku za ruku, nohu za nohu, spáleninu za  spáleninu, modřinu za modřinu, jizvu za jizvu"..(Exod.21:24-25).


                                       CÍRKEV.
            "Ale já vám pravím: Milujte své nepřátele, žehnejte těm,  kteří vás proklínají, čiňte dobro těm, kteří vás nenávidí, modlete  se za ty, kteří vás pronásledují"..(Matouš 5:44).. "S námahou  pracujeme svýma rukama. Jsme-li tupeni, žehnáme, pronásledováni  neklesáme, když nám zlořečí, odpovídáme laskavě"(1Korint.4:12-13).  "Ale já vám pravím, aby jste se zlým nejednali jako on s vámi, ale  když tě udeří do pravé tváře, nastav mu druhou" (Matouš 5:39)....



             I  v příkazech pro uctívání, děkování Bohu nacházíme rozdíly:  Israel mohl uctívat Boha pouze na jednom místě - a ještě na určitou  vzdálenost - jen kněz se mohl přiblížit k oltáři .Církev uctívá  i tam, kde jsou pouze dva nebo tři shromážděni v Jeho jménu (Matouš  18:20 - na příklad). Porovnej tento verš a Levitikus 17:8-9!! Ano,  pro Israelity bylo pouze jedno místo, kam se přinášely dary a oběti  Bohu. Bylo to pro to, aby se z nich nestali modloslužebníci, každý  s jiným způsobem uctívání. Platilo to i na cizince, kteří přebývali  v jejich středu. Porovnej dále Lukáše 1:10 s dopisem Židům  10:19-22, Numeri 3:10 a 1Petr 2:5. Vidíš ten rozdíl?
                  Ovšem předpovědi, týkající se budoucnosti, jsou ještě více  ohromující! Církev opouští Zemi, zatím co obnovený Israel obdrží  svou největší slávu a moc zde, na této planetě (neodvážím se  spekulovat, zda pouze na této planetě, když si vzpomenu na verše  v Genesi 22:17 a 32:12 a nebudu je brát jen symbolicky!) Ale  podívej se co praví Písmo Israeli:

                                          ISRAEL.
                  "Hle, počneš a porodíš syna a dáš mu jméno Ježíš. Ten bude  veliký a bude nazván synem Nejvyššího a Pán Bůh mu dá trůn jeho  otce Davida. Na věky bude kralovat nad rodem Jakubovým a jeho  království nebude konce" (Lukáš 1:31-33). "Bratři, slyšte: Šimon  vypravoval, jak Bůh poprvé projevil pohanům svou milost a povolal  si z nich svůj lid. S tím se shodují slova proroků, neboť je psáno: Navrátím se zase a znovu postavím Davidův zbořený dům. Z jeho  trosek jej opět vystavím a zbuduji jako byl dřív, aby také ostatní  hledali Boha - všechny národy, které jsem přijal za své"..(Kniha  Skutků 15:14-16.)... "Chci tím snad říci, že Bůh zavrhl svůj lid?  Naprosto ne! Vždyť i já jsem Israelec potomek Abrahámův, z kmene  Benjaminova. Bůh nezavrhl svůj lid, který si předem vyhlédl!"  (Říman.11:1-2). "Chci tedy snad říci, že klopýtli tak, že nadobro  padli? Naprosto ne! Ale jejich selhání přineslo spásu pohanům, aby  to vzbudilo žárlivost Židů   (Říman.11:11)

            "Jestliže ty (pohane) jsi byl odříznut z plané olivy a proti  přírodě naroubován na ušlechtilou olivu, tím spíše budou na svou  vlastní olivu naroubováni ti, kteří tam od přírody patří".  (Řím.11:24-26). "V onen den vztáhne Hospodin opět svou ruku, aby  získal zbytek svého lidu. Povznese prapor k pronárodům a posbírá  rozehnané z Israele. Rozptýlené Judejce shromáždí ze čtyř stran  země." (Iza.11:11-12). "Bůh se slituje nad Jakubem, znovu zvolí  Israel a usadí je v jejich zemi. Přidruží se k nim cizinec, přilne  k domu Jakubovu" (Iza.14:1). "Hle, přijdou dny" praví Bůh, kdy už  se nebude říkat "Jako že živ je Hospodin, který vyvedl syny Israele  z egyptské země", nýbrž "jako že živ je Hospodin, který vyvedl syny  Israele ze severní země a ze všech zemí, kam je rozehnal" (Jeremiáš  16:14-15)..........   „Hle, přicházejí dny" praví Bůh, "kdy Davidovi oživím  spravedlivý výhonek. Král bude vládnout a prospívat. On bude  vykonávat právo a spravedlnost. Za jeho dnů bude Judsko spaseno  a Israel bude žít v bezpečí“.


        A budou ho nazývat: Hospodin, naše  spravedlnost" (Jeremiáš 23:5-6)..... "Hle, já je shromáždím ze všech zemí, kam jsem je ve svém  hněvu, rozhořčení a rozlícení vyhnal. Přivedu je zpět na toto místo  a usadím je v bezpečí. Budou mým lidem a já jejich Bohem" (Jeremiáš  32:37-38).     "Zajásej dcero Siónu, zaplesej Israeli! Buď šťastný a raduj  se z celého srdce, dcero Jerusaléma! Bůh nad tebou zrušil rozsudek  a zbavil tě nepřítele. Král Israele - Bůh - je ve tvém středu, zlo  už nikdy neuvidíš!" (Sofoniáš 3:14-15).


                                            CÍRKEV.
               "V domě mého Otce je mnoho příbytků - kdyby tomu tak nebylo,  řekl bych vám to. Jdu, abych vám připravil místo. A odejdu-li,  abych vám připravil místo, opět se vrátím a vezmu vás k sobě,  abyste byli tam, kde jsem já".. (Jan 14:2-3).     "Toto vám říkám podle Slova Páně: My živí, kteří se dočkáme  Jeho příchodu, nepředejdeme zesnulé. Pán sestoupí z nebe, zazní  povel, hlas archanděla, zvuk boží polnice a ti, kteří zemřeli  v Kristu, vstanou první. Potom my, kteří jsme zůstali na živu  budeme s nimi uchváceni v oblacích vstříc Kristu a pak už s Ním  zůstaneme navždy"..(1Tesal. 4:15-17).      "Naše občanství je v nebesích, odkud také očekáváme našeho  Spasitele, Pána Ježíše Krista; On změní naše ubohá těla tak, aby se  podobala tělu Jeho slávy" (Filipským 3:20-21).         

       "Drazí, už nyní jsme děti Boží a ještě nevyšlo najevo co  budeme! Víme však, až On se zjeví, že Mu budeme podobní, protože Ho  uvidíme takového, jakým On opravdu je" (1Jan 3:2).    Radujme se, jásejme a vzdejme Mu chválu - přišel den svatby  Beránkovy. Jeho choť se připravila, bylo jí dáno, aby se oblekla do  zářivě čisté látky - čisté a bílé, protože ta výtečná látka je  spravedlnost svatých. A On mi řekl: "Piš: Blaze je těm, kteří jsou  pozváni na svatební hostinu Beránkovu" (Apokalypsa 19:7-9). Požehnaní a svatí, kteří mají podíl na prvním vzkříšení. Nad  nimi druhá smrt nemá moci, ale Bůh a Kristus je učiní svými kněžími  a budou s Ním kralovat po tisíc let" (Apok. 20:6).

              Dá se s jistotou říci, že judaizování Církve (držení se  Zákona) udělalo víc v brzdění jejího pokroku, v deformaci jejího  poslání či účelu a ve zničení její spirituality - než všechny  ostatní záporné příčiny dohromady! Církev (až do 16tého století  vlastně Řím), namísto aby pokračovala po její určené cestě oddělení  se od světa a následování Ježíše Krista tak, jak ji On povolal,  používala Starý Zákon, aby ospravedlnila snížení standardu jejího  účelu pro světovou civilizaci, aby ospravedlnila nabývání  nesmírného bohatství, aby ospravedlnila svůj vlastní rituál, stavby  přepychových chrámů a jiných staveb, aby ospravedlnila invokace  Božího požehnání na armádu v případě válečného konfliktu (většinou  to žádaly obě strany!) aby ospravedlnila rozdělení rovnoprávného  bratrstva Křesťanů na kněze a laiky.


                Kristus nám před svým odchodem řekl: "Jděte do celého světa  a učte mou zprávu, povězte jim o daru, který zdarma nabízím". Když  v roce AD 313 Konstantin Veliký ustavil křesťanskou víru za tu  pravou a prohlásil se za křesťana - místo aby Křesťanství "šlo do  světa" jak nařídil Bůh-Syn, svět přišel do Křesťanství a zpitvořil  jej na nejméně 1207 let, než se v roce 1517 odvážil Martin Luther  přibít svých 95 "tezí" na dveře kostela Palast ve Wittenbergu. Ale  to byl jen začátek začátku. Nijak hrozně moc jsme se tomu našemu  ideálu za tu dobu nepřiblížili!!!...


                                       SEDM DISPENSACÍ.

                        Bible rozděluje čas (myslíme tím celou dobu od okamžiku  Stvoření až do "nová Nebesa a nová Země (Apok.21:1) na sedm  nestejných období, běžně nazývaných "dispensace" (v Efezs.3:2  v anglické King James verzi). Dovol, abych ti podal věrnější český  překlad Efezských 3:2: "Slyšeli jste přece o období (čase) milosti,  kterou vám Bůh podle svého plánu udělil". Tyto periody jsou také  v Bibli uváděny jako "věky" (Efezs.2:7), a také "den", jako na  příklad "den Hospodina" v Isaiáši .2:12,13:6,13:9, Jerem. 46:10, Joél  2:11, 2:31 a desítky dalších....   

      Tato období se odlišují jedno od druhého, změnami v Božím  jednání s lidstvem, nebo s jeho částí. Hlavní téma je vždy: Hřích  a lidská zodpovědnost za něj. Každé období, věk, dispensace se dá  považovat za test - za zkoušku člověka bez Boha - a každá končí  soudem, protože člověk totálně zklamal v každé z těchto časových  period....        Pět z těchto "dispensací" už prošlo, nyní žijeme v šesté  (dispensace milosti) a velmi pravděpodobně se blížíme k jejímu  konci. Před námi zbývá poslední (časem omezené) období: Milenium,  čili tisíc let Kristovy vlády na Zemi.

                          DISPENSACE č.1.

          Člověk nevinný. Toto období   jde od stvoření Člověka (Genesis  2:7), až do jeho vyhnáni z ráje (Genesis 3:23). Adam, zcela neznalý  rozdílu mezi dobrem a zlem, byl postavený se svou ženou Evou do  zahrady Edenu. Měli jen jednu odpovědnost: Nejíst ovoce ze stromu  poznání dobra a zla. Období nevinnosti skončilo prvním neúspěchem  a s tím přišly daleko-zabíhající následky, které skončily téměř  nezvratitelnou katastrofou. Dispensace končí rozsudkem:"A Bůh je  vyhnal z ráje"...




                                     DISPENSACE č.2.
           Člověk a svědomí. Svým pádem, Adam a Eva "nakazili" lidskou  rasu znalostí dobra a zla. Tím dostalo svědomí základ pro morální  soudy. A tak se lidská rasa, dostala pod jedinou odpovědnost:  milovat dobro, nenávidět zlo. Dispensace svědomí (od vyhnání z ráje  do Potopy) skončila ještě větším fiaskem. "I viděl Hospodin,jak se  na zemi rozmnožilo lidské zlo - mysl člověka byla upnutá pouze na  zlo. Řekl Bůh: Člověka, kterého jsme stvořil, smetu s povrchu  zemského.."(Genesis 6:5).... Celým výsledkem tohoto období, (kdy  nebyly ani vlády ani zákon) bylo to, že "země stála před Bohem  zkažená a plná násilí"..(Genesis 6:11)... a Bůh zakončil druhou  zkoušku člověka soudem Potopy.


                                   DISPENSACE č.3.
          Lidstvo obdrželo autoritu nad zemí. Z toho hrozného Božího  soudu Bůh zachránil 8 lidí, kterým potom co vody opadly, dal  očištěnou zem a dostatek moci tuto ovládat. Noé a jeho potomci  dostali zodpovědnost za tuto planetu. Období lidské vlády skončilo  na pláni Šinár, kde se pokusili stát se na Bohu nezávislí a hledali  vlastní cestu do nebe. Konečný výsledek? Bůh jim zmátl jazyky  a rozehnal je do všech konců světa.

                                        DISPENSACE č.4.
        Období Slibu. Z roztroušených potomků stavitelů Bábelské věže  vybral Bůh jednoho člověka - Abráma, se který udělá smlouvu.  Některé z těchto slibů, které Bůh Abrámovi dal, byly bez  jakýchkoliv podmínek - zcela zadarmo. Tyto byly, nebo ještě budou  v budoucnosti splněny. Druhé sliby závisely na poslušnosti  a věrnosti Israele vůči Bohu. Ani jednu z těchto podmínek Israel  nedodržel a doba slibu skončila Božím trestem otroctví v Egyptě.  Kniha Genese, která začíná: Na počátku Bůh stvořil nebe i zemi  - končí "v rakvi v Egyptě".

                                       DISPENSACE č.5.
             Člověk pod Zákonem. Opět Boží milost přišla na pomoc  bezmocnému člověku a vysvobodila Vyvolený národ z rukou otrokáře.  V Sinajské divočině jim Bůh nabídnul smlouvu Zákona. Místo aby Ho  pokorně požádali, aby pokračoval v tomto vztahu milosti, sebevědomě  slíbili: "Vše, co Hospodin pravil, budeme plnit!"... Historie  Israele v pouštní divočině je jedna nepřetržitá šňůra porušování  tohoto Zákona! Posléze, po mnohém varování, Bůh zakončil tuto  zkoušku tím, že nejprve Israel a potom Judea, byly vyhnánydo všech  koutů světa... Tato Diaspora trvá do dnešní doby. Nepatrná skupina  se vrátila za Ezdráše a Nehemiáše, ze které, když se naplnil čas,  - vzešel Ježíš Kristus. "Narozený z ženy, podrobený Zákonu".  Nakonec se - jak Židé, tak i Pohané - dali dohromady a zabili Ho na  římském kříži...


                                                DISPENSACE č.6.
      Člověk v období Boží milosti. Smrt Ježíše Krista na kříži,  která byla výkupní cenou za hřích lidstva, začala dispensaci  milosti. Toto znamená nezasloužený pardon čili: Bůh  spravedlnost, čistotu nabízí, zatím  co v dispensaci Zákona ji požadoval!  Spása, dokonalá a věčná, je zdarma k dostání každému, kdo přizná  svou hříšnou nedokonalost a uvěří v Ježíše Krista. Ježíš odvětil  řka:"Toto je skutek, který Bůh vyžaduje: Abyste věřili v toho,  kterého On poslal" (Jan 6:29)...

               „Po pravdě vám říkám: Ten který věří na mně, věčný život"  Jan 6:47).. „Říkám vám v pravdě: Ten, který slyší mé slovo a věří  tomu, který mně poslal, má věčný život, nespadá pod  soud a přešel ze smrti do života" (Jan  5:24). "Mé ovce slyší můj hlas, já je znám a ony mně následují;  dávám jim věčný život a nikdy nezahynou" (Jan  10:27-28). "Milostí jste spaseni, skrze víru; spása není z vás - je  to Boží dar, ne skrze vaše skutky - aby se nemohl nikdo vychloubat"  (Efezským 2:8).

             Předpověděným výsledkem této zkoušky bude soud nad nevěřícím  světem a odpadlou církví (Lukáš 17:26:30, Lukáš 18:8,  Tesal.2:7-12, Apok. 3:15-16)... První událostí před koncem této  dispensace bude příchod Krista do prostoru nad naší planetu:  Křesťané, jejichž těla odpočívají v zemi, budou v jednom okamžiku  vzkříšeni a uchváceni společně s křesťany, kteří v té době ještě  budou žít, do prostoru nad Zemi, kde se setkají s Kristem..... Po této události již s Ním zůstanou po věčnost  (1Tesal.4:16-17). Po tomto následuje krátké období tak zvané "Doba  Strastí" (Jerem.30:5-7, Daniel 12:1, Sofoniáš 1:15-18, Matouš  24:29-30)..... Konec Doby Strastí vyvrcholí v poslední bitvě,  Armageddonu, kde proti Němu budou stát prakticky všechny armády  tohoto světa v čele se Satanem. Po Jeho rychlém vítězství začne  sedmá, poslední dispensace - Milenium.

                                          DISPENSACE č.7.
                 Člověk pod osobní vládou Krista. Po očistných soudech, které  budou doprovázet Kristův příchod, Bůh-Syn bude vládnout nad  Israelem a celou Zemí po dobu, která bude trvat tisíc let. Toto  období se běžně nazývá Milenium. Sídlo vlády bude v Jerusalémě  a ti, kteří Mu patří, s Ním budou spojeni v Jeho slávě (Izaiáš  2:1-4 Izaiáš, kap. 11, Skutky 15:14-17, Apokal. 19:11-21, Apokal.  20:1-6)... Ale až Satan bude na krátký čas propuštěn, shledá že  lidské srdce je nakloněno ke zlu jako vždy před tím a lehko sežene  armády, ochotné znovu bojovat proti Bohu a Jeho lidu. Skončí to  jeho poslední porážkou a objeví se Velký Bílý Trůn Posledního  Soudu. Nespasení lidé jsou vzkříšeni a odsouzeni. Potom se objeví  "nové nebe a nová Země"... Začíná věčnost.....





                                         DVA PŘÍCHODY.
                 "...zkoumali (Písmo) , na který čas a na jaké okolnosti  ukazuje duch Kristův v nich přítomný, když předem svědčí  o utrpeních, které má Kristus vytrpět, i o veliké slávě, která  potom přijde" (1Petr 1:11.)

                 Každý, kdo poctivě studuje předpovědi Starého Zákona, nemůže  si nepovšimnout zdánlivě kontradikčních zpráv, které se týkají  příchodu Mesiáše. Jedna část proroctví předpovídá příchod v pokoře  a ponížení Píše o člověku bolesti, který je zvyklý na smutek,  nemající vzezření, které by se lidem líbilo. Jeho obličej bude  znetvořený ranami. Jeho ruce a nohy probodnuté. Je opuštěný i samým Bohem (Žalm 22:1-18, Izaiáš 7:14, Izaiáš,  kapitola 53, Daniel 9:26, Zachariáš 13:6-7, Marek 14:27). Druhá  linie předpovědí píše o nádherné Bytosti - Vládci, kterému se nikdo  nemůže postavit, který vyčistí Zemi hroznými soudy, přivede zpět  rozprášené Israelity ze všech konců světa do Zaslíbené země, znovu  uvede Davidův trůn v Jerusalémě a nastolí vládu dokonalého míru  a spravedlnosti bez obdoby (Deuter.30:1-7, Izaiáš 9:6-7, 11:1-2,  11-10-12, 24:21-23, 40:9-11, Jerem. 23:5-8, Daniel 7:13-14, Micheáš  5:2.

             "A když se naplnil čas", proroctví o Mesiáši se začalo  realizovat zrodem Syna z panny. Syn podle Izaiáše, v Betlémě podle  Micheáše a celá předpověď Izaiáše o Jeho ponížení, utrpení, smrti.  Proč? Protože nejprve musí být odstraněn hřích a teprve potom může  být nastoleno Království!.. Židé ale odmítli svého Krále, když se  jim představil a nabídnul "pokořený, na oslu" (Zachariáš 9:9.)  Nedomnívejte se ale, že snad lidské zlo a zatvrdlá srdce tak  nějak Boha překvapily, zaskočily! Jeho zpráva zahrnuje také druhý  příchod Mesiáše, kdy předpovědi o Jeho moci a slávě se naplní právě  tak, jako se naplnily ty, které popisovaly Jeho utrpení, hanbu  a smrt (Ozeáš 3:4-5.) Židé měli příliš zatvrdlá, pomalu chápající  srdce a odmítli uvěřit tomu, co bylo předpověděno o Jeho slávě....
              Ovšem, naše odpovědnost je mnohem větší - my to máme mnohem  snažší uvěřit že On přijde po druhé, ve slávě a moci! Pro nás se už  dávno v minulosti splnila první část proroctví a my můžeme  srovnávat s přehledem! My té první části věříme ne proto, že nám to  napsali kdysi proroci - my tomu věříme - protože víme, že se to  stalo!
      Nesnažme se stále vinit Židy pro  jejich nevíru a divit se, že byli tak  slepí!
     Podívej se kolem sebe - kolik slepých chodí po ulicích  tam, kde bydlíš ty! Právě tak, jak kdysi učili "mudrci", že tyto  předpovědi nelze brát doslovně, i dnes dnešní intelektuálové tvrdí  totéž! Druhý příchod je slibem jak křesťanům, tak i židům. "Věříte  v Boha, věřte i ve mně! V domě mého Otce je mnoho příbytků - kdyby  tomu tak nebylo, řekl bych vám to. Jdu, abych připravil místo.


             A odejdu-li, abych vám připravil místo, opět se vrátím, aby i vy  byli, kde jsem já"... Zde Bůh-Syn mluví o svém příchodu právě tak  realisticky, jak mluvil o svém odchodu! Ten první příchod byl  osobní a fyzický - proč by chtěl někdo ten druhý příchod  spiritualizovat? I Jeho poslední okamžiky na Zemi to potvrzují:  "Muži z Galileje! Co tu stojíte a hledíte k nebi?
    „Ten stejný Ježíš,  který byl vzat do nebe,  přijde   znovu právě tak,                                           jak jste Ho viděli  odcházet!"

       To stejné čteme v 1 Tesalonských 4:16-17: "...sám Pán  sestoupí z nebe..." Stejně tak:"...a příchod slávy velikého Boha  a našeho Spasitele Ježíše Krista..." (Titus 2:13). "..naše  občanství je v nebi, odkud také očekáváme našeho Spasitele Ježíše  Krista...." (Filipským 3:20-21). "..až On se objeví, budeme Mu  podobní, protože Ho spatříme takového, jaký On je..." (1 Jan 3:2).  "Hle, přijdu rychle, a má odplata se mnou.." (Apokal.22:12). Je nám  řečeno, abychom "hlídali" tuto šťastnou chvíli (Marek 13:33, 35,  37, Matouš 24:42, 25:13, abychom "čekali" (1 Tesalonským 1:10,  abychom byli "připraveni" (Matouš 24:44).....

         Podle těchto veršů se jasně ukazuje, že druhý příchod Ježíše  Krista bude opět osobní a tělesný. A tudíž to neznamená smrt  křesťana, zkázu Jerusaléma, sestoupení Svatého Ducha na Pentecost,  či postupné vítězství křesťanství ve světě, ale že tato "šťastná  naděje" (přeloženo spíše jako "jistota!") ten okamžik, kdy spící  křesťané budou probuzeni a ti, kteří budou v té době ještě naživu,  budou "změněni" (1Korint. 15:51-52), uchváceni (raptizô - raptured)  do prostoru kdesi nad Zemí, kde se setkají s Kristem. Čas kdy ti,  kteří jsou již dnes Božími dětmi, budou "jako On" (1Jan 3:2). Bude  to čas, kdy věrní křesťan dostanou odměny za své skutky víry - po  tom, když už byli spaseni....

                                             PŘÍCHOD PRVNÍ:

"..když porodila svého prvorozeného syna, zavinula do plenek  a položila do jeslí..." (Lukáš 2:7)
"..On se však zjevil jen jednou na konci věků, aby svou obětí  sňal hřích.." (Židům 9:26).
"..Syn člověka přišel, aby hledal a spasil, co zahynulo..."  (Lukáš 19:10).
"..Bůh neposlal svého Syna na svět, aby svět odsoudil, ale  aby skrze něj byl svět spasen.." (Jan 3:17).
"a pakliže kdo má slova slyší a nevěří - já ho nesoudím.  Nepřišel jsem, abych svět soudil, ale abych jej spasil"(Jan 12:47).




                                                  PŘÍCHOD DRUHÝ:
              "A pak se objeví znamení Syna člověka na nebesích a všechny  národy Země budou truchlit až uvidí Syna člověka, jak přichází na  oblacích nebes, slavného a mocného.." (Matouš 24:30).
"..a tak se Kristus obětoval, aby na sebe vzal hříchy  mnohých; těm, kteří na Něj čekají se objeví podruhé, ne kvůli  hříchu ale pro jejich spásu"... (Židům 9:28).
"...a vás utiskované spolu s námi vysvobodí, až se zjeví  Ježíš Kristus se svými mocnými anděly ..." (2 Tesalonským 1:7-8).
"...ustanovil den, ve kterém bude spravedlivě soudit celý  svět skrze toho, kterého k tomu určil - k tomu poskytl důkaz, když  ho vzkřísil z mrtvých"...(Skutky 17:31).


          Každý student, pakliže bude hledat, najde takových kontrastů  mnohem, mnohem více! Doporučoval bych vřele, aby sis přečetl ty  různé "teorie" a učení, které tvrdí opak proti tomu, co jsem zde  napsal - hlavně o návratu osobním a tělesném! Ovšem, je třeba  rozlišovat mezi předpovědmi o Jeho viditelném a fyzickém návratu na  konci naší dispensace milosti a poukazy na Jeho všudypřítomnost  a vševědoucnost které jsou atributy Boha! V tomto smyslu je s námi  a mezi námi stále, až do konce systémů tohoto světa!!    Ale nyní je Ježíš Kristus osobně a tělesně po pravici Otce,  jak nás Bible informuje ve více jak osmnácti verších. Uvedu pouze  několik: Matouš 22:44,26:64, Marek 12:36,16:19, Lukáš 20:42,22:69,  Skutky 7:56,57, Efez.1:20 a další.... Znovu opakuji: Já tomu  nerozumím právě tak, jako nejsem schopen racionálně vysvětlit ani  sobě, ani druhým Jana 1:1: "..to Slovo bylo u Boha - a to Slovo  bylo Bůh" - a přitom je pouze jeden Bůh!!

                 Nepřehlédni:
           Nyní se podíváme na některá ta "učení" o příchodu Ježíše  Krista. S některými se možná ani nikdy nesetkáte, ale podívejme se  na ně: 1) Proroctví o druhém příchodu Krista bylo splněné  v příchodu Svatého Ducha na Pentecost (Letnice, Skutky, kap.2).  Námitky:    A) Tento pohled ničí doktrínu Trojice, když dělá z Ducha  pouhou manifestaci Ježíše Krista! B) Kristus jasně slibuje "jiného  Utěšitele, Advokáta, Učitele". "Pakliže neodejdu, Utěšitel nemůže  přijít - ale když odejdu, pošlu vám ho" (Jan 16:7). C) Všichni,  kteří byli inspirováni, aby napsali Skutky, Epištoly a Apokalypsu,  píší o Jeho druhém příchodu vždy v budoucím čase! D) Žádná  z událostí, které měly doprovázet Jeho druhý příchod se nestala!  Připomenu: Vzkříšení "spících" křesťanů (1Korint.15:22-23, 1Tesal.  4:13-16), žádná změna těl žijících křesťanů (1Korint. 15:51-53,  1Tesal.4:13-16. A co Matouš 24:29-30?...Toto jsou jevy, které byly  předpověděné při druhém příchodu Ježíše Krista!


         2) Další "učení": Obrácení hříšníka je příchod Ježíše Krista.  Tento pohled je tak dětinsky slaboduchý, že jej nebudeme ani  rozebírat! Podle Písma je to pravý opak: Hříšník přichází ke  Kristu, ne Kristus k hříšníkovi!!! Prorokované události při Jeho  příchodu nezahrnují obrácení hříšníků!
        3) Smrt křesťana je příchodem Ježíše Krista: Inspirovaní  pisatelé Písma vždy nazývají křesťanovu smrt jako "odchod". Ani  jednou není Kristus spojovaný se smrtí křesťana!
          4) Zničení Jerusaléma římskými legiemi znamenal Jeho příchod:  V Matouši 24 a Lukáši 21 jsou předpověděné tři události: Zničení  Chrámu, Kristův příchod a konec světa, jak ho známe. Jan napsal  Apokalypsu po zničení Jerusaléma a píše o Jeho budoucím návratu!  Poslední slib v Bibli je: "Přijdu rychle"....
        5) Rozšíření křesťanstva po světě je Jeho příchod: Rozšíření  je postupné, graduální, kdežto Jeho příchod je náhlý a nečekaný!!  Dále toto je proces, kdežto Jeho příchod je událost! Rozšíření  křesťanství přináší spásu zlým, kdežto Jeho příchod přináší pro ně  zkázu a zničení! (1Tesal.5:2).      Tyto pohledy a učení, nebyly nikdy přijaty známými teology,  ani se nikdy neobjevily v žádné seriózní křesťanské literatuře....  
        Všichni, které jsem studoval já, zastávají tělesný a viditelný  druhý příchod Ježíše Krista!! A teď pozor!: Božím účelem (cílem, plánem) v této naší době  dispensaci je: "vybrat si z pohanských národů lidi pro své jméno"  a ne obrácení celého světa!! Pak se On vrátí a teprve potom se celý  svět obrátí! (i když to na konci Milenia, bude opět končit  tragedií) Zkontroluj si: Skutky 15:14-17, Římským 1:5 (česká verze  je opět vadná:ne "všechny národy" ale "ze všech národů). Římským  11:14, 1Korint.9:22, Apokal.5:9...

                        DVĚ VZKŘÍŠENÍ:
       Slovo Boží učí - tou nejjasnější formou - že všichni mrtví,  budou vzkříšeni! Málokterá jiná doktrína spočívá na základech,  které by byly více zdůrazněny. "Pakliže neexistuje vzkříšení, potom  ani Kristus z mrtvých nevstal..."(1 Korint. 15:13-14). Je ale také  důležité pochopit toto: Bible nikde neučí, že by všichni mrtví byli  vzkříšeni ve stejnou dobu! Písmo nás učí o "vzkříšení k životu"  a vzkříšení k soudu (Jan 5:29).

              Kdyby chtěl někdo namítnout že "ta  hodina" znamená současné vzkříšení obou - tak bych připomněl, že  "hodina" z verše 25 už trvá více, jak 1900 let!! Nakonec to Petr  vysvětluje v 2Petr 3:8, Pavel v 2Korint.6:2 a Jan v 8:56... Ježíš  v Lukáši 14:13-14 také hovoří o "vzkříšení spravedlivých", že? Ale  ze všech těch veršů je nejsilnější Apokalypsa 20:4-5!  




        Závěr: Svědectví Bible je jasné! Těla "spících" křesťanů  budou vzkříšena, uchvácena do prostoru společně s těmi, kteří v té  době ještě budou žít. Tam se setkají s Kristem tisíc let  před tím,než bude vzkříšena ta ztracená většina lidstva.  Proč píši většina? To mám od Krista, který to řekl v Matouši 7:14.  Podívej se na to! Ještě něco k tomu vzkříšeni: Nikdy nezapomeň že  ten pojem "vzkříšení" se týká pouze těla- nikdy  duše!! Bible učí, že duše, po opuštění těla prožívá  vědomě buď radost, nebo žal; viz Filipským 1:23,  2Korint.2:8, Lukáš 6:22-23!!!

                         BOŽÍ SOUDY.
           Výraz "Všeobecný soud", o kterém se tak často hovoří  v náboženství, se v Bibli nenachází a - co je ještě důležitější: ta  celá koncepce jednoho soudu, kde by byli souzeni všichni lidé,  kteří kdy na zemi žili - je Božímu Slovu zcela cizí! Písmo mluví o pěti soudech, které se od sebe liší ve čtyřech  aspektech: a) kdo jsou ti souzení, b) kde jsou souzeni, c) kdy jsou  souzeni, d) výsledek soudu.

                   SOUD NAD KŘESŤANY.
                          (Jejich hříchy byly  již souzeny.)
  Čas: AD: 30.
  Místo: Kříž na kopci, který se jmenoval Golgota.
  Výsledek: Smrt pro Krista, ospravedlnění pro Křesťany.
 "Nesl svůj kříž a vyšel z města na místo zvané Golgota. Tam  Ho ukřižovali...." (Jan 19:17-18).
"On na svém těle vzal naše hříchy na kříž..." (1Petr 2:24).
 "Vždyť i Kristus dal svůj život jednou pro vždy, On  spravedlivý, za nás hříšné, aby nás přivedl k Bohu"..(1Petr 3:18).
 "Kristus nás vykoupil z kletby zákona tím, že za nás vzal  prokletí na sebe..." (Gal. 3:13).
 "Toho, který nepoznal hřích, kvůli nám hříchem udělal,  abychom v Něm dosáhli Boží spravedlnosti"..(2Korint. 5:21).
 "Není už žádného odsouzení pro ty, kteří jsou v Ježíši  Kristu...(Římanům 8:1).
  "Říkám vám po pravdě: Ten, který slyší má slova a věří tomu,  který mně poslal, má věčný život, nepodléhá soudu ale přešel již ze  smrti do života"... (Jan 5:24).
         Slovo "soud" v předešlém verši, nebo "odsouzení" v jiných  překladech Bible je to stejné slovo jako "soud" v Matouši 10:15,  Židům 9:27, 2Petr 2:4. Zcela jiné slovo je použito v 2Korint. 5:4,  kde se jedná o "soud" nad skutky spasených lidí!!!!




                      SOUD NAŠÍCH HŘÍCHŮ
                     (myslím  denní hříchy Křesťanů) :
Čas: Kdykoliv.
Místo: Kdekoliv.
     Výsledek: Pokárání, někdy i potrestání od Krista, pakliže se  sami neodsoudíme! "Kdybychom soudili sami sebe, nesoudil by nás On. Ale když  nás soudí Pán, soudí nás proto, abychom nebyli odsouzeni se  světem"... (1Korint. 11:31-32).

        "Podvolujte se Jeho výchově: Bůh s vámi jedná jako se svými  dětmi (můj překlad). Jaké je to dítě, které otec nevychovává?"  (totéž, Židům 12:7). Další refer. 1Petr 4:17, 1Korint. 5:5,  2Samuel 12:13-14...... Chování a skutky Křesťana budou jednou  souzeny. Kdy? Až se On vrátí. Kde? Nemám přesnou odpověď - někde  v prostoru. Výsledek: "Odměna" nebo "ztráta" - ale Křesťan(ka) sám(a) je  spasený(á)! Přesto že Bůh-Syn zemřel za naše hříchy a Bůh-Otec  slibuje, že "na naše hříchy už nikdy nevzpomene" (Židům 1:17),  i tak, každý skutek musí projít soudem: "Všichni musíme přijít před  soudnou stolici Ježíše Krista, aby každý dostal odplatu za to, co  v životě učinil - dobré či zlé".. (2Korint.5:10)."Proč tedy ty  slabý, soudíš svého bratra? A ty silný, proč zlehčuješ svého  bratra? Všichni přece budeme stát před soudnou stolicí  Boží.."(Řím.14:10).

                                       SOUD NAD NÁRODY.

Čas: Slavný Příchod Ježíše Krista (Matouš 25:3132,13:40-41).
Místo: Údolí Jehošafat (Joél 3:1,2,12-14).
Výsledek: Někteří zachráněni, někteří ztraceni (Matouš 25:46).
Základ soudu: Jak se kdo choval k těm, které On nazval "svými  bratry" (Matouš 25:40-45, Joél 3:3,6-7). Já osobně věřím, že ten  výraz "bratři" znamená zbytek Židovstva.
          Ti, kteří se obrátí k Ježíši jako ke svému Spasiteli během  Doby Strastí, která má začít hned(?) po Rapture a končí Druhým  Příchodem Ježíše Krista k Armageddonu. (Matouš 24:21-22, Apokal.  7:14, 2Tesal. 2:3-9). Jasné je jedno: Tito "bratří" nemohou být  křesťané, protože je nemyslitelné, že by se někde našlo tak veliké  množství křesťanů, pro které by nebyla laskavost k "bratřím"  samozřejmostí! Tento pohled nemohu přijmout a proto pevně věřím, že  jde o Židy... Hlavní bod: Křesťané jsou u tohoto soudu přítomni  - tudíž nemohou před tímto soudem stát!! (1Korint 6:2, Daniel  7:22, Juda, verše 14, 15. Po pravdě: Soud Velkého Bílého Trůnu  a Soud Národů mají společné jedno : Soudce!!!




                                            ZÁKON A MILOST..
             Ze všech těch rozdílných skutečností v Bibli - ta vskutku  nejmarkantnější je rozdíl mezi zákonem a milostí, který manifestuje  dvě nejdůležitější dispensace: Židovskou (zákon) a Křesťanskou,  (milost). "Zákon byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda skrze  Ježíše Krista" (Jan 1:17). To ovšem neznamená, že zákon neexistoval  před Mojžíšem právě tak jako milost a pravda byly už před Kristem!  To zakázané ovoce v ráji mělo bázi zákona a milost v tom, jak Bůh  "hledá" Adama a Evu a zakryje je koží zvířat... Zákon, jako  manifestace Boží vůle a milost, jako pohled na Boží laskavost vždy  byly. Ale "zákon", o kterém se Bible zmiňuje nejčastěji, přinesl  Mojžíš z hory Sínaj. Ten vládnul od Sínaje až po Kalvárii. Právě  tak milost dominuje od Kalvárie do okamžiku Uchvácení, nebo-li  Rapture.

        Jedno si ale přátelé uvědomte:

    Bible nikdy,  v žádné dispensaci, tyto principy  
                        neslučuje dohromady!

           Toto je něco, co bych  vám každému chtěl "zabetonovat" do vašich srdcí!!! Zákon měl vždy  své místo a časové období a jeho "vyjádření" bylo zcela odlišné od  principu milosti!!! Znovu:

      Nedávejte nikdy tyto  dva principy do jednoho pytle!  Dostanete se okamžitě   do  myšlenkového chaosu a když je oba  z toho pytle vysypete najednou,  ocitnete se na platformě  kteréhokoliv kultu, který na této  planetě existoval                          a nebo existuje!

           Zamyslete se nad tím, co vám píši a promítněte si následky takového  počínání sami!

          Zákon zavírá každá ústa před Bohem - milost je otevírá, aby  vyslovila vděčnost a lásku k Němu!!! Zákon je vláda soudu - milost  vláda odpuštění. Zákon zabíjí - milost oživuje, dává věčný život.  Zákon tvoří nekonečnou vzdálenost mezi Bohem a hříšným člověkem,  milost tuto vzdálenost nemá! Zákon praví:"Oko za oko, zub za zub"  Milost učí: "Udeří-li tě někdo na jednu tvář, nastav druhou".


     Zákon učí nenávist k nepřátelům, milost lásku k těm, kteří ti  činí zlo.. Zákon nikdy misionáře mít nemohl - milost učí spásu po  celém světě!


              Zákon totálně odsuzuje toho nejlepšího člověka  -
                        milost ospravedlní toho nejhoršího!         


                           Zákon říká:  Dělej, abys mohl žít -
                                       Milost: Věř  a žij!!!...

      A opět: Pakliže je začneš míchat dohromady,  okradeš zákon o jeho neúprosný teror - milost o její nádhernou  svobodu!! Nikdy to nedělej - to co z toho vyleze, nebude nikdy  Kristovo Křesťanství svobody a plného, hojného života!!!


              Ty který(á) studuješ Bibli, uvědom si že Písmo, když mluví  o "zákonu", má na mysli zákon daný Mojžíšem; Římanům 7:23 je  vyjímka.. Někdy to znamená zákon celý (Desatero i Ceremoniál),  někdy pouze Desatero, jindy pouze Ceremoniál. Příklady pro celý  zákon: Římanům 6:14, Galatským 2:16 a 3:2. Pro Desatero: Řím.3:19,  7:7-12. Pro Ceremoniál: Koloským 2:14-17, na příklad. Také prosím  nezapomeňte, že v ceremoniálních, zákonech byly zahrnuty typy osoby  Ježíše Krista, Jeho práce jako kněze a hlavně Jeho oběť - ať už ve  svatostánku (jako kněz - Exodus, kap. 25-30), a jako obět (Leviticus,  kap. 1 až 7).       
          Některé verše v Žalmech by byly nevysvětlitelné, pakliže by  jste se na ně dívali z pohledu "pod zákonem":"..nýbrž oblíbil si  Hospodinův zákon a nad ním rozjímá ve dne i v noci".(Žalm 1:2).  "Jak jsem si Tvůj zákon zamiloval, každý den o něm přemýšlím". (Žalm  119:97. Chápete, že kdyby David mluvil o zákonu, pod kterým on  tenkráte žil, byla by to nepochopitelná fraška! Zákon zabíjel - byl  esencí spravedlnosti bez soucitu! David se dívá vpřed, kdy po  Kristově oběti zákon (Boží vůle) sice existuje, ale nevztahuje se  na ty, za které Ježíš Kristus dluh vůči zákonu zaplatil!! Jistě,  Boží zákon je - sám o sobě - nádherný, čistý, bez chybičky - něco,  co by vytvořilo vesmírnou pohádku krásy, lásky, bezpečí, štěstí,  kdyby jsme jej byli schopní  dodržovat!!! Král David se, každopádně dívá daleko  vpřed...

     Tři zásadní omyly, které zamořily Křesťanství v ohledu vztahu  mezi zákonem a milostí. Přečtěte si je podrobně a uchovejte  v paměti jako výstrahu:



        ANTINOMIANISMUS - znamená odmítnutí jakékoliv vlády,  jakýchkoliv pravidel pro život křesťana. Učí, že křesťané nemusí  žít čisté životy, protože jsou spasení skrze Boží milost, která je  zdarma. Co o nich píše Pavel? "Prohlašují, že znají Boha, avšak  svým jednáním to popírají. Jsou odporní, neposlušní a neschopní  jakéhokoliv dobrého skutku". (Dopis Titovi 1:16). "Vloudili se  totiž mezi vás někteří bezbožní lidé, zapsaní už dávno k odsouzení,  kteří zaměňují milost našeho Boha ve smyslnou nezřízenost  a zapírají jediného vládce a našeho Pána Ježíše Krista". (Juda verš  4).

    CEREMONIALISMUS - učení, že věřící musí dodržovat levitické  obřady a nařízení. Moderní forma tohoto je učení, že křesťanská  nařízení a obřady jsou nutné pro spásu. "Tu přišli do Antiochie  někteří lidé z Judska a začali bratry učit:"Nepříjmete-li obřízku,  jak to předpisuje Mojžíšův zákon, nemůžete být spaseni" (Skutky  15:1).

    GALATIANISMUS (nemám český přepis) je míchání zákona  a milosti; učení, že ospravedlnění (spása) je částečně skrze milost  a částečně skrze zákon. Jinak: milost je darována, aby pomohla  bezmocnému hříšníku dodržet zákon. Proti tomuto omylu, který je  nejrozšířenější ze všech (seznam se s učením katolické církve!) je  ta dokonale logická obrana Pavla v dopise Galatským:"Chtěl bych se  vás zeptat jen na jedno: Dal vám Bůh svého Ducha proto, že jste  dodržovali zákon, nebo protože jste uvěřili evangeliu Ježíše  Krista?" (Galatským 3:2).... "Divím se, že se od toho, který vás  povolal milostí Kristovou, tak rychle odvracíte k jinému evangeliu  (ovšem jiné není), jsou jen lidé, kteří vás zneklidňují a chtějí  Kristovo evangelium změnit v pravý opak.
             Ale kdybychom  my, nebo sám anděl z nebe přišel  hlásat jiné evangelium než to, které  jste přijali, budiž proklet! (Galatským. 1:6-8).


                                       Co vlastně ten Zákon je?
            "Zákon je tedy sám v sobě svatý, přikázání svaté, dobré  a spravedlivé (Řím.7:12)."Víme, že zákon je svatý (pneumaticôs=  spirituální), já však jsem karnální (tělesný), zaprodaný hříchu".  (Řím.7:14). "Ve své nejvnitřnější bytosti s radostí souhlasím se  zákonem Božím.." (Řím. 7:22). "Víme, že zákon je dobrý, pakliže ho  někdo užívá správně" (1Timot.1:8). "Zákon však nevychází z víry"..  (Galatským 3:12).
              Správné používání zákona:"Co tedy řekneme? Že zákon je  hříšný? Určitě ne! Ale nebýt zákona, nepoznal bych hřích chtivosti,  kdyby zákon neřekl: Nepožádáš! (Řím. 7:7)..."Vždyť z činů podle  zákona nebude ospravedlněný nikdo - ze zákona přichází pouze  poznání hříchu"...(Řím. 3:20). "Jak je to tedy se zákonem? Byl  přidán k vůli provinění..." (Galat.3:19).          


           "Víme že to, co zákon říká, říká těm, kteří jsou pod zákonem  aby každá ústa byla umlčena, aby celý svět byl před Bohem usvědčen  z viny" (Řím 3:19). Nezapomeňte, že zákon pouze odsuzuje - nikdy  není schopen osvobodit: "Kdokoliv bude plnit celý zákon a přestoupí  v jednom, je vinen ze všech" (Jakub 2:10). "..smlouva literami  vytesaná do kamene sloužila smrti"... (2Korint. 2:7). "Zbraní smrti  je hřích a hřích má svou moc ze zákona.." (1Korint.15:56).  Je proto evidentní, že Boží účel v ustavení zákona, potom co  lidstvo žilo bez zákona 2500 let (Jan 1:17, Galat. 3:17) byl za prvé  přivést lidskou rasu k uvědomění si skutečnosti hříchu a potom  k pochopení celé situace: že člověk ve své hříšnosti je totálně  neschopný dostat se z této situace bez pomoci Spasitele.... Bůh  hrozbou zákona ukázal lidem "tu jedinou Cestu".....


                        CO ZÁKON UDĚLAT NEMOHL....
        "Vždyť ze skutků zákona nebude nikdo před Ním ospravedlněný,  protože ze zákona pochází poznání hříchu" (Řím. 3:20). "..víme  však, že člověk se nestává spravedlivým před Bohem na základě činů,  které přikázal zákon, ale vírou v Ježíše Krista" (Galat.3:16).  "Nepohrdám Boží milostí. Kdybychom mohli dosáhnout spravedlnosti  (spásy) skrze zákon, byla by Kristova smrt zbytečná"...

      „Že nikdo  není zákonem před Bohem dobrý je jasné, protože "spravedlivý bude  žít z víry" (Galat. 3:11). "Bůh udělal to, co zákon nemohl  - protože člověk je slabý: Jako oběť za hřích poslal svého  vlastního Syna v těle jako má hříšný člověk, aby na lidském těle  hřích odsoudil; aby tak spravedlnost požadovaná zákonem byla  naplněna v nás, kteří se neřídíme svou vůlí ale vůlí  Ducha"...(Řím. 8:3)... "A skrze Něj všichni, kteří věří, jsou  ospravedlněni ze všech věcí, ze kterých jste nemohli být  ospravedlněni skrze Mojžíšův zákon"..Skutky 13:39.

          
                         KŘESŤAN POD ZÁKONEM NENÍ!

           Dopis Římanům, kapitola 6. Po tom, co Pavel vyhlásil doktrínu  o identifikaci křesťana ve smrti Ježíše Krista (křest je tím  symbolickým obrazem - verše 1-10), začíná od verše 11 prohlášením  principů, podle kterých by měl křesťan jít životem. Verš 14, na  příklad, ukazuje křesťanovo osvobození. Ne od hříchu - to už udělal  Kristus na kříži - ale od moci hříchu. "Hřích nebude mít nad vámi  moc - nespadáte pod zákon, ale pod milost".. Aby vytvořil okamžitou  obranu proti učení Antinomianismu, Bůh, skrze Pavla dále píše: "Co  tedy? Budeme hřešit protože už pod zákonem nejsme? Bůh chraň!  (Římanům 6:15).
      



                      JAKÁ JSOU TEDY PRAVIDLA PRO ŽIVOT KŘESŤANA?
         "Kdo říká, že v Něm žije, nechť jde životem tak, jako On šel  životem" (1Jan 2:6, parafráze)."Kdysi jste byli tmou - dnes jste  světlem v Pánu; chovejte se jako děti světla" (Efez. 5:8  parafráze). "Byl jsem vám příkladem, aby jste činili tak, jak jsem  činil já vám" (Jan 13:15 parafráze). "A to vám říkám: Žijte v Duchu  a nepodlehnete moci těla" (Galackým 5:16, parafráze). Jestliže  budete zachovávat má přikázání, zůstanete v mé lásce, jako já  zachovávám přikázání svého Otce a zůstávám v Jeho lásce" (Jan  15:10).

        "Kdo přijal má přikázání, a zachovává je, ten mě miluje"  (Jan 14:21)....Nádherným příkladem tohoto je matka a její dítě. Existuje  zákon, který nařizuje rodičům, aby se o své dítě starali a hrozí  tresty za nedodržení tohoto - ale náš svět je plný šťastných  rodičů, kteří se o své děti perfektně starají, aniž by o takových  zákonech věděli! TEN ZÁKON JE V JEJICH SRDCÍCH!!!! Byli to lidé  - ne Bůh, kdo znovu vyvěsil smrtelně chladné kamenné desky Zákona,  jako předpis pro křesťanský život!!!
  

                 CO VLASTNĚ  JE BOŽÍ MILOST  ? JAKÝ JE JEJÍ ÚČEL?
         1)  „On nás spasil ne pro naše dobré skutky, které jsme konali,  ale ze své milosti" (Titovi 3:5 podle King James Version). "Aby se  v budoucnosti ukázalo nesmírné bohatství Jeho milosti, v Jeho  laskavosti vůči nám, skrze Ježíše Krista" (Efez.2:7, parafráze).  Bůh však prokazuje svou lásku k nám tím, že Kristus za nás zemřel,  když jsme byli ještě v hříchu" (Řím.5:8).
         2). "Milostí jste spaseni skrze víru. Spasení není z vás, je  to Boží dar; není z vašich skutků, takže se nikdo nemůže chlubit"  (Efez.2:8). "Ukázala se Boží milost, která přináší spásu všem lidem  a vychovává nás k tomu, abychom se zřekli bezbožnosti a vášní  tohoto světa; abychom žili střídmě, spravedlivě a zbožně v tomto  dnešním světě a očekávali blažené splnění naděje a příchod slávy  velikého Boha a našeho Spasitele Ježíše Krista" (Titovi 2:11-13).          "..abychom ospravedlněni Jeho milostí se stali dědici věčného  života, k němuž se upíná naše naděje" (Titovi 3:7). "..neboť skrze  Něho jsme vírou získali přístup k této milosti" (Řím.5:2). "Nyní  vás svěřuji Bohu a slovu Jeho milosti, která má moc vás proměnit  a dát vám podíl mezi všemi posvěcenými" (Skutky 20:32). "Přistupme  tedy směle k trůnu milosti, abychom obdrželi milosrdenství, nalezli  milost a pomoc v čase potřeby" (Židovským 4:16)........           Jak kompletní a vše zahrnující! Milost která spasí,  ospravedlní, vychovává, připraví nás do rodiny Boha, vykoupí nás,  odpustí nám, zdarma z nás udělá dědice bohatství tak úžasného, že  si nikdo z lidí nikdy nebyl schopen představit ani jednu nepatrnou  molekulu z té krásy!



      Učí nás jak žít a a dává nám jistotu  budoucnosti. Je jasné, že tyto dva rozdílné principy se nemohou  míchat dohromady!!! Může to podat někdo jasněji nežli Pavel?: "Když  z milosti, tedy ne na základě skutků - jinak by milost nebyla  milostí" (Řím.11:6)."Kdo pracuje, nedostává mzdu z milosti, nýbrž  z povinnosti. Kdo nepracuje, ale věří v toho, který dává  spravedlnost bezbožnému, tomu se jeho víra počítá jako  spravedlnost" (Řím.4:4-5). Kdyby se toto, náhodou dostalo do rukou někoho, kdo nevěří,  navrhnul bych, aby si to všechno rozvážil v srdci a pochopil že, on  či ona přestoupil - právě tak jako všichni lidé, kteří kdy na této  planetě žili - ten Boží čistý, svatý, spravedlný a neúprosný zákon,  a jediné východisko, jak odvrátit tuto budoucí katastrofu, je kříž  Ježíše Krista, protože "Není totiž rozdílu - všichni zhřešili  a jsou daleko od Boží slávy" (Řím. 3:22-23).

                     DVĚ PŘIROZENOSTI KŘESŤANA.....

            Písmo nás učí, že každý spasený Křesťan má v sobě dvě  přirozenosti, čili dvě "nátury", jak bychom řekli lidově. Tu první  jsme dostali při přirozeném zrodu, když jsme se narodili. Je to  něco, co je totálně a beznadějně špatné, zkažené a nespolehlivé. Tu  druhou povahu dostane člověk při svém novém zrodu (Jan 3:3). Je to  povaha od samotného Boha a proto je čistá, dobrá a neměnná.  Následujících několik veršů jasně prokazuje, co si Bůh myslí o naší  první přirozenosti: "Ano, zrodil jsem se v nepravosti - v hříchu mně matka  počala" (Žalm 51:5(7)) "Srdce je zrádné nade vše a zoufale zlé.  Kdo je zná? (Jeremiáš 17:9). Není nikdo, kdo by byl dobrý, ani  jeden nerozumí, není nikoho, kdo by hledal Boha. Všichni sešli  z cesty, není nikdo, kdo by konal dobro, ani jeden..."(Řím.3::10).  Bůh netvrdí, že nikdo ze ztracených lidí není vzdělaný, není  kulturní, schopný, štědrý, ochotný nebo nábožný. On říká, že ani  jeden není dobrý, ani jeden Mu nerozumí, ani jeden Ho nehledá...

        Jedna z těch těžko přijatelných Božích pravd, je pravda  o lidské zkaženosti. Každý z nás znal či zná morální, čestné  a dobrosrdečné lidi, své přátele či dokonce členy našich rodin.  Tito jsou, většinou velmi ohleduplní, ochotní, přátelští - a na  druhé straně (tam kde je to důležité), pohrdají Božími zákony,  Kristova oběť se jejich srdce nedotkne, popírají Jeho božství  - nakonec popírají samotnou existenci Boha! Vzdělaná, jemná dáma,  která by se s odporem odvrátila od drsného slova, dělá z Boha lháře  každou minutu jejího života! (1Jan 1:10, 5:10).
                 Není nic  nebezpečnějšího, než šedovlasá, laskavá babička, která svým vnukům  neřekne o Kristovi                      za celý život ani jedno slovo!

          Tento svět je  plný hodných a milých lidí, tak zvaných humanistů, kteří svým  jednáním prohlašují, že Bůh je lhář!!


         V dobách Genese 6:4 si také lidé mysleli že je všechno OK.  Bohatýři! Určitě čestní, silní, mocní. A co řekl Bůh? "I viděl  Hospodin, jak se na Zemi rozmnožilo zlo člověka, a každý jeho  výtvor i mysl byly zlé".. "Z nitra, z lidského srdce, vycházejí zlé  myšlenky, smilstvo, loupeže, vraždy, cizoložství, chamtivost, zlá  vůle, lsti, závist, urážky, pýcha, opovážlivost".. Kdo že to byl takovým pesimistou? No přece Bůh-Syn, který tak  miloval člověka, že za něj zemřel na kříži! A proč tomu tak je?  Protože "Přirozený člověk není schopný pochopit věci Božího Ducha.  Jsou mu bláznovstvím - není schopen je přijmout, protože se jim dá  porozumět pouze Duchem" 1Korint. 2:14).        "Tělesná - (karnální) - mysl stojí vůči Bohu v nepřátelství;  nikdy se Božím zákonům nepodřídí - není toho ani schopná" (Řím.8:7  z angl. překladu). Z toho vidíme, že nevěřící má "trojnásobnou  neschopnost". Může být nadaný, kultivovaný, přátelský,  pravdomluvný, pracovitý. Může včas platit své dluhy, být dobrým  manželem či manželkou, otcem či matkou - může mít všechny tyto  vlastnosti - přesto však nebude schopen porozumět, poslechnout či  zalíbit se Bohu!.. Křesťan na druhé straně, i když má stále tu první přirozenost  nezměněnou a nezměnitelnou, dostal novou, která byla vytvořena  Bohem v dokonalé čistotě a neměnitelnosti. Následující příklady  z Písmy ukáží původ a charakter "nového" člověka. Poznáš, že nová  povaha, neboli regenerace není transformací, "vylepšením", ale  "novým stvořením"....
           "V pravdě ti říkám (oslovuje Nikodéma,  morálního a náboženského člena nejvyšší židovské rady!), pokud se  člověk nenarodí znovu, nemůže vidět Království Boží"..."Ale všem,  kteří Ho přijmuli, těm dal moc státi se dětmi Boha, těm, kteří  uvěřili v Jeho jméno; kteří se narodili - ne z krve, ne z vůle  těla, ale z Boha" (Jan 1:12-13). ""Vy všichni jste Boží děti skrze  víru v Ježíše Krista" (Galat.3:26).  Doufám, že si každý z vás uvědomí, jak tyto verše totálně  odmítají moderní "teologický" názor, že Bůh je Otcem všech lidí  a že všichni lidé jsou si bratry... Takové "učení" je nebezpečnější  nežli Aids! Ne všichni ti, kteří jsou narozeni - ale ti, kteří jsou  narozeni znovu, jsou Božími dětmi! Bible nám říká, že Adam byl syn  Boha, ale také nás informuje, že Sét byl synem Adama! (Lukáš 3:38).    "A proto, kdo je v Kristu, je nové stvoření; co je staré, to  pominulo - vše je nové".. (2Korint.5:17).... "Jsem ukřižovaný  s Kristem, přesto žiji, i když ne já, ale Kristus žije ve mně  a život, který nyní žiji v těle žiji vírou v Syna Božího, který mně  miloval a dal svůj život za mně".. (Galat.2:20). "Vy jste přece  mrtvi a váš život je skryt v Kristu u Boha. Až se objeví Kristus,  který je vaším životem, vy se objevíte s Ním ve slávě"  (Kolos.3:4)."A to je svědectví:Bůh nám dal věčný život, a ten život  je v Jeho Synu. Kdo má Syna, má věčný život; kdo nemá Boha-Syna,  život nemá".. (1Jan 5:11).
           Kapitola 7 v dopise Římanům je příklad zápasu mezi "starým"  a "novým" člověkem a proto je to velmi osobní záznam. "Chtěl bych,  ale nedělám", "nechci, ale dělám" jsou smutným přiznáním porážky,  která se jistě ozve jako známá ozvěna ve vašich srdcích. Ne, není  v tom agónie; konflikt je mezi Saulem z Tarsu a Božím Duchem! Pavel  sám má v sobě mír a vítězství. Je třeba rozumět, že toto referuje  o vítězství nad problémy tělesnými - jako je na příklad chtíč,  pýcha, hněv - mám tím na mysli vnitřní svody. Vnější jsou anulovány  spojením s Kristem, naším veleknězem.....


                   POSTAVENÍ KŘESŤANA.

              Jedna nesmírně důležitá skutečnost v pochopení Písma, hlavně  Pavlových a Janových dopisů je ta, která se dotýká postavení  křesťana, jeho chování a jeho cesta životem. To první je výsledek  práce Ježíše Krista a je dokonalé, neměnné a počíná v okamžiku, kdy  křesťan uvěřil a přijal Krista za svého osobního Spasitele.  Neexistuje nic, co by mohlo být přidáno - ať už nyní, nebo ve  věčnosti - ke kvalitě tohoto postavení, nebo k jeho zabezpečení!

            Skrze víru, a pouze jenom víru je naše postavení před Bohem stejné,  ať už jsme ti nejslabší nebo ti nejsilnější křesťané!! A znovu bych  mohl poukázat na Jana 1:12, 1Jan 5:12, Řím.8:17, 1Petr 1:4-5, 1Jan  3:2, 1Petr 2:9, Apokal.1:5-6, Kolos.2:10, Řím.5:1-2, 1Jan 5:13,  Efez.5:30 a hlavně Jan 3:16... Ty reference tam nedávám proto,  abych vypadal moudrý, ale aby se vám tyto verše dostaly do srdce!!

              Ani jeden z těchto nádherných slibů se nedá získat  modlitbami, dobrými skutky, návštěvou kostela, dáváním darů nebo  svatostí života!!! Všechny tyto jsou dary od našeho Boha skrze  Krista, a proto náležejí rovným dílem všem křesťanům! V okamžiku,  kdy ten žalářník ve Filipi uvěřil, že Ježíš Kristus je tím  Spasitelem, který zemřel za jeho hříchy, stal se Božím dítětem,  společným dědicem všeho co Bůh pro své děti připravené má!  V okamžiku kdy uvěřil, byl ospravedlněn, dostal mír s Bohem, jeho  postavení bylo právě tak hodnotné a jisté, jako Pavlovo! Žalářník  obdržel dar věčného života, byl přijat Bohem jako část těla  Kristova, plně, bez výhrad!       Jeho momentální postavení na zemi bylo ovšem velmi daleko od  toho, které už nyní měl v očích Boha; daleko od skutečného,  nebeského, čistého postavení, které měl již zaručené. Následující  verše ukáží, jaký je rozdíl mezi naším postavením věčným a stavem,  ve kterém žijeme zde na zemi...

                         POSTAVENÍ PŘED BOHEM...

         "Církvi Boží v Korintu, svatým v Kristu, spolu se všemi,  kteří jsou svatí v Ježíši Kristu.... Děkuji za vás Bohu stále pro  milost Boží, která vám byla dána v Kristu Ježíši; On vás obohatil  ve všem, v každém slovu i v každém poznání, právě tak, jako  svědectví o Kristu bylo potvrzeno vámi. Takže nejste pozadu  v žádném daru milosti a čekáte, až se objeví náš Pán Ježíš Kristus.  On vás potvrdí až do konce, aby jste byli bez viny v den Ježíše  Krista". Bůh je věrný, On vás povolal do společenství se svým  Synem, naším Pánem Ježíšem"..(1Korint.1:2-9)..."Ale vy jste byli  umyti, posvěceni, ospravedlněni ve jménu Pána Ježíše Krista  a Duchem našeho Boha" (1Korint.6). "Cožpak nevíte, že vaše těla  jsou částí těla Kristova?" (1Korint. 6:15).




                         STAV NA ZEMI..

          "Bylo mi řečeno, že jsou mezi vámi spory" (1Korint.1:11).  "A já jsem k vám, bratří, nemohl mluvit jako k těm, kteří mají  Ducha, ale jako k těm, kteří stále myslí jen po lidsku - jako  k nedospělým v Kristu....odkud jsou mezi vámi sváry a závist? Není  to proto, že stále patříte světu a žijete jako ostatní lidé?  (1Korint.3:1-3). "Někteří se urazili.." (1Korint.4:18). "A vy se  tím nafukujete, místo aby jste truchlili.." (1Korint.5:2). "Již to  je vaše chyba, že se mezi sebou soudíte! (1Korint.6:7). "Mám tedy  udělat z částí Kristova těla prostitutky? (1Korint. 6:15). Ale On  se otočil a řekl:"Jdi mi z cesty, Satane! Jsi pro mně kamenem  úrazu, protože tvé myšlení není od Boha, ale člověka"..(Matouš  16:23). "Ale nyní to všechno odhoďte: zlobu, hněv, špatnost,  rouhání, a pomluvy! Neobelhávejte jeden druhého, svlékněte ze sebe  starého člověka a jeho chování!" (Koloským 3:8-9).
       Nikomu z vás nemůže uniknout, že Boží řád, v dispensaci  milosti je: Bůh nejprve udělí křesťanovi to nejvyšší postavení,  a pak ho začne vyzývat, aby se podle toho choval. Žebrák je  vyzvednut z hnojiště a postaven mezi prince. Následující verše jsou  tomu příklady:

                         POSTAVENÍ PŘED BOHEM.
         "Víme přece, že ten starý člověk v nás byl ukřižován, aby  tělo hříchu bylo vysvobozeno z moci hříchu". (Řím.6:6). "Vy jste  světlem světa" (Matouš 5:14). "...který nás spasil a povolal svatým  povoláním ne pro naše skutky, nýbrž ze svého rozhodnutí  a z milosti, kterou nám daroval v Ježíši Kristu ještě před počátkem  světa"..(1Timoteovi 1:9). "..spolu s Ním nás vzkřísil a uvedl na  nebeská místa v Ježíši Kristu"..(Efez. 2:6). "..kdysi jste byli  tmou, dnes jste světlem v Ježíši Kristu" (Efez. 5:8).

       "Vy všichni jste děti světla, děti dne. Nepatříte ani noci,  ani temnotě" (1Tesal. 5:5). "Tou vůlí jsme posvěceni, neboť Ježíš  Kristus jednou pro vždy obětoval své tělo"..(Židům 10:10). "V tom  Jeho láska k nám dosáhla cíle, že máme plnou jistotu pro den soudu  - neboť jaký je On, takoví jsme i my v tomto světě" (1Jan 4:17).

                                    POSTAVENÍ NA ZEMI.
             "Jestliže jste spolu s Kristem zemřeli principům tohoto  světa, proč se znovu podřizujete předpisům? (Kolos.2:20). "Nechť  svítí vaše světlo před lidmi aby viděli vaše dobré skutky  a oslovovali Boha, který je v nebesích" (Matouš 5:16). "Protože  jste byli vzkříšeni s Kristem, hledejte to, co je nad vámi, kde  Kristus sedí na pravici Boží" (Kolos.3:1)..




           "Kráčejte životem jako děti světla" (Efez.5:8). "Sám Bůh míru  nechť vás plně posvětí a zachová vašeho ducha, duši i tělo bez  úrazu a poskvrny do příchodu našeho Pána Ježíše Krista"  (1Tesal.5:23). "Posvěť je skrze Tvou pravdu - Tvé slovo je pravda"  (Jan 17:17). "Ten, který prohlašuje, že On v něm přebývá, měl by  jednat tak, jak jednal On" (1Jan 2:6)...
            Čtenář jasně vidí, že Boží Slovo činí zásadní rozdíl mezi  postavením Křesťana v očích Boha - to znamená jeho postavení na  věčnosti, a jeho momentálním postavením ve světě. Dále vidíte ( jak  doufám ), že jeho věčné postavení není podmíněné ničím (po uvěření  v Krista), a je zcela jisté a neměnné! Jakmile prohlásíš svou  totální neschopnost se spasit či očistit sám, sama a přijmeš Jeho  dar, jsi v nijak dále nepodmíněném postavení, o kterém se zmiňovaly  předešlé verše.
         Dovol mi malý příklad: Princ, budoucí následník trůnu, zatím  co je ještě dítětem, je právě tak paličatý, protivný, neposlušný  a hloupý, jako všechny ostatní děti kolem! Ale ať už je právě  hodný, či neposlušný je stále budoucím  princem!!! Je žádoucí aby se učil být lepším, moudřejším,  spravedlivějším, ale i v opačném případě je stále princem. Proč?  Protože se princem narodil!!!
          Co se týče každého pravého Božího syna a dcery, tento  růst do "princovskosti" je zaručený. Až přijde čas, jeho chování,  jeho charakter, jeho srdce se dostanou na úroveň pravého prince!!  Pozor: Postavení není odměnou za dokonalý charakter - charakter se  vyvinul z postavení!!!!!!

                                     SPÁSA A ODMĚNY.

           Písmo Nového Zákona obsahuje doktrínu či učení o spáse pro  ztracené hříšníky a doktrínu o odměnách za věrné služby těch, kteří  jsou spasení. Je velmi důležité správně rozdělovat a rozumět tomu,  co nás Bůh učí! Tyto rozdíly můžeš snadno vidět z následujících  veršů:    "Ježíš jí odpověděl: Kdybys znala ten Boží dar a toho, kdo ti  řekl:"Dej mi napít", požádala bys ho a on by ti dal vodu živou"  (Jan 4:10). Přijděte každý z vás, který žízní a nemá čím by  zaplatil; přistupte, kupujte a jezte; ano, nakupte si víno i mléko  bez peněz a bez protihodnoty" (Izaiáš 55:1). "A Duch a Nevěsta  praví: Přijď! A každý, kdo slyší nechť řekne: Přijď! Ať přijde ten  který má žízeň a - kdokoliv chce - ať se zdarma  napije" (Apokal. 22:17).
             Protože mzda za hřích je smrt, ale věčný život je darem od  Boha, skrze Ježíše Krista" (Řím.6:23). "Milostí jste spaseni skrze  víru a není to z vás; spása je dar od Boha - ne za vaše skutky, aby  se nikdo nemohl vychloubat" (Efez. 2:8, parafráze)... Jako kontrast  ke spáse, která je totálně zdarma, jsou skutky, které se Bohu  zalíbily - a ty budou Bohem odměněny:



           "A kdokoli dá napít jednomu z těchto malých ve jménu  učedníka; po pravdě vám říkám že ten svou odměnu neztratí" (Matouš  10:42). "Bojoval jsem dobrý boj, svůj závod jsem doběhl, svou víru  udržel. Teď na mně čeká koruna spravedlnosti..." (2Timoteovi  4:7-8, podle King James Version)... Pomni, přicházím nečekaně  (rychle) s odměnou, kterou dám každému podle zásluh" (Apok.22:12,  podle angl. verse)... "A pravil mu: Ano, dobrý služebníku. Protože  jsi věrný v málu, dostaneš autoritu nad deseti městy" (Lukáš  19:7).  "Není možné stavět na jiném základě, nežli je Ježíš Kristus.  Tedy, když kdokoliv postaví na tomto základě zlato, stříbro,  drahokamy, dřevo, seno, slámu - vše vyjde najevo - v ten den se  ukáže, oheň to vyzkouší. Tento oheň přezkouší hodnotu skutků všech.  Pakliže to, co člověk postavil zůstane, on obdrží odměnu; pakliže  oheň jeho skutky zničí, on utrpí ztrátu, ale on sám je  spasený i když jakoby zkrze oheň!  (1Korint.3:11-15).  Dovol malou poznámku: Toto neznamená očistec! Bible koncept  očistce nezná! Řekl bych to asi takto: V nebi bude mnoho spasených  lidiček, kteří budou stát- velmi rozpačitě někde vzadu u dveří  a nebude jim zrovna do smíchu, až se ji zeptá Kristus: "Já za tebe  zemřel; co jsi pro mne udělal(a) ty? Spasení? Ano! Věčný život  s Kristem? Ano! Ale z té hanby bych měl strach!!

                                 SPÁSU MÁŠ UŽ NYNÍ......
          Ten, který věří Synu, věčný život" (Jan 3:36). "Po  pravdě vám říkám: Ten, který slyší můj hlas a věří tomu, který mně  poslal, věčný život, nespadá pod soud, ale přešel ze smrti do  života" (Jan 5:24)... "Kdo věří ve mně, věčný život" (Jan  6:47)... A On řekl ženě:"Tvá víra tě zachránila, jdi v pokoji"  (Lukáš 7:50)..."A toto je ta zpráva, že Bůh nám dal věčný život,  a ten život je v Jeho Synovi" (Jan 5:11)...    Ano, pakliže jsi spasený, potom spásu máš už dnes - odměny  dostaneš až v budoucnosti: "Syn člověka přijde ve slávě Otce se  svými anděly a potom odmění každého podle jeho zásluh" (Matouš  16:27)... "Budete odměněni při vzkříšení spasených" (Lukáš 14:4).  "A až se náš hlavní Pastýř objeví, obdržíte korunu slávy, která  nevybledne" (1Petr 5:4)... "po delším čase se pán těchto služebníků  vrátí a vyúčtuje se s nimi" (Matouš 25:19).... Boží účel ve  slibování věčných odměn a poct je učit své děti hledat hodnoty  věčné, namísto materiálního bohatství a rozkoší zde na zemi...

                               KŘESŤANÉ A "HERCI"..
            Hned od počátku, když Bůh oddělil své první děti od světa,  křesťané byli znepokojováni přítomností těch, kteří se sice za  křesťany prohlašovali, ale křesťany nebyli. A toto bude pokračovat  až do chvíle kdy "Syn člověka sešle své anděly a řekne: Seberte  nejprve plevel a svažte do otýpek k spálení... Potom budou  spravedliví zářit jako slunce v Království mého Otce "(Matouš  13:30, 13:43)....        Písmo jasně učí o směsi plevele a zrna - o těch,  kteří pouze jako křesťané vypadají a těch, kteří křesťany jsou.  Můžeš začít už v Genesi 4:3-5, Exodu 12:38, Numeri 11:4-6, Nehemiáš  7:63-65, Matouš 13:24-30,37-43, 2Korint.11:13-15, Galatským 2:4,  2Petr 2:1-2.



        Je zhola nemožné, v takovémto krátkém povídání, dát  reference ke všem pasážím v Písmu, kde se na toto rozdělení mezi  pravými Křesťany a masou formalistů, pokrytců, či podvedených  legalistů, kteří si spásu snaží odpracovat namísto aby svou spásu,  kterou dostanou zdarma, vypracovali do - pokud možná nejlepší formy  a příkladu pro druhé!!!

                            PRAVÍ  KŘESŤANÉ
        "Ježíš řekl ženě: "Tvá víra tě spasila, jdi v pokoji" (Lukáš  7:50)."..vytrvale poslouchali učení apoštolů, dělili se o jídlo,  modlili se" (Skutky 2:42). "Mé ovce slyší můj hlas, já je znám,  jdou za mnou a já jim dávám věčný život; nikdy nezahynou, ani mi je  nikdo z ruky nevyrve. Můj Otec, který mi je dal, je větší než  kdokoliv. Nikdo je nemůže vyrvat z Jeho ruky"..(Jan 10:27-29).  "Všichni, které mi Otec dává ke mně přijdou; a kdo ke mně přijde,  toho nevyženu ven. A toto je vůle Otce, který mně poslal, abych  z těch, které mi dal, neztratil nikoho" Jan 6:37, 39).. "Boží spravedlnost skrze víru v Ježíše Krista pro všechny,  kteří věří. Není totiž rozdílu" (Řím.3:22). "V pravdě vám  říkám:Ten kdo ve mně věří, má věčný život" (Jan 6:47). "Jsem si  jist tím, že ten, který ve vás počal dobré dílo, dovede jej až do  dne Ježíše Krista" (Filipským 1:6).

                              "HERCI"...
          "Potom Šimon uvěřil, byl pokřtěný a chodil s Filipem.... Ale  Petr mu řekl: "Tato moc není pro tebe a nemáš na ní podíl, protože  tvé srdce není upřímné před Bohem" (Skutky 8:13, 8:21). "Ale  někteří z vás nevěří". Ježíš věděl od začátku, kdo nevěřil a kdo Ho  zradí. "Proto jsem vám řekl, že ke mně nemůže přijít nikdo, není li  mu to dáno od Boha". Od té chvíle Ho mnoho učedníků opustilo a už s Ním nechodili.  (Jan 6:64-66). "Odešli od nás, ale nebyli z nás; kdyby byli z nás,  neodešli by. Odešli, aby se ukázalo, že z nás nebyli" 1Jan 2:19).                "Mnozí mi v onen den řeknou: Pane, Pane, copak jsme  neprorokovali v Tvém jménu? Nevyháněli ďábly a nedělali velké  skutky? Potom jim odpovím: Nikdy jsem vás neznal - odejděte!"  (Matouš 7:22-23). "Podobáte se obíleným hrobům, které zvenčí  vypadají pěkně - ale uvnitř jsou plné kostí a nečistot. Hadi, plemeno zmijí, jak uniknete pekelnému trestu? (Matouš 23:28, 33).  Ty dva známé případy - Jidáš a Petr - nepředstavují žádné potíže:  Jidáš nikdy věřícím nebyl (Jan 6:68-71), Petr nikdy věřícím být  nepřestal (Lukáš 22:31-32). A teď na konec, si laskavě uvědom že:
  Tyto principy jsou pro nás pouze  vodítky, abychom Boží Slovo správně  rozdělovali!   Nikdy v žádném případě  je neaplikuj na žijící osoby!! Soud  nad "herci" je vyhrazen Bohu - ty na  něj nemáš                           ani právo, ani "buňky!
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
                                                                 KONEC.                            27. 8.1996    Tonda.