Tento dopis se podobá epištole Efezským tím, že bylnapsán z pohledu na doktrinální omyly a chyby...
Koloským.
Úvod.
Píše se (asi tak) rok AD 62. Čtyřiposlové opouštějí Řím, aniž by je kdo zpozoroval. Každý nese dokument nesmírnéceny. Tychikus do Efezu, Epafroditus do Filipi, Epafras mířil do Kolosu.Onesimus, nesl dopis od Pavla svému pánu Filomenovi. Začíná to jako román, že?Ale takhle to mám od Vernona McGee, starého, dobrého učitele, od kterého jsemse hodně naučil. Historici učí, že Kolosy bylo velmi známé město Frygie v MaléAsii. Plinius píše, že Kolosy, Laodicea a Hierapolis byly, ve stejnou dobu,zničeny velkým zemětřesením, v pozdních letech Neronovy vlády. Stalo seto nedlouho po tom, co tento dopis byl napsán. Kolosy byly znovu postaveny. Tostaré město dnes již neexistuje, na jeho místě stojí vesnice Chonas, čiKhonas.
Ve Skutcích 15:40-41, a 16:1-6, sedozvídáme, že Kristovo evangelium, bylo ve Frygii poprvé prohlášeno Pavlem. Tenměl s sebou Silase a Timotea. Ve Skutcích 18:23 čteme, že Pavel navštíviltuto oblast ještě jednou, po tom co kázal ve Filipi, Aténách a v Jerusalémě.Bible nám sice neříká, že Pavel navštívil Kolosy, ale bylo to významné město,tak není důvodu předpokládat, že by Pavel Kolosy nenavštívil. Nakonec verše1:21-25 to naznačují. Pavel, když odcházel z Efezu, varoval místníKřesťany: "Vím, že po mém odchodupřijdou mezi vás draví vlci, kteří nebudou šetřit stádo!" (Skutky20:29-30) Pavel sice nepíše, co ti „vlci" přinesou, ale jedním z hlavních nebezpečných trendů bylomíchání Zákona a Milosti. Pavel také píše o těch, kteří trvali nadodržování rituálů, zvyků, tradicí, a oslav. "Ať vás nikdo nesoudí, podle toho co jíte, pijete, jakésvátky slavíte!" (zkrácený 2:16) Není pochyb o tom, že se v Koloseopět zakořenili "nábožníci," kteří nutili Křesťany zachovávatžidovské rituály a svátky. A Pavel se rozhodl s tímto směrem tvrdě anesmlouvavě bojovat. A toto trvání na čisté milosti, a spáse skrze víru a jenvíru, plus nic - vytvořilo Pavlovi smrtelné nepřátele mezi Židy, až jednoho dnezačali křičet: "To je ten muž, který učí všude lidi proti vyvolenému lidu,proti Zákonu a proti Chrámu!" (Skutky 21:27-31) A tak nepřátelstvípřívrženců Judaismu ho pronásledovalo do konce života..
Úvod - Konec.
Koloským.
1:1-29... Už v prvních verších vidíme, že tato kongregace si stála velmidobře, pokud se týkalo fundamentálních článků víry. Byly tam sice, maléodchylky, jako na příklad legalita Alexandriánské formy asketismu:"nedotýkej se, neochutnávej," potom malá stopa po judaismu (svátky,dodržování určitých dnů, nové měsíce, a pod.) a nakonec jemná forma falešnéhomysticismu. (2:18) Pavel měl dobrý důvod, proč zahrnul Timotea do dopisu Koloským. Timoteus byl rodák z oblasti, kde žila koloská kongregace. (Skutky16:1-3) Byl s Pavlem, když ten tam kázal poprvé Kristovo evangelium. Pavel bylapoštolem Ježíše Krista, ve všem vyhledával Jeho schválení. Byl velmi vděčný Bohu za kongregaci v Kolose. Bylo to dobré shromáždění věrnýchKřesťanů, kteří prokazovali lásku jeden k druhému. Jsou církve, kde se lidézaměstnávají každou chvíli miniaturními rozdíly v pohledu naokrajové věci víry, že nemají čas na lásku mezi sebou. A Ježíš přece nabádá,před svým odchodem:"Každý bude vědět, že jste mými učedníky, budete-li se mezi sebou milovat!" Fráze: "tak jak po celém světě," máznamenat "po celém známém světě" v době Pavla. Pavel toto rčenípoužívá vícekrát, a má na mysli Judeu a okolní oblasti - které pro nětenkrát představovaly svět...
Kristovazpráva, která byla v Kolose přijatá, skutečně nesla ovoce - jako bude všude,kde je skutečná, nefalšovaná víra, protože Víra bez skutků je mrtvá! Strom, který nemá pupence, je stromemmrtvým. „Nábožník,“ který nenese ovoce, není Křesťanem! Pravý, znovu-zrozenýKřesťan ponese ovoce! Možná že ne ve velkém množství - ale: Kde je život, tam je ovoce! Pavel jim píše: "Od chvíle, kdy jste poznali Boží milost, viděli jste žeje pravdivá ve své čisté formě - bez přidávání falešné filosofie, dogmat, alidských tradicí." (Pavla by ve Vatikánu příliš nepřivítali!) Epafras bylzřejmě vynikající Křesťan a učitel. A Kolosští? Byla to jejichvzájemná láska, ALE, A TO HLAVNĚ: BYLATO HLUBOKÁ LÁSKA PRO KRISTA, A JEHO EVANGELIUM!! Přátelé, takováláska nese ovoce! A Pavel za ně intervenoval u Boha, aby byli "naplněnipoznáním Jeho vůle v moudrosti a porozumění!" (Porovnej Efezským 1:17)Když se Křesťan kompletně podřídí Boží vůli a dovolí, aby On ho naplnilmoudrostí a spirituálním porozuměním, pak Bůh odstraní tu "mlhu," kterázastírá vnitřní poznání. Křesťan porozumí všechny duchovní pravdy,a dostane tu hořící touhu sloužit Bohu jak nejlépe dovede. Každý z nás by siměl uvědomit, že je to Kristus, který "nás učinil způsobilými," (2Korint. 3:6) a že bez Něho "neuděláme nic!" (Jan 15:5) "Dědictví ve světle...." Nebe je místo, kde Světlo je! Janova Apokalypsa, kap. 21 nás učí, že tam není potřeba ani slunečního, ani hvězdnéhosvětla. Bůh je Světlem tohoto města. Bydlí tam pouze Boží děti. Čisté,dokonalé. Lidská těla nejsou tohoto stavu schopná. Žádná taková bytost natéto zemi nežije! Kdyby nevěřící člověk vstoupil do nebe - nebe by se mu stalopeklem! Nebe je připravené místo pro připravené lidi! Podívej se naAdama, Evu, Noeho, Abraháma, Davida. Nebylo ještě člověka, který by bylschopen Boha v tomto těle dokonale poslechnout. Až se jednou Kristus vrátí,budeme přeměněni, a dostaneme nesmrtelná, dokonalá těla, která nebudou schopnahříchu. Jednoho dne, náhle - v okamžiku - budeme vytrženi z bolesti atmy, do světa radosti, štěstí, světla. V našem nynějším stavu, v tomto starémtěle, jsme schopní prožívat Jeho Světlo pouze částečně. Pozor na to! Nebezačíná zde, na zemi! Pakliže jsi Boží dítě a neochutnal(a) jsi alespoň trochujak nebe chutná, potom se šidíš, nebo jsi šizen(a)! To největšíslovo, které kdy bylo na této zemi vyřčeno, bylo slovo, které pronesl Ježíš,když zvolal: "Tetelestai!" "Dokonáno jest!" Krev bylaprolita, dluh hříchu zaplacen, člověk byl vykoupen. Lidská vina byla tak obrovská, jeho hříchy tak strašné, že si tovyžádalo bolest, agonii a krev Boha-Syna! Lidé napsali tisíce knih o Ježíši aJeho zázracích, o Jeho učení, o Jeho vlastnostech. Lukáš to shrnul do jednévěty:"Syn člověka přišel, aby vyhledal a zachránil, co byloztracené." (19:10) Ti, kteří Ho znali, věděli, že On jevíc, než člověk! Jeho čistota, Jeho moudrost, Jeho laskavost! Když promluvil,mrtví slyšeli. Když přikázal, bouře přestala. Jeho ruce se dotkly malomocných,proti všem lékařským a společenským zvykům doby - a ti se okamžitě uzdravili! I Jeho nepřátelé museli přiznat: "Nikdy nikdo nemluvil, jako tentočlověk!" Mám na mysli jediného SynaBožího - viditelný obraz neviditelného Boha. "Prvorozený všehostvoření" neznamená, že se narodil první! Víme, že to Slovobylo s Bohem, a to Slovo bylo Bůh od věčnosti. Znamená to"prvorozený" ve vztahu k celému stvoření, které počalo skrze Něho.Musíš si uvědomit, co Písmo učí výrazem "prvorozený." Nikde, v celéBibli nenajdeš ideu, že Kristus počal v Betlémě! Tato fráze"prvorozený" není ten známý obraz jesliček a oslíka! Ano,"dítě se narodilo", ale "SYN BYL DÁN...." (Izaiáš 9:6).
Kristus přišel z bezčasové věčnosti, a vzal na sebe lidské tělo. Když se takzahledíš na noční hvězdnou oblohu - už jsi se někdy zamyslel(a), proč ta hvězdaje támhle a ne tuhle, proč jsou souhvězdí tam, kde jsou? JSOU TAM, KDE JSOU, PROTOŽE BŮH-SYN JETAK CHTĚL !! "Na počátku Bůh." Jeden Bůh, existující vetřech osobách. Kdyby byl zůstal sám, Jeho Sláva by zůstala nepoznaná, JehoLásku by nikdo nepocítil! Bůh toužil po tom, aby mohl sdílet svou moc, moudrost a nádheru, s někým, kdo by Ho za to miloval! Víš, byli jsme seZdenou na některých z nejkrásnějších míst této planety: Grand Canyon, ČernéPísky na Velkém ostrově Hawaii, kde jsme se neúspěšně - snažili chytit žraloka.Tichá zákoutí malého ostrova Kauaí, se zapomenutým, starým čínským hřbitůvkemna malém pahorku. Malebná velrybářská vesnice Lahaina na ostrově Mauí,večerní procházky po Fisherman’s Wharf v San Francisku, Yosemite a Sequoia národní parky - kouzelné večeře s hawaiskou hudbou na Kona Coast, Ocho Rios naJamaice, Karibské moře na lodi za noci, staří, ošuntělí, pelikáni - opeřenífilozofové - na Floridském Treasure Island- a spousta dalších....
Ale co kdybych to byl viděl a prožil sám- aniž bych měl možnost to všechno prožít s někým blízkým? STOKRÁT NE! Rozumíšmi, příteli, přítelkyně?
K čemu krása, prožitky, nádherné pocity - když nemáš nikohos kým je sdílet? K čemu?
Azde chápu ve svém srdci, proč Bůh stvořil Vesmír, Galaxie, Mlhoviny, pročstvořil Barvy, Teplo, Světlo, Krásu - a proč také stvořil rozumnébytosti, se kterými se by mohl o to všechno podělit! Tohle je jeden z rysůmé povahy, mé vnitřní "bytnosti," který jsem po Něm"zdědil!" Je to něco, v čem Ho plně chápu i já, nečistý, slabý tvor,který potřebuje každou minutu svého života, aby ho ten Bůh držel za ruku, avedl skrze smetiště, kterému říkáme "krásná modrá planeta!" Ptám se:Je vůbec možné, takového Boha nemilovat???
A "skrze Něj všechno držípohromadě." To řecké "sunistćmi" znamená "držetpohromadě." Člověk rozbil atom, a zjistil, že uvnitř je nějaká síla, která"drží" pohromadě negativně nabité protony - které by se měly, podleznámého fyzického zákona odpuzovat. Můžešse mi vysmát, když Ti řeknu, že je drží to Slovo. Můžeš se mi vysmát - asvět Ti bude tleskat! Ale bude to smích i potlesk jen dočasný! 2:1-23. Závěrečné verše první kapitoly odhalují Pavlovu lásku pro Církev. Jehohlubokou, hořící touhu, ukázat všem lidem tu spásu, která je zadarmo prokaždého, kdo chce. Duch tohoto velikého apoštola si dobře uvědomoval cenulidských duší - každá jeho myšlenka směřovala k získání těchto duší pro Krista!Další Pavlovo hluboké přesvědčení bylo, že ZPRÁVA TÉTO SPÁSY, MUSÍ ZŮSTAT ABSOLUTNĚ ČISTÁ, nesmíchaná sfalešnou filosofií, nebo s Judaismem. Bylo mu jasné, že falešná učení okradou lidi o spásu! Pavel věděl, že BožíSlovo přivodí víru, skrze kterou přijde Boží milost a spása - a že náboženstvíbez Kristovy krve a kříže, nikdy nikoho nespasilo a také nespasí. Pavel nedělalrozdíl mezi lidmi. Kázal a učil všude stejně: Žid, Pohan, bohatý, otrok,vzdělaný, prostý. Nikdy nežárlil na druhé kazatele, učitele. VĚDĚL, CO JE ZDE V SÁZCE!! Když mu jehonepřátelé nakazili nějakou kongregaci falešným učením, přišel neboalespoň napsal, aby odstranil to, co přinášelo jeho žákům smrtelné nebezpečí. Nebyl to hlad a zima římského vězení, coPavlovi lámalo srdce - byly to právě takové drobné roztržky - hádky a boje očisté evangelium. Ty působily bolest Naději najdeš pouze v pravdě! Pravdapřináší útěchu a jistotu, zatím co omyl, lež vytvářejí nedůvěru. Situace Církvebyla velmi odlišná od dnešní. Byla to doba transformace, a Křesťanství byloněco nového. Chtěl jsem napsat "nové náboženství," ale nemohu! Jde mito "proti srsti!" Křesťanstvíje přece Kristus a ne příkazy, zákony, nařízení! Judaismus byl tím uznávanýmnáboženstvím té doby. Hlavním a nejčastějším omylem v ranné Církvi bylo právěmíchání Zákona a Milosti. A Pavel to jasně viděl. Proto ty boje, proto tensrdcebol! Neznalost, nebo maláznalost Bible je hlavní příčinou zmatků mezi dnešními Křesťany! Věřící,jehož mysl je převážně zaměřena na spirituální věci, jak učí Slovo, nebudelehkou kořistí každého "izmu," který mu přijde do cesty! Osoba, kteráje snadno ovládnutelná patří většinou mezi ty, kteří "sedí na plotě"a snaží se být "neutrální!" Stačí jen malý postrk - a jsou buďna jedné, nebo druhé straně. Když znáš pravdu - a zkontroloval jsi si jí skrze Bibli - pak s tebou nikdo nehne!Nikdy nezapomeň: KRISTUS V SRDCI, JE TA JEDINÁ NADĚJE VĚČNÉHO ŽIVOTA! Právě tak, jako kdysi chtěl Pavel, aby si to uvědomili Křesťanév Kolosu, tak i já bych si přál, aby sis to uvědomil(a) i Ty. NIC JINÉHONEEXISTUJE! Ježíš Kristus je Bůh, a kdyžVám bude chtít někdo namluvit něco jiného - nevěřte tomu! Už tenkrát to byldruh spiritualismu, a dnes máme ten stejný omyl. Po celé této planetě běhajítisíce učitelů, kazatelů, profesorů, vědců a učenců, kteří jsou ochotnípřipustit Ježíšův historický charakter. Přiznají, že byl velikým mužem, jakýchje, a bylo málo, ale nikdy nepřipustí - ani jeden z nich - že JežíšKristus je Bohem v lidském těle! Až přijdeme k těm třem krátkým dopisům Jana,uvidíš, že on učí, že každý, kdo popírá, že Kristus je Bůh - a že přišel vlidském těle - ten člověk nemá Boha v sobě....
První, co si Satan přeje, je abysodmítnul Krista, a on měl dalšího "společníka" v pekle. Kdyžpotom, uslyšíš tu zprávu, a přijmeš Krista za svého Spasitele - Satan ví,že Tě ztratil - ale ještě se nevzdává! Vyhlásí Ti válku skrze falešnéučitele, kazatele, a tak, když už Tě nemůže okrást o spásu, vezmeTi alespoň radost ze spásy, zničí sílu Tvého svědectví aporazí Tě ve Tvém spirituálním životě. Jedna věc je být spaseným Křesťanem -druhá být Křesťanem, který nese ovoce!
Miliony lidí na tomto světě, nebylinikdy vystaveny čisté pravdě Kristova evangelia. Narodili se v domovech arodinách, kde kulty a falešná náboženství byly praktikovány po generace. Jepravda, že někteří z nich jsou vystaveni Světlu skutečného evangelia, ajsou spasení. Ale většina z nich zůstane v temnotě, a do temnoty odejde. Pavelříká Koloským, aby byli vděční, že pravdu poznali a přijali. Jeden z těchsubtilních, těžko odhalitelných omylů naší doby bych ukázal asi takto:Velké množství lidí, kteří se prohlašují za náboženské vůdce, odmítajídát Písmu to poslední slovo! Stále přidávají a přidávají vlastní interpretace.Jednou přidají, podruhé uberou od jednoduchého plánu evangelia spásy Božímilostí skrze víru v zakončené dílo Ježíše Krista. Prohlásí milost - aučí skutky. Prohlásí evangelium - a učí lidské tradice.
Každý kdo přijme Boží Slovo, aniž by sesnažil prokázat nějaké náboženství, učení, či doktrínu podle lidí, jasně vidí,že verš 9 učí: Ježíš Kristus představoval - zde na zemi -"plnost Božství." On byl tou viditelnou formou, ve které se"Božská plnost" manifestovala. A "lidé uzřeli Jeho slávu -slávu, jakou má jednorozený Syn." Božství bylo zhmotněno v Ježíši.Uvědomuji si, že tato pravda je příliš závratná pro naše mozky - ale věřímtomu! Bůh dal Slovu tělo, a v tomto těle Ježíš zakusil smrt za každého znás! On sám, se modlil za druhé i celé noci - ale nikdy nepožádal, aby se někdomodlil za Něj! Když hříšníci klesali u Jeho nohou, nikdy neodmítl jejich poctu(jako to udělal ten anděl v Apokalypse 19:10, a 22:9)...... Neodmítnul ženu,která v upřímné lítosti omyla Jeho nohy svými slzami a osušila svými vlasy.Nikdy nenaznačil, že by to bylo modloslužebnictví, když před Ním někdo kleknul.Proč? Protože On je Bůh v lidském těle! Pavel popisuje Jeho druhý příchodjako "Příchod slávy velikého Boha a našeho Spasitele JežíšeKrista." (Titus 2:11-13) Ten Muž, ve kterém, jak Pavel prohlásil "dlíplnost božství," byl věrným obrazem neviditelného Boha. Ta podoba byla takvěrná, že mohl prohlásit:"Kdo viděl mně, viděl Otce!" Doktrína spirituální obřízky, jak ji prohlašuje Pavel, není nic nového.Objevuje se už ve Starém Zákonu v mnoha formách. Když byl Israel ještě v poušti,dostal příkaz od Všemohoucího Boha: "Obřežte tedy svá neobřezanásrdce a nebuďte už tvrdošíjní!" (Deuteronomy 10:16) "Hospodin,Tvůj Bůh, obřeže Tvé srdce i srdce Tvého potomka ..." (Deuteronomy30:6 část)
Mnoho lidí odpoví: "Já tomu vůbecnerozumím!" Moje odpověď je: "Já také ne! Já nerozumím Boží plnosti,já nerozumím Boží lásce, ale věřím jí, protože věřím, že Kristus za mnězemřel!" MY NEJSME SPASENI TÍM, ŽE POROZUMÍME - MY JSME SPASENISKRZE VÍRU V TO, CO JEŽÍŠ KRISTUS VYKONAL SVOU OBĚTÍ! Kdybych byl schopen porozumět "vykoupení," byl bych moudrý jako Bůh - a to nejsem! Veverši 10. apoštol připomíná, že k tomu, co Ježíš udělal na tom kříži, užnic přidat nemůžeš! K milosti se nedá nic přidat! .......... BUĎ JE SPÁSA Z MILOSTI - TO ZNAMENÁ ZADARMO -A NEBO JE TO MZDA ZA VYKONANÉ "DOBRÉ SKUTKY." CO JE TO? VYBERSI!! Porovnejme to znovu se Starým Zákonem: Židovská obřízka byla spojenanerozlučně s Mojžíšovým Zákonem. Dítě, mužského pohlaví, ve věku osmidnů, bylo obřezáno - a tím identifikováno s národem Israel - Bohem vyvolenýmlidem. Kristova "obřízka," je privilegium VŠECH! Každýpod to spadá - nikdo není vyloučen - jen uvěř! Kristus uspokojilBoží Zákon, a tím se stal "koncem" Zákona pro všechny, kteříuvěří. Když potom taková nesmírná "sbírka" svobod aspirituálních "bonusů" je "k mání" tím, že uvěříš Kristu -proč, řekněte mi - by se někdo chtěl vracet k legálním ceremoniím, rituálům, předepsaným svátkům, a - hlavně - k Zákonu?
Jedna z nejobtížnějších věcí pro nového (a často i starého) Křesťana je:"Pusť se všeho - a nech Bohu volnou ruku!" Člověk stále chce"něco dělat," "něco dávat," "něco žít,""něco být!" Prostě neníochotný přiznat svou totální neschopnost být dobrým v očích Boha, a položit sek nohám Krista v úplné kapitulaci! Půda kolem kříže je zcela rovná -nikdo nestojí výš, nebo níž! Co říkáPavel Koloským ve verši 12, je toto: "Křest vodou je vnější, viditelnádemonstrace neviditelného zázraku uvnitř. Když jste byli pokřtěni, podali jstesvědectví, že "to staré" jste odhodili." My víme zvlastního pozorování, že jen někteří lidé, kteří pokřtěni byli, jsouznovu-zrození, skuteční Křesťané. "Podle jejich ovoce jepoznáte," řekl kdysi Ježíš - a platí to dodnes! Víš, řekl bych to dnestakto: Ten symbol smrti, pohřbení a vzkříšení, jsou spirituální pravdy křtemzobrazené - ale ta skutečná smrt,skutečný pohřeb a skutečné vzkříšení se stane v srdci! Bůhvzkřísil svého Syna a tím nám ukázal mimo jakoukoliv pochybu, že Jeho oběť jedostačující, že ji přijímá, jako výkupné za hříchy lidstva - jako dar pro ty"kteří žízní." A pochop: DARJE NĚCO, CO NEMÁ NA SOBĚ NAVĚŠENÉ PODMÍNKY!
Slavní expositoři Bible se neshodují na tom, co vlastně"vymazal." Já se domnívám, jako většina mých křesťanskýchučitelů, že zrušil moc Mojžíšova Zákona, protože ten představoval (pro nás) apředstavuje (pro svět) rozsudek nad lidskou rasou, "Aby celý svět byl předBohem usvědčen z viny!" (Říman. 3:19) Boží pravda je takováto:Když hříšný, ztracený člověk uvěří v Ježíše Krista, Bůh ho osvobodí, omilostníz rozsudku, který na nás všech ležel, nebo ještě leží. Uvědomte si, že osudkaždého jednotlivce, je už od kolébky totožný: Sedí v cele smrti, rozsudek byljiž vynesen - nikdo s ním nebude diskutovat! Jenom jedna relevantní otázka jemu položena: CHCEŠ MILOST? Nemluvmi o tom, že jsi někde někdy převedl slepou babičku přes ulici, nebo dal nažrathladovému čoklu! To nikoho nezajímá! Jenom se Tě zeptá: CHCEŠ MILOST ? Verš 15 odpovídá Efezským 6:12. Pamatuj si: Bez ohledu na to, že žiješna konci dvacátého století, a myslíš si o sobě že jsi poměrně vzdělaný(á):Satan má své království - je vládcem nad miliony démonů a zlých duchů, aje nazvaný "princem tohoto světa.“ SATAN NENÍ "ZLÝ VLIV" - SATAN JE ZLÝ DUCH! Vím, že jsičetl(a) slavné sociology, psychology, filosofy a různé autory moudrých knížek a knih o tom, jak se člověk vyhrabal z prvopočátečního bahnapraoceánu, a že se "vlastní pílí," dostal až tam kam se dostal, a žeon sám je měřítkem všech hodnot. Pro něj neexistuje božstvo, na které by semohl spolehnout! Nechce sice věřit že je v tomto vesmíru sám - proto hrozně rádčte science-fictions, Denikina, Clarka, Izáka Asimova, a další, kteří píší omalých zelených mužíčcích z Marsu a o jiných podobných bytostech, které nás,možná, v daleké minulosti zde na Zemi "zaseli!" Ovšem otázat se, kdozasel ty mužíčky - je společenské "faux pas," tak se ptát jeneslušné! A jsme u stejného myšlenkového principu jako reinkarnace: ŽÁDNÁ ODPOVĚDNOST ZA VLASTNÍ ČINY VŮČINIKOMU!!! Proč také? Vždyť my jednou ten vesmír ovládneme! Přátelé - Dovolte mi, abych opakoval tu stejnou radu, kterou dává PavelKoloským: Nesnažte se vypátrat věci, které jsou Božím tajemstvím! (Deuteronomy29:29) Co Bůh chce abychom věděli, naučí nás skrze Velkého Učitele -svého Ducha. Podle historiků, falešní učitelé v Kolosu se nazývali"Gnostikové." Považovali se za lidi s velikými znalostmi, kteří bylischopní odhalovat Boží tajemství. Tito učili, že Kristus byl buďBůh v nemateriálním těle, (něco jako přízrak) a tak Ho okrádali o lidství - nebo byl z "vyššího řádu" vesmírných bytostí, atak Ho okrádali o Jeho Božství. Také vyzdvihovali některé anděly, kterýmpřipisovali podíl na spáse. Domníval jsem se, že už vymřeli, ale ještě vUSA jsem se setkal s jedním (pouze v korespondenci), kterému někdonabídnul k poslechu mé první kazety. A tento chlapík mi okamžitě napsal(nejenom jednou), že "musím v Bibli čísti mezi řádky," a že - budu-limít zájem, on mi tato tajemství objasní. O spáse lidské duše toho mocnevěděl - ani se po tom nijak nepídil - ale „znal mnohá tajemství vesmíru apřilehlých oblastí,“ a byl ochoten se o ně se mnou rozdělit! Ještě mám tydopisy schované!
Víra se neptá: Proč? Víranepotřebuje vidět, cítit, dotýkat se! Křesťanství je víra v dokončenédílo Ježíše Krista! Abych se ještě vrátil k verši 16 : Křesťanství aspiritualita nespočívají na bázi externích ceremoniálů, nebo na tom, co jíš, nebo piješ!
Hlavní omyl v tomto učení je v tom, že se člověk nedívá na vnitřníčistotu, upřímnost a - řekněme si to "svatost," ale na vnějšíokázalosti, které může provádět i ateista, když se mu zachce! Takovýtoomyl je stále velmi rozšířený i dnes! Lidé se snaží být "svatější"tím, že si odpírají ať už cokoliv. Ale ČISTOTASE RODÍ V SRDCI KŘESŤANA - NE VE VNĚJŠÍCH PROJEVECH NĚJAKÉHO ASKETIZMU, KTERÝNA TOBĚ BŮH ANI NEŽÁDÁ! Když Bůh odcházel, neříkal: "Jděte doklášterů a modlete se od rána do noci - nejezte maso, staňte se poustevníky ajezte jen kořínky!" Co řekl? "Jdětedo celého světa, a prohlašujte mé evangelium! Řekněte všem lidem,že Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna - aby všichni ti, kteří vNěj uvěří nezahynuli, ale měli věčný život s Ním." Ano, tohle byla Jeho posledníslova!
3:1- 25. Přátelé - dobře si uvědomuji, že komentovat tyto Pavlovydopisy - až na nějaké vyjímky - znamená opakovat známé pravdy- i když úžasné pravdy. Vím že všechno, co by bylo třeba napsat je řekněmeGenesi včetně třetí kapitoly, Matouše 28:19, Jana 3:16 a Jana 14:1-3. Ale Bůhje moudrý - ví že to musíme číst a slyšet stokrát, než to dostaneme do srdce, aproto se vracíme opět a opět k podobným obrazům a ke stejnémuučení. V Efezských čteme, že Bůh nás spasil NE KVŮLI NÁM - PRO NAŠE HEZKÉ OČI - ALE PROTO, ŽE JEHO SYN SE OBĚTOVALNA TOM KŘÍŽI!
PodlePavlova dopisu do Efezu, jeho dopisu do Kolosu a podle dopisu Židům,znovu-narozený Křesťan je již TEĎ VBOHU! A protože máme tak nádherné postavení, měli bychom přinejmenším, ocenit Jeho lásku k nám. Křesťanémají svůj poklad v nebi - je možné, aby našli něco lepšího zde, na zemi? Jakoučest a slávu Ti může tento svět nabídnout v porovnání s věčným, nádherněbohatým životem v Jeho vesmíru, kde můžeš vidět a vychutnat všechno, co protebe Bůh připravil? Jaká moc na této zemi, by se dala porovnat s mocíznovu-narozeného Křesťana, který má v sobě Boží přirozenost skrze Božího Ducha?Všechny poklady tohoto světa nejsou nic v porovnání pokladů našeho Boha, kterýje naším Otcem? Až se Kristus vrátí v tom prvním vzkříšení, a "změnínaše těla, do podoby Jeho, slavného těla - co podobného bys dostal(a) od světa?A dovol, abych k tomu dodal, že ta milost, která spasí, nás v našichsrdcích "posadí do školních lavic," kde nás učí. Osoba, která máKrista, má v sobě prameny vody - životodárné vody, kterou může rozdávat,aniž by něco ztrácela! Jedenz význačných rysů "času konce" je stav, který bude právě takový, jakýbyl za dnů před Potopou, nebo za časů Sodomy a Gomorry. Kdybys mohl studovatchování a morálku lidí z těch dob, poznal bys že jeden z převažujícíchhříchů doby byl "chtíč," touha po rozkoši. Dnes se tomu v USAříká "fun - legrace." Kdybys mohl pročíst FBI a policejní záznamy olidech, které možná obdivuješ, možná, že bys byl(a) šokovaný(á). Opravdu sezdá, že žijeme v posledních letech věku milosti. Věř mi, že nemusíšcestovat do temné Afriky či k břehům Amazonky, abys naleznul(a) modlářství!Ježíš to říká velmi jasně: "Kde je váš poklad, (to, čeho si ceníš nejvíce)tam bude i vaše srdce. Většina lidí tohoto světa touží po "věcech."Myslí na ně, sní o nich. Přátelé, jaká je vaše poslední myšlenka, než zavřeteoči a usnete? Jaká je vaše první myšlenka, když se ráno vzbudíte? Co je hlavnímtématem vaší mysli během dne? Jestliže Tvá chuť po "věcech"není nikdy nasycená - pak provozuješ modlářství! MYŠLENKY TVÉHO DUCHA JSOU TAKOVÉ, JAKÉ VYPRODUKUJE TVÉ SRDCE!!
Co říká náš Spasitel? "Copaknerozumíte? Nechápete, že cokoliv zvenčí vejde do člověka, nemůže ho znečistit- protože nevchází do jeho srdce, ale žaludku, a potom vyjde ven. Ale to,co z člověka vychází to jej znečisťuje. Protože z uvnitř, ze srdcí lidí,vycházejí zlé myšlenky, smilstvo, podvod, vraždy, pýcha, podvod, krádeže."... Není to ani jídlo, ani pití, co nás odsuzuje: Jsou to naše tvrdá,nevěřící srdce! Nové stvoření, ten nový člověk s novou přirozeností -není produktem sebe-zlepšení. Ten nový člověk je z Boha - ne změnou názorů či náboženství, ne z vlastního přesvědčení, že "musím se stát lepším."Podle Genese Bůh udělal člověka ku svépodobě. Když ale Adam zhřešil, z té podoby se stala karikatura.
Většina lidí žije jako zpotvořenápodoba Boha a nemá o tom ani potuchy! Myslí si, jak jsou krásní a dokonalí!Jenom Bůh jim může tu pravdu ukázat! Ale i tak, je člověk schopen s Bohemkomunikovat skrze Jeho Syna. Ať už jsme jakkoliv hluboko, Bůh nás uslyší,obrátíme-li se k Němu ve jménu Jeho milovaného Syna. "Všechno a vše jeKristus". Pavel nechce říci, že ztratíš svou národnost, přijmeš-li Krista.Židovská krev se nezmění v pohanskou a naopak, když se staneme jedním tělem.Barbar může být zprvu hrubý a drsný - ale když se stane Křesťanem, pomaluse změní. Bez ohledu na to zda jsi otrok, svobodný, cikán, či universitní profesor, vandrák či bohatý podnikatel - všichni mohou přijít na jedno a pouzena jedno pozvání: Uvěř v Ježíše Krista, a budeš spasený...
Podívejte se přátelé, znovu na čtvrtoukapitolu Jana! Ta žena byla vyložená - jak bych to řekl -"šmudla". A Bůh Vesmíru si tam s ní sedne na roubení u studně -a ukáže jí spásu!! Ano, Křesťanství nemá různé třídy a hodnosti. Myvšichni jsme části jednoho Těla. V tom je ten rozdíl! Jsem rád, že Ježíšmluví k vagabundům, alkoholikům, drogařům. Ale mám hrozně příjemný pocit kdyžvidím, že mluví také k profesorům, lékařům, spisovatelům, presidentům jakbank, tak i národů. Víš, jistě je správné a užitečné budovat mise apolévkové kuchyně pro chudé, kde je také slyšet Boží Slovo... Ale mámpocit, že bychom měli udělat totéž v presidiích mamutích podniků, na Hradě, navysokých školách, ve vědeckých kruzích, ve spisovatelských klubech. Všude tam,kde se lidé domnívají, že jsou buď dostatečně dobří - nebo dostatečněvzdělaní, než aby potřebovali Krista! Nezapomeň Ty který(á) sedomníváš, že jsi dostatečně vzdělaný(á): BEZ BOŽÍ LÁSKY JEZNALOST BEZCENNÁ! Vědomost bez lásky je sobecká a vede pouze k lidsképýše a marnivosti! LÁSKA JE VŽDY NESOBECKÁ!!
Verš 16... Ježíš řekl v Janu 6:53: "Pokud nebudete jíst tělo Syna člověka,a pít jeho krev..." Co tím chce říci je prostě toto: Pokudnepřijmete mé slovo DOSLOVA, a DOSLOVA jej nestrávíte ve svém srdci -nemáte život - protože je to to Slovo, které přináší život!" Petr tovysvětluje dále:"Být znovu-zrozený, ne z pomíjitelného semene, ale znepomíjitelného - skrze živé Slovo Boží.." (1Petr 1:23) Verš 18. "podřizujte se svým mužům!" Pavel zde mluví o zcelajiném vztahu, než "pána a otroka!" Pavel žil ve dnech otroctví, včase, kdy žena byla považována za legální konkubínu - muži se neženili zlásky! Někteří měli i více žen, které byly ve skutečnosti pouhé nástrojev rukou bezbožných mužů. Tak to bývalo - a vlastně ještě existuje hlavně vzemích Islámu. Žena Křesťana je vyzvána k dobrovolnému se podřízení Z LÁSKY!Bůh stvořil ženu jako pomocníka muže - toto spojení je čistá láska apřirozená tendence očekávat podporu od manžela. Musím přiznat, že významhebrejského "‘ězer," "pomocník," pociťuji velmi živě nyní,kdy je Zdena na tři měsíce ve Státech! Jak pravdivá je Genese 2:18! .... Pavelchce ilustrovat pravý obraz Novozákonní Církve: Kristus je hlavou, my částitěla. Manžel je hlavou manželky - a když jsou oba dva "vKristu," nejsou už vlastně dva - ale jedno tělo. Křesťanská žena neshledáváza těžké, být podřízená svému křesťanskému muži, a považuje za zcela přirozené,že on drží kormidlo společného života. Verš 19 okamžitě navazuje:"Manželé, buďte hlavou, ale hlavou laskavou a rozumnou".
Víš, manželství není fifty-fifty, neboli"každý to svoje". Ne! Manželství má být hundred-hundred neboli"každý všechno!" Potom to většinou funguje. Není dostatekpřídavných jmen k vyjádření štěstí a spokojenosti v manželství, které je"v Kristu ," podle Jeho Slova. Když se dostanou takoví dva dohromady,jednotní v jistotě budoucnosti, jednotní ve službě Bohu, jednotní v mysli(v zásadních otázkách). Jeden netají nic před druhým, jeden se nestraní tohodruhého - ani si nejsou navzájem přítěží... Když je jeden nemocný, oba jsounemocní. Jeden by se obětoval pro druhého. Mohl bych to shrnout do čtyřechprostých slov: Jeden žije pro druhého! .A z takového svazku vyrůstají děti,které mají šanci, mít jednou něco podobného. Je velmi nepravděpodobné, že budoumít problémy jako drogy, špatná společnost, sex. Když jsi vyrostl(a) meziovcemi - u prasat se ti nebude líbit!....
Verš 22, jistě není příliš populární -dnes by se to dalo spíše aplikovat na zaměstnání - ale: Když si uvědomíš,že Tvůj život, po tom, co Tě Kristus spasil, patří Jemu - a že vlastně žiješ jako svědek Jeho moci a lásky - nezapomeň, ať už jsi kdekoliv -všude se najdou lidé, pro které budeš Ty tím jediným Kristem, kterého vesvých životech potkají! Je to strašné, ale pro takové lidi máš klíče odvěčného života, možná pouze Ty!! Chápeš tu neuvěřitelnou odpovědnost?Pamatuješ?: "A vám dávám klíče od Království nebeského."Některým povíš, oni uvěří, a máš přátele na "kvintiliony" věků.Když nepovíš, nebo nemáš úspěch, protože jsi svým životem špatným svědkem- budou, možná - ztraceni na věky. A to je ten důvod, proč máme být vždysvědky dobrými, nedělat Kristovi ostudu!
Veršem 23 bych zakončil tuto kapitolu, do které jsem "zamíchal"více sebe, než Pavla - ale věřím, že on by se mnou souhlasil....
"A COKOLIV DĚLÁŠ - DĚLEJ TO - V PRVNÍ ŘADĚ- Z LÁSKY PRO KRISTA!!!
Ikdyby všichni lidé se k tobě otočili zády - vzpomeň si na Jeho slova:
"A Já budu s vámi - až do konce času!"
4:1-18... Začátek je vlastně dodatek ke kapitole minulé. Každý, kdo má pod svouautoritou lidi, ať už jednoho, či tisíce - by si měl uvědomit, že ve"finále" svého života se bude odpovídat za všechny činy udělanézde. Pakliže jsi je vložil na bedra Spasitele, čeká tě radost - pakliže tam snimi budeš před Bohem stát jako vlastní obhájce - věř mi, nemáš šanci!
Pavel nabádá Koloské - a to stejné platí dnes (jestli ne víc) aby měli vždyvděčné srdce. Mám pocit, že nevděčnésrdce, je jeden z nejodpornějších rysů dnešního člověka po celémsvětě! Nevděčné srdce nemá nic - ani nitku nějaké "látky,"které by se mohl Všemohoucí Bůh zachytit a to srdce zachránit! "Aco pro mně udělal ten Tvůj Bůh?" odvětil mladý muž před léty v Chicagu,když jsem mu chtěl vysvětlit jeho "ztracenost." Co pro Tebeudělal? ZEMŘEL ZA TEBE! OBĚTOVALSVŮJ ŽIVOT - ABY TY JSI MOHL ŽÍT! Toje asi málo pro srdce, které nezná pojem "vděk!" Ale to píše Pavel už v Římanech 1:21..
S pozdravyod jeho spolupracovníků, končí Pavel tento dopis z vězení. A já bychnakonec dodal jeho nádherné prohlášení ze začátku této epištoly:
"Kristus ve vás = jistota ( „elpô“) Boží slávy!“
----------- Koloským - Konec ---------