Jeremiáš.. Jeremiáš - prorok zlomeného srdce, napsal tuto knihu. Jistě, každá knihaBible je pozoruhodná - ale tato je zvláštní jednou skutečností: Většina prorokůse zahalila do pláště anonymity. Nejsou vidět ve světle svých předpovědí.Pouze Jeremijáš. Jeho kniha je povětšinou autobiografická. Dává námpřekvapivě dost historie z jeho života. Příklad: Narodil se - jakokněz - v Anatótu, na sever od Jerusaléma (1:1). Byl určený aby sestal prorokem ještě před svým narozením (1:5). Jako velmi mladý, byl povolán do úřadu proroka (1:6). Nebylo mu dovoleno aby se oženil -protože doba, ve které žil, byla hrozná (16:1-4). Za celý svůj život neobrátil jednoho, jediného člověka k Bohu! Bylsvými lidmi odmítnut. (11:18-21, 12:6, 18:18) ... Zpráva, kterou lidem přinesl, zlomila jeho vlastní srdce (9:1). Chtěl se vzdát svéhoúřadu, ale Bůh to nedovolil (20:9). Byl svědkem zničení Jerusaléma aBabylonského zajetí. Bylo mu povoleno - kapitánem Babylonskéarmády, zůstat v zemi. Když se později zbytek Judeje rozhodl uprchnout doEgypta, Jeremiáš prorokoval proti tomu (42:15, 43:3). Byldonucen s nimi odejít (43:6-7) a tam zemřel... Ústní tradice nám říká, žebyl v Egyptě tím zbytkem ukamenován... Byl to velký muž od Boha. Počal svou životní dráhu ve třináctém rocevlády krále Josiáše - asi tak šedesát let po smrti Izaiáše. Sofoniáš aAbakuk byli současníci počáteční doby jeho veřejné činnosti. Daniel pak jehokonce.. Po smrti Josiáše počala Judea pomalu "sklouzat" doBabylonského zajetí. On který kázal jak před - tak i za Babylonskétragedie - jako by spojoval před-exilní a po-exilní proroky... Znovu:Jeremiáš je prorok "zlomeného srdce" - za celý svůj životnepřesvědčil jednoho - jediného človíčka! Byl totálně odmítnut svýmlidem! Verš 8:23 ti dá nahlédnout do jeho srdce. Ano, prorokzlomeného, unaveného srdce! Byl to skutečně pozoruhodný člověk - dalo by seříci: "Boží plačka". Ovšem bez toho ironického zabarvení! Bůhsi jej vyvolil - tohoto muže, který proplakal většinu svéhoživota - aby přednesl zprávu od Boha, kterou celý - totálně celý -národ odmítnul! A to nakonec zlomilo srdce tohoto proroka! Zamysli se, příteli - přítelkyně: Kdo z nás by měl odvahu, postavit sev roce 1938 na Václavské náměstí a prohlásit, že jste dostalizprávu od Boha a že do jednoho roka nás celý svět zradí, Adolf Hitler sebude pohodlně dívat na Prahu z oken Pražského Hradu - a že nemá cenuodporovat, protože nám stejně nikdo nepomůže! A že Bůh vzkazuje, ženemáme odporovat nacistům!! .... Měl(a) bys tu odvahu? A i kdyby - co myslíš, že by se stalo? Ano, být populárním - i v nebezpečnédobě - jako, třebas náš odboj v roce 1948 - 52 a dále, to lze - s trochouodvahy - dokázat. Ale - nebezpečná doba a ještě k tomu nenávist drtivévětšiny - jak k té zprávě - tak i k tomu, kdo tu zprávu přináší?? Ato zlomilo srdce jednoho chlapíka, který se jmenoval Jeremijáš a bylprorokem, protože ho tam Bůh dosadil... Nemysli si čtenáři, že jsme (mám na mysli skutečné Křesťany) vsituaci, která je o mnoho lepší - než byla jeho! Nenech se oklamat! Ten Bůh který stořil tento vesmír a člověka - tento Bůh, se pomalu vytrácí zmysli lidstva! Tu a tam ještě nějaký ostrůvek. Když už jeněkde řeč o Bibli, je to většinou doprovázeno sarkasmem, ironickýmúsměvem.. Pozor aby mi bylo rozuměno:Svět není nepřítelem náboženství! Náboženství světu nevadí!Náboženství, které vidíš kolem sebe, nevrtá do svědomí, neraní srdce tímvýkřikem: Podívej se a - žij! Proč se nepodíváš? Náboženstvíhovoří o "vyšších hodnotách", o světovém míru mezi všemi lidmi tohotosvěta - o toleranci vůči druhým náboženstvím, nebo toleranci třebas, vůčijiné "sexuální preferenci". Pakliže, podle tohoto názoru- řekneš homosexuálovi, že homosexualita je hřích podle Bible - jsibigotní, jsi netolerantní - dokonce rozšiřuješ nesnášenlivost mezi lidmi!Když podle tohoto názoru, řekneš Muslimovi (Mohamedánovi), že Kristus jejedinou cestou k Bohu - že všechno ostatní je náboženství falešné -rozšiřuješ nesvár, netoleranci! Dnes ještě ne - ale pakližese Kristus nevrátí brzy - budou za takovou "netoleranci"zavírat do vězení! Křesťanství není tolerantní - ani nemůže být - jak užjsem vysvětlil dříve!! Dám malý, laskavý příklad. Dejme tomu, že máme rodinu. Dobrou, nadprůměrněvzdělanou, moderní rodinu. Nejsou vyložení atheisté - nejsou aniKřesťané. Znají "náboženství", neznají Křesťanství! Podle nichten, kdo si kupuje Lidové Noviny, je velmi pravděpodobně Křesťanem! Žijísi, takovým rodinným "laissez fair - laissez passez" (v dnešnímjazyku: Ty nech žít mně - já nechám žít tebe!). Prostě takoví sympaťáci shlediska "světa". Nemohu si pomoci - mám je rád, i když - jsou"vedle"... A teď si představ, že jeden člen té rodiny se staneskutečným Křesťanem-Křesťankou. Víš co se stane? To nové, křesťanské"baby" se začne doma vyptávat: "A proč vy - nevěříte? Pročpro vás, ten Kristus nic neznamená? Povězte mi, co máte, vy? Máte něcolepšího?“ A tom okamžiku Křesťanství začíná "narušovat", začne"obtěžovat" svědomí! Už to není, to pohodlné, příjemné náboženství, které hovoří tak krásně o "duchovních hodnotách národa", kde si nikdo není jistý, o čem se hovoří! Je Švejk duchovníhodnotou národa? A co Popovický Kozel? Není to nakonec Libuše, jak věští slávu, která se hvězd dotýká?" Křesťanství o toto nemá zájem! To vrtá do mozku asrdce otázkami jako: Je tento život vše, co je? A pakliže není - kdoříká, že není? Co on o tom ví? Dá se mu věřit? A když tedy on, jak tvrdí očití svědkové, překonal toho největšího nepřítele - Smrt - jaký to má význam pro mou osobu? Udělal také něco pro mně? A pakliže ano, jak bych to získal? Kolik tostojí? Je skutečně tou - jedinou cestou? Ale to přece lidi rozděluje!Říkáš, že On je tou jedinou pravdou? A tyhle všechny otázky"obtěžují" lidstvo, které není ochotné se nad tím zamyslet a -hledat. Křesťanství je "dotěrné" - a chce, v případě že s nímnesouhlasíš, abys ze sebe "vysypal" něco lepšího! Nedá ti anispát! Chce konečnou odpověď! A proto to pravé Křesťanství, svět rád nemá!..... 1:4.. "Stalo seke mně" - nechápu ten smysl. V mé Bibli čtu: " a přišloke mně slovo Boží". Pakliže nejsi připraven přijmouttuto větu tak, jak ji Jeremiáš napsal, zavři tuhle knihu - a zapnisi televizi! Vtom případě tato Bible - nemá pro Tebe žádnou zprávu!Totéž, nakonec platí pro každé prohlášení Písma. 1:5.. "Než jsem tě ztvárnil v nitru tvé matky".. Dost často slyším otázku: Kdy je dítě - dítětem a kdy už přestává dítětem být? Nejsemodborník. Bůh je! Dítě počne existovat v okamžiku početí! A proto,potrat - nebo chceš-li použít eufemismus -"interrupce", jevraždou, pokud není ohrožen život matky! A opět jsme u názoru, kterýnarušuje soužití mezi lidmi, že? Ale tak se na to dívá Bůh: Znal jsemtě, nežli jsi se narodil"........ 1:7. "A co ti přikáži,řekni". Dnes, ve všech těch liberálních kongregacích, kostelech,kněží, kazatelé, pastoři - dávají svým "ovečkám", theorie,ideje, "jak oni sami to vidí".. Většinou říkají to, co lidé slyšet chtějí ( podívej se teď hned, do 2Timoteovi, kap. 4:3 !!). Nakonec i Ježíš, když jim řekl tvrdou pravdu -ztratil téměř všechny "posluchače" (Jan 6:66). Chcešli být "úspěšný(á) v tomto světě, říkej jim to, co chtějíslyšet - svět tě bude milovat! Miluješ li Boha, budeš lidem říkatto, co On chce, abys říkal(a) - a svět tě bude nenávidět! 1:14-15. Sto letdříve Bůh Jerusalém zachránil. Nyní běhají falešní proroci kolem a říkajíto, co lidé slyšet chtějí: Že to Bůh udělá znovu! V této době stojí Jeremiáš sám -jediný prorok, který říká pravdu - a lidé ho nenávidí! Nakonec ve verši19. to Bůh říká: "A budou proti tobě - neobávej se, jsem stebou!" Na počátku druhé kapitoly jim Bůh vzkazuje: "Vzpomeňtesi jaké to bylo, když jsme byli spolu tak blízko - když jsem vásvedl pouští - když jste mně milovali"... Potom,když jim Bůh dal zemi a dostatek materiálního zabezpečení, odvrátili seod Něho a začali sloužit bůžkům...Podívej se na dnešní svět! Dnesvypadají ti bůžkové trochu jinak, ale podstata je stejná: Nevěra!A opět, by se mohl Bůh s dávkou sarkasmu zeptat: Jakou nepravost,jakou nespravedlnost jste ve mně našli - že jste se obrátili ke mně zády?Vždy to začíná stejně: Nejdříve přijde spirituální apostazie - duchovníodpadnutí, potom morální, a nakonec politická. Všude je slyšetekologie, vyčistění vod, vzduchu, záchrana velryb a ohrožených druhů..... V první řadě je potřeba vyčistit lidská srdce apotom to ostatní! Ale tohle "prádlo" si nemůžeme"vyprat" sami - bez Krista! Ostatně sám Jeremiáš to vysvětluje v 13:23 až tam dojdeme. Stejně se domnívám, (i když je mi tozcela lhostejné), že tato Země je - už daleko - za "bodem možnéhonávratu". Já osobně už ztratil veškerou naději v lidstvo a rozhodljsem se prostě čekat až se vrátí On. Pokudse mne týče, dospěl jsem k přesvědčení, že mě sem Bůh nepostavil abychvyčistil "rybník", ale abych "chytal ryby!"
Kapitola třetí jedná opět o "nevěře".. Já vám něco povím: Kdyžsi člověk vytvoří boha podle vzoru své vlastní bytosti, udělá si boha,který bude jako on sám - se zvětšenou nedokonalostí! Navíc, tento bůhbude od člověka vyžadovat to, co je v povaze tohoto člověka! Jednoduše:Lidé budou věrni takovým bohům, kteří na ně nebudou činit požadavky,které by byly v nesouhlase s tužbami jejich vlastních srdcí!! A jsme,opět tam, kde jsme byli před chvílí: Tenskutečný Bůh člověka znepokojuje - narušuje jeho klid! Ta "vysoká hora" (nebo vysoká místa), ty "zelené stromy ahájky" to jsou ta místa, kde měli své bůžky a oltáře těchto bůžků,kde, jak Bůh říká, "smilnili s jinými bohy".. A ještě, stále jim říká: "vraťte se, vezmu vás zpět!"....... Příteli, který říkáš žejsi Křesťanem - co tím míníš?Možná, že odpovíš, že jsi uvěřil Kristovi. Uvěřil co? Třebasodpovíš, že jsi Mu uvěřil jako Spasiteli. To je dobré! Ano. Zachránil Těod hříchu? Nezapomeň, že Kristus zemřel na tom kříži aby tě osvobodilod hříchu - ne, aby Ti dal novou "osobnost" a nebo z tebeudělal milionáře! My všichni jsme se hnusili Bohu tou naší špínou. Onnás umyl ve své krvi! Nezapomeň, že Ta spása - pro Tebe - bylavelmi laciná, nic jsi neplatil - ale pro Něho byla šílenědrahá! Co všechno to stálo z Jeho strany - to zde nikdynepochopíme! 4:4.. Bůh nenařídil Abrahámoviobřízku - jako dnes se nosí na klopě odznak! Jistě, měla jistou zdravotníhodnotu - ale primárně to byla hodnota duchovní. Jejich srdce seměla obrátit k Bohu......... 5:1.. Pamatujete si starého Diogéna, jak chodí s lampou poulicích Athén - a hledá poctivého člověka? Nikdy ho nenašel! Právě takové potíže by měl jeho potomek v Praze, Moskvě, New Yorku -všude. "Pakliže najdu deset spravedlivých, ušetřím město"....pamatuješ? Kapitoly 7-10 byly napsány až po tom, když byly nalezeny svitky, na kterých bylnapsán Možíšův (vlastně Boží) Zákon. To se stalo, když král Josiášnařídil vyčistění a opravy Chrámu. Jeremijáš a Josiáš byli přibližněstejného věku. Hilkijáš který nalezl tyto spisy, byl zřejmě otcemJeremijáše.... 7:3. Přes to že se "vraceli" k Bohu, žádná skutečnázměna v jejich srdcích nenastala. Je to vidět v příštím verši -jakési nadšení ohledně opraveného Chrámu - ale vše jen napovrch. Bůhjim vytýká, že přes to všechno - stále uctívají Baala! (verše 7:9-10).... 7:16... To stejné, by řekl Bůh, pakliže by se rozhodl promluvit dnes: "Neprosmně za uzdravení nespasených lidí - neuslyším Tě! Jediné, v čem za němůžeš intervenovat je aby otevřeli oči a srdce a poznali že potřebujíspasitele! Dokud nejsou v mé rodině - nemám o nic jiného zájem! 7:26-27... Praktická rada pro dnes: Nepočítej, kolik jsizískal(a) nových Křesťanů - od Tebe to stejně nezávisí! Ty jsi zde, abyspodal(a) svědectví o Kristu, který nabízí dar věčného života. To je Tvůjúkol zde na Zemi! Kristus Tě posílá abys šel - šla do celého světaa učil(a). A ten "celý svět" je tvá ulice, činžák, škola,třída, rodina! To je ten Tvůj svět! Ty nejsi zodpovědný(á) za to, kolikduší na tvůj popud přijmulo Krista - ale abys byl(a) dobřepřipravený(á) dát rozumnou a přesvědčivou odpověď, pakliže se kdozeptá! A tohle neříkám jen já - tohle učil už Petr (1 Petr 3:15). Podívejse na Jeremiáše! Pokud my víme, za celý svůj život nezískal jednu jedinouduši! Ano, lidé hodnotí podle "úspěchu", můj Bůh se dívá nasrdce! 7:31. "Tófet" bylo místo na vrchu v údolí Hinon, kde byly obětovány děti na žhavých mosazných rukách boha Molocha. Tento překlad tonijak moc nevysvětluje.... Něco k Jeremiášovi. To nebyl nějaký super-nadutýkritik, který by se díval na tu "hříšnou lůzu" s patra! Ne!Stál tam a hlásil zprávu od Boha za zprávou, a oči plné hořkýchslz! Takových šest set třicet let později, jiný muž, také se slzami v očích, předpovídal další vyhnanství - tentokráte to nejdelší. Toto trváprozatím, tisíc devět set dvacet čtyři let .... 9:23-24. "..Nechť sechlubí (v duchu Písma mi tento výraz "nesedí"),"nechť seraduje - má zadostiučinění - oslavuje, ten, který mi rozumí, a známne". Drtivá většina lidí je hrdá na vzdělání, majetek, úspěch vživotě, rodinu, dokonce i fyzickou krásu, nebo sportovnívýkon!..... A tohle všechno, lidičky, je tak strašně pomíjivé! My sami, bez Boha,jsme jepice o půl dvanácté před půlnocí! A teď ještě být hrdý na věci,které jsou právě tak pomíjivé! Podívej se - cokoliv se vejde "dočasu" - i když je to třebas Beethovenova Osudová, Cheopsovapyramida, nebo Taj Mahal - to všechno jednou nebude!!! Dočasné hodnoty jsouzrádné! Dají Ti, pakliže si to hned neuvědomíš - takový falešnýpocit pevnosti, bezpečnosti, jistotu báze pod nohama. Pozor na ně!Jednou, budeš stát tam někde před svým Stvořitelem a nikdo se tě nezeptá,zda umíš zapískat Šubertovu "Nedokončenou“ nazpamět čivysvětlit theorii relativity! A dovol, abych tě "šokoval" ještěvíc: Nikdo se tě také nezeptá, kolik dobrých skutků jsi udělal, kolikbabiček jsi převedl přes ulici, a zda jsi chodil pravidelně na "půlnoční"na Vánoce! Ani zda jsi byl ekologicky uvědomělý! Tam uslyšíš jednujedinou otázku:
"Cojsi udělal s mým Synem?" Poslaljsem na svět svého Syna, aby se za tebe obětoval !!! Vidím,že tvé srdce je prázdné. On tam není". "Odejdi, nikdy jsem těneznal! A to je to finále, kde začínají platit pouze věčnéhodnoty. Pozor na to! Pokud žiješ bez Krista, všechny tvé "dobré skutky"jsou v očích Boha špinavé hadry! Nevěříš li, vrať se do Izajáše 64:5-6, a nevšímej si toho jejichpřekladu! Ty "špinavé hadry" jsou v hebrejštině:"‘éd"= špinavý -- "beged" = hadr. ... Verše 10:3-4. Některé kulty - zejména Svědkové Jehovy, tyto verše používajípři argumentaci proti vánočnímu stromku, či oslavě Vánoc vůbec. Nejsem sice žádný horlivý zastánce tohoto zvyku, který vznikl někde vNěmecku, (nadělá to jehličí po celém bytě!) - ale tento názor je -s odpuštěním idiotský! V době Jeremiáše přece nikdo o vánočních stromcíchneměl ani potuchy! Jeremiáš zde napadá výrobu bůžků ze dřeva! Za svůjživot jsem neviděl ani jednoho „Pohana“, který by "uctíval"vánoční stromek! Po "Třech králích" jde každý stromek do smetí! 12:4-5.. "Jak dlouho ještě - Bože?".. Jak dlouho ještěbudou zlí lidé prosperovat - jak dlouho ještě bude zlo převládat? Kdyuž, Bože začneš čistit Zemi od Zla?" Ta věčná otázka. Job sejí zabýval, David jí pitvá v Žalmech... každému Křesťanu ji"vrazí" první skeptik pod nos, když se mu poví o Bohu."Jak může být Bůh, když je všude zlo ve světě? A tak dále. A zdepřichází na řadu víra! Věříš li - bez jakýchkoliv výhrad Bohu, potom Onjako by ti říkal: "Neboj se, já vím co dělám. Až to všechno dozraje,já zasáhnu!"Tak to cítím já. Zde, Bůh odpovídá Jeremijášovi asi takto:(Dovolím si - se vší úctou k Bohu, vyjádřit Jeho odpověďJeremijášovi v hovorové češtině : "Podívej se milý Jeremijášku, jestli si myslíš, že tohle jevrchol vší bolesti, žalu, pláče a bídy - tak na to zapomeň! Nemášani představy, čím tě život ještě překvapí!" A takhle je to světšinou z nás... bručíme, nadáváme, naříkáme, a stěžujeme si kde můžemea nemáme ani tušení, že to, co leží tam v předu je - a musí být -nevyhnutelně strašnější, surovější a nebezpečnější než to nejhorší, cojsme dosud zažili! Proč? Protože to říká Bůh! Verš 13:23... Dovol mi můj překlad: "Pakliže by mohl Habešan změnitbarvu kůže, nebo levhart "vygumovat" své skvrny - potom by jstemohli vy (lidstvo) dělat dobře (být dobří) - vy, kteří jste zvyklí dělatjenom zlo". Vysvětlení:Člověk, v jeho přirozeném stavu - v jeho pohanské podstatě, není schopenvykonat (podle Božího standardu, ovšem), ani jeden jediný dobrý čin!Jedině, když Bůh "zabydlí" Tvé srdce a ukáže Ti, co je dobré aco ne (stále máš ještě svobodnou vůli kteroukoliv radu odmítnout!), potomjsi schopen udělat něco dobrého podle Boha - a to je vlastně to, co rozhoduje o těch odměnách, jak vidíme v dopise do Korintu.......... Kapitola 16. Bůh připravuje svého proroka na všechny ty hrůzy, kterépřijdou. Když se podíváš na žalm 137, uvidíš, že Bůh nepřeháněl. Ale i vjedné z nejtemnějších dob národa, Bůh - jako by chtěl ukázat Jeremiášovinádhernou budoucnost Israele (16:14-15). 17:5...Zní to silně, ale pakliže věříš v člověka, nespoléháš sena Boha! Nemyslí se tím, pochopitelně abys nevěřil(a), když Tiněkdo ukazuje cestu do Putimi! Toto znamená věřit člověku ve věcech, ve kterých by jsi měl věřit Bohu! Otázky dobra a zla. Otázkysprávnosti a nesprávnosti vztahů mezi lidmi a lidmi - mezi lidmi a Bohem,otázky ohledně výchovy dětí, výuku vůbec, smyslu života a podobně. 7:9.. Jaký věrnější obraz lidského srdce by člověk mohl nakreslit!Tohle je, jak naše srdce vidí Bůh! Člověk opravdu není schopen své srdceopravit, vyléčit, změnit. Naše srdce jsou nemocná - a ani ten nejlepšílékař je nemůže "opravit" - protože i jeho vlastní srdce jenemocné! 20:4.. Bůh praví skrze ústaproroka, že už nic neodvrátí osud země. Půjdou do Babylonského zajetí... 21:8.. A právě tak dnes to říká Bůh tobě. "Postavil jsem před tebe cestu života a cestu smrti. Vyber si!" Asitak šest set třicet let později, Bůh-Syn visel šest hodin na tomkrutém kříži a Bůh říká: "Zde máš tu cestu ke mně. Jiná není. Ber, nebo nech být! Rozhodnutí je Tvoje. Nutit Tě nebudu". Vtomto verši měli obyvatelé Judeje také volbu: Zůstat ve městě a zemřít, anebo jít do zajetí a žít. 22:24-30. Bůh vynáší soud nad Jekoniášem. Proč ho nazývá Koniášem? Prvníslabika "Je" v jeho jménu znamená božské jméno, nebo jinakpředponu naznačující jméno Jehovah. V českém jazyce to překladatelé někdynechají, někdy opomenou. Na příklad Jehoshua je Jozue. Jehoahaz jeJehů. Zde se Bůh distancuje od Jehoiachina nebo Jekoniáše tím, že muodebírá ten božský prefix, a nazve ho Koniášem. Tak tedy: Žádnýpotomek Koniášův nebude vládnout na trůnu Israele. A proto také Josef -manžel Marie, který pochází z Koniášovy linie, nemohl být otcem Ježíše zNazareta.Marie i Josef jsou sice potomky krále Davida, ale pouze Josefpochází skrze Koniáše. Až budeš číst Matouše, uvidíš předky Josefa :David, Šalamoun, Koniáš. V Lukáši jsou předkové Marie : David,Nathan (další Davidův syn) atd. Na tuto řadu nespadá žádná kletba. Kapitola 23.. Bůh odsuzuje špatné vládce a opět slibuje (verš 3) dobroubudoucnost. Verš 17 "budete mít mír"... Totéž slyšíme dnes.Mírové sjezdy, organizace, smlouvy, modlitby za mír - a já nevím coještě. Bůh v Izajáši 48:22 jasně říká že "Zlí nikdy míru nedosáhnou!"Podívej se po tom světě dnes! Rwanda, Bosna, Jemen, Afganistan, Somálsko,Haiti, Kambodža, a možná i další! Není míru pro zlé! Namír si musíme počkat až se vrátí ten náš Princ Míru.. 25:11-12.. Tenkrát to bylo proroctví, dnes je to historie! Kapitola28 začíná klasickým případem falešného proroka. Říká přesně to, co chcepublikum slyšet! I dnes běhají po světě falešní proroci, ať už smaskou "nábožníka" či kohokoliv jiného. A když se Jeremiášproti nim ozve, jsou to hlavně kněží, kteří ho chtějí zabít... Přesně tako pár set let později to jsou opět kněží, kteří začnou volat jako první:"Ukřižuj!". Tenkrát, na štěstí pro Jeremiáše, šlechta měla zájemo to co on říká - a to mu zachránilo život - na čas. Když jsou civilní autorityprolezlé korupcí, je to pro národ špatné. Když jsou ale spirituálníautority prolezlé korupcí, je to katastrofa pro všechny! Přečetli jste si někdycelý proces s Janem Husem? A to je jen malý příklad z dlouhé řady případů v historii lidstva! A totoodhaluje další klam, to známé: Vox populi - vox Dei.. jinak „Hlas lidu - hlas Boží“.Je mnoho lidí, kteří tomu věří. A zatím ten tak zvaný „lid“,se nechá nachytat na cokoliv! Lid se pobaveně díval na Křesťany umírajícív aréně, lid se živil tím, že olizoval boty Nerónovi, Atilovi,Napoleonovi, Leninovi, Stalinovi, Hitlerovi, Gotwaldovi a podobným. HlasBoží? Naopak, řekl bych, že "lid" je tou nejhorší bází proautoritu! Teď se na mně vrhnou všichni demokraté, že? Jen jednu poznámku, prosím: Kdybyexistence Boží závisela na hlasu lidu, nikdy bychom Boha neměli, aKristus by nikdy nepřišel na tuto planetu! Jeden takový mudrc kdysiřekl: Kdyby Boha nebylo, museli bychom si Ho vymyslet! Nesmysl! Člověk bysi takového Boha - který vyžaduje od nás zodpovědnost za naše činy -nikdy nevymyslel a ani by nikdy nenapsal Bibli! Knihu, která nastavuje zrcadlo naší špíně, každému znás?? Nikdy !! "Lid miluje bohy, kteří mu říkají, jak jedobrý, moudrý, šlechetný, spravedlný. Takové bohy, kteří mu šeptají:"Jednou budeš pánem celého vesmíru. Buď trpělivý - a jednou sestaneš bohem" Ale tohle přece už někdo říkal, že? "Budetejako bozi - poznáním Dobra i Zla". Takového boha by volilo 99%lidstva! Běhemtěch posledních strastných dnech před babylonským zajetím, Bůh pravískrze Jeremiáše, že vládci nemají pravdu, kněží nemají pravdu, a prorociprorokují lži. Jeremiáš si už pomalu není jistý sám se sebou - jedno všakví: Hlásí slovo Boží. Boží slovo je tou konečnou autoritou! Lidése obracejí na horoskopy, kartářky, věštce a podobně. Nadruhé straně máme i mezi křesťanskými kazateli takové, kteří sedomnívají, že oni jsou ta posledníautorita! Kapitoly 30-39ukazují situaci národa v době, kdy je babylonská armáda předhradbami města a Nebúkadnezar to myslí smrtelně vážně! Zdá se, že už to ani černější být nemůže - a přece Bůh jim říká že taVelká Doba Strastí, (The Great Tribulation) která je popisována vApokalypse od kapitoly šesté, bude něco mnohem strašnějšího! Tedy,vojsko před městem - Jeremiáš je zatčen a zavřen a Bůh jim říká, žepřijdou ještě horší doby!.... Jeremiáš, přes to že je ve vězení, na pokyn odBoha kupuje pozemek od příbuzného. Je desátý rok vlády Sidkijášovy - rok,ve kterém babylonská vojska zničí Jerusalém - a prorok kupuje kuspůdy na znamení víry v Boha který pravil, že se jednou opět vrátíze zajetí. Nakonec i přes všechnu tu víru, to aniJeremijášovi nedávalo smysl, a proto se ptá Boha. Vtom není nic špatného! Máš li, někdy pochyby, jdi za Ním a zeptej se Ho! Možná že Ti nedá vědět okamžitě - ale vědět Ti dá, dává-li Tvá otázkasmysl. Ano, budou chvíle, kdy budeš mít v srdci otázku: A proč to děláš,Bože? To není nedostatek víry - to je prostě chvíle, kdy bys chtělvědět proč - i když Mu věříš! Ale dovol midovětek: Ta skutečně silnávíra se nikdy neptá! Ovšem,kolik lidí takovou víru má? Kapitoly 43-44 jsou předpovědi proti tomu zbytku, který odešel - protiBoží vůli do Egypta. Tito lidé se zcela odvrátili od Boha Yahwe anehodlají na tom nic změnit! A přes to všechno, je ještě Bůh volá zpět!......Konec knihy Jeremiáš je takový pohled zpět na zničení Jerusaléma ababylonské zajetí... Jak už jsem napsal, Jeremiáš zemřel v Egyptě a zcelého národa Israel, který Bůh přivedl z Egypta nezbývá jak se zdá, nic.Severní Země Israel, je v zajetí v Assyrii a Země Jižní - Judea,odchází na sedmdesát let do zajetí Babylónského. Po vší té slávě a velikosti za Mojžíše, Jozue, potom Saula, Davida aŠalamouna - je to velmi smutný obraz národa, který opustil Boha! Jeremiáš-Konec.
|
Antonín Uhlíř > Komentáře k Bibli >