Jeremiáš

Jeremiáš..

                  Jeremiáš - prorok zlomeného srdce, napsal tuto knihu. Jistě, každá knihaBible je pozoruhodná - ale tato je zvláštní jednou skutečností: Většina prorokůse zahalila do pláště anonymity. Nejsou vidět ve světle svých předpovědí.Pouze Jeremijáš. Jeho  kniha je povětšinou autobiografická. Dává námpřekvapivě dost  historie z jeho života. Příklad: Narodil se - jakokněz  - v Anatótu, na sever od Jerusaléma (1:1). Byl určený aby sestal prorokem ještě před svým narozením (1:5). Jako velmi mladý, byl povolán do úřadu proroka (1:6). Nebylo mu dovoleno aby se oženil -protože doba, ve které žil, byla hrozná (16:1-4).

          Za celý svůj život neobrátil jednoho, jediného člověka k Bohu! Bylsvými lidmi odmítnut. (11:18-21, 12:6, 18:18) ...  Zpráva, kterou lidem přinesl, zlomila jeho vlastní srdce (9:1). Chtěl se vzdát svéhoúřadu, ale Bůh to nedovolil (20:9). Byl svědkem zničení Jerusaléma aBabylonského zajetí. Bylo mu povoleno - kapitánem Babylonskéarmády, zůstat v zemi. Když se později zbytek Judeje rozhodl uprchnout doEgypta, Jeremiáš prorokoval proti tomu  (42:15, 43:3). Byldonucen s nimi odejít  (43:6-7) a tam zemřel... Ústní tradice nám říká, žebyl v Egyptě tím zbytkem ukamenován...

       Byl to velký muž od Boha. Počal svou životní dráhu ve  třináctém rocevlády krále Josiáše - asi tak šedesát let po smrti  Izaiáše. Sofoniáš aAbakuk byli současníci počáteční doby jeho veřejné činnosti. Daniel pak jehokonce.. Po smrti Josiáše počala Judea pomalu "sklouzat" doBabylonského zajetí. On který kázal jak před - tak i za Babylonskétragedie - jako by spojoval před-exilní  a po-exilní proroky... Znovu:Jeremiáš je prorok "zlomeného srdce" - za celý svůj  životnepřesvědčil jednoho - jediného človíčka!  Byl totálně odmítnut svýmlidem!  Verš 8:23 ti dá nahlédnout do jeho srdce.  Ano,  prorokzlomeného, unaveného srdce! Byl to skutečně pozoruhodný člověk - dalo by seříci: "Boží plačka". Ovšem bez toho ironického  zabarvení! Bůhsi  jej  vyvolil - tohoto muže, který proplakal většinu svéhoživota - aby přednesl zprávu od Boha, kterou celý - totálně celý -národ odmítnul! A to nakonec zlomilo srdce tohoto proroka!

            Zamysli se, příteli - přítelkyně: Kdo z nás by měl odvahu, postavit sev roce 1938 na Václavské  náměstí a prohlásit, že jste dostalizprávu od Boha a že do jednoho roka nás celý svět zradí,  Adolf Hitler sebude pohodlně dívat na Prahu z oken Pražského Hradu - a že nemá cenuodporovat, protože nám stejně nikdo nepomůže! A že Bůh vzkazuje, ženemáme odporovat nacistům!!  .... Měl(a) bys tu odvahu? A i kdyby - co myslíš, že by se stalo?  Ano, být populárním - i v nebezpečnédobě - jako, třebas náš odboj  v roce 1948 - 52 a dále, to lze - s trochouodvahy - dokázat. Ale - nebezpečná doba a ještě k tomu nenávist drtivévětšiny - jak k té zprávě - tak i k tomu, kdo tu zprávu přináší??  Ato zlomilo srdce  jednoho chlapíka, který se jmenoval Jeremijáš a bylprorokem,  protože ho tam Bůh dosadil...

      Nemysli si čtenáři, že jsme (mám na mysli skutečné Křesťany)  vsituaci, která je o mnoho lepší - než byla jeho! Nenech se  oklamat! Ten Bůh který stořil tento vesmír a člověka - tento Bůh, se pomalu vytrácí zmysli lidstva! Tu a tam  ještě nějaký ostrůvek.  Když už  jeněkde řeč o Bibli, je to většinou doprovázeno  sarkasmem, ironickýmúsměvem..

      Pozor aby mi bylo rozuměno:Svět  není nepřítelem  náboženství! Náboženství světu nevadí!Náboženství, které vidíš kolem sebe, nevrtá do svědomí, neraní srdce tímvýkřikem: Podívej se a - žij! Proč se nepodíváš? Náboženstvíhovoří o "vyšších hodnotách", o světovém míru mezi všemi lidmi tohotosvěta - o toleranci vůči druhým  náboženstvím, nebo toleranci třebas, vůčijiné "sexuální preferenci".   Pakliže, podle tohoto názoru- řekneš homosexuálovi, že homosexualita je hřích podle Bible - jsibigotní, jsi netolerantní  - dokonce rozšiřuješ nesnášenlivost mezi lidmi!Když podle tohoto názoru, řekneš Muslimovi (Mohamedánovi), že Kristus jejedinou cestou  k Bohu - že všechno ostatní je náboženství falešné -rozšiřuješ  nesvár,  netoleranci!  Dnes ještě ne - ale pakližese Kristus nevrátí  brzy - budou za takovou "netoleranci"zavírat do vězení!  Křesťanství není tolerantní - ani nemůže být - jak užjsem vysvětlil dříve!!

               Dám malý, laskavý příklad. Dejme tomu, že máme rodinu. Dobrou, nadprůměrněvzdělanou, moderní rodinu. Nejsou vyložení  atheisté - nejsou aniKřesťané. Znají "náboženství", neznají Křesťanství! Podle nichten, kdo si kupuje Lidové Noviny, je velmi pravděpodobně Křesťanem! Žijísi, takovým rodinným "laissez fair - laissez passez"  (v dnešnímjazyku: Ty nech žít mně - já nechám žít tebe!). Prostě  takoví sympaťáci shlediska "světa". Nemohu si pomoci - mám je rád,  i když - jsou"vedle"... A teď si představ, že jeden člen té rodiny se staneskutečným Křesťanem-Křesťankou. Víš co se stane? To nové,  křesťanské"baby" se začne doma vyptávat: "A proč vy - nevěříte?  Pročpro vás, ten Kristus nic neznamená? Povězte mi, co máte, vy?  Máte něcolepšího?“ A tom okamžiku Křesťanství začíná "narušovat", začne"obtěžovat"  svědomí! Už to není, to pohodlné, příjemné náboženství, které hovoří tak krásně o "duchovních hodnotách národa", kde si nikdo není jistý, o čem se hovoří! Je Švejk duchovníhodnotou národa? A co Popovický Kozel?  Není to nakonec Libuše,  jak věští slávu, která se hvězd dotýká?"

          Křesťanství o toto nemá zájem! To  vrtá do mozku asrdce otázkami jako: Je tento život vše, co je?  A pakliže není - kdoříká, že není? Co on o tom ví? Dá se mu  věřit? A když tedy on, jak tvrdí očití svědkové, překonal toho největšího nepřítele - Smrt - jaký to má význam pro mou osobu? Udělal také něco pro mně? A pakliže ano, jak bych to získal? Kolik  tostojí? Je skutečně tou - jedinou cestou? Ale to přece lidi rozděluje!Říkáš, že On je tou jedinou pravdou? A tyhle všechny otázky"obtěžují" lidstvo, které není  ochotné se nad tím zamyslet a -hledat. Křesťanství je "dotěrné" -  a chce, v případě že s nímnesouhlasíš, abys ze sebe "vysypal" něco  lepšího! Nedá ti anispát! Chce konečnou odpověď! A proto to pravé  Křesťanství, svět rád nemá!..... 1:4.. "Stalo seke mně" - nechápu  ten smysl. V mé Bibli  čtu: " a přišloke mně slovo Boží".  Pakliže nejsi připraven přijmouttuto větu tak,  jak ji Jeremiáš  napsal, zavři tuhle knihu - a zapnisi televizi! Vtom  případě tato Bible - nemá pro Tebe  žádnou zprávu!Totéž, nakonec platí pro každé prohlášení Písma.        

          1:5.. "Než jsem tě ztvárnil v nitru tvé matky".. Dost často slyším otázku: Kdy je dítě - dítětem a kdy  už přestává dítětem být? Nejsemodborník. Bůh je! Dítě  počne existovat v okamžiku početí! A proto,potrat - nebo chceš-li  použít eufemismus -"interrupce", jevraždou, pokud není ohrožen život matky! A opět jsme u názoru, kterýnarušuje soužití mezi  lidmi, že? Ale tak se na to dívá Bůh: Znal jsemtě, nežli jsi se narodil"........   1:7. "A co ti přikáži,řekni". Dnes, ve všech těch  liberálních kongregacích, kostelech,kněží, kazatelé, pastoři  - dávají svým "ovečkám", theorie,ideje, "jak oni sami to vidí"..

        Většinou říkají to, co lidé slyšet chtějí ( podívej se teď hned, do  2Timoteovi, kap. 4:3 !!). Nakonec i Ježíš, když jim řekl tvrdou  pravdu -ztratil téměř všechny "posluchače" (Jan 6:66). Chcešli  být "úspěšný(á) v tomto světě, říkej  jim to, co chtějíslyšet - svět tě  bude milovat! Miluješ li Boha, budeš  lidem říkatto, co On chce, abys  říkal(a) - a svět tě bude nenávidět!  1:14-15. Sto letdříve Bůh Jerusalém zachránil. Nyní běhají  falešní proroci kolem a říkajíto, co lidé slyšet chtějí: Že to Bůh udělá znovu! V této době stojí Jeremiáš sám -jediný prorok, který  říká pravdu - a lidé ho nenávidí! Nakonec ve verši19. to Bůh  říká: "A budou proti tobě - neobávej se,  jsem stebou!" Na počátku druhé kapitoly jim Bůh vzkazuje: "Vzpomeňtesi  jaké to bylo, když jsme byli spolu tak blízko - když jsem vásvedl  pouští - když jste mně milovali"...

           Potom,když jim Bůh dal zemi  a dostatek materiálního zabezpečení, odvrátili seod Něho a začali sloužit bůžkům...Podívej se na dnešní svět! Dnesvypadají ti bůžkové trochu jinak, ale podstata je stejná:  Nevěra!A opět, by se mohl Bůh s dávkou sarkasmu zeptat: Jakou nepravost,jakou nespravedlnost jste ve mně našli - že jste se obrátili ke mně zády?Vždy to začíná stejně: Nejdříve přijde spirituální apostazie - duchovníodpadnutí, potom morální,  a nakonec politická. Všude je slyšetekologie, vyčistění vod, vzduchu, záchrana velryb a ohrožených druhů.....

          V první řadě je potřeba vyčistit  lidská srdce apotom to ostatní! Ale tohle "prádlo" si nemůžeme"vyprat" sami - bez Krista! Ostatně sám Jeremiáš to vysvětluje v 13:23 až tam dojdeme. Stejně se domnívám, (i když je mi tozcela lhostejné), že tato Země je - už daleko - za "bodem  možnéhonávratu". Já osobně už ztratil veškerou naději v lidstvo a rozhodljsem se prostě čekat až se vrátí On.

Pokudse mne týče,  dospěl jsem k přesvědčení, že mě sem Bůh nepostavil abychvyčistil  "rybník", ale abych "chytal ryby!"

    

  Kapitola třetí jedná opět o "nevěře".. Já vám něco povím:  

  Kdyžsi člověk vytvoří boha podle vzoru své vlastní bytosti, udělá  si boha,který bude jako on sám - se zvětšenou nedokonalostí!  Navíc, tento bůhbude od člověka vyžadovat to, co je v povaze  tohoto člověka! Jednoduše:Lidé budou věrni takovým bohům, kteří na  ně nebudou činit požadavky,které by byly v nesouhlase s tužbami  jejich vlastních srdcí!! A jsme,opět tam, kde jsme byli před  chvílí:                                                                                                               

Tenskutečný Bůh člověka znepokojuje - narušuje jeho klid!

             Ta "vysoká hora" (nebo vysoká místa), ty "zelené stromy  ahájky" to jsou ta místa, kde měli své bůžky a oltáře těchto  bůžků,kde, jak Bůh říká, "smilnili s jinými bohy".. A ještě, stále jim říká: "vraťte se, vezmu vás zpět!"....... Příteli, který říkáš žejsi  Křesťanem - co tím míníš?Možná, že odpovíš,  že jsi uvěřil Kristovi. Uvěřil co?

            Třebasodpovíš, že jsi Mu uvěřil  jako Spasiteli. To je dobré! Ano. Zachránil Těod hříchu?  Nezapomeň, že Kristus zemřel na tom kříži aby tě osvobodilod  hříchu - ne, aby Ti dal novou "osobnost" a nebo z tebeudělal  milionáře! My všichni jsme se hnusili Bohu tou naší špínou. Onnás  umyl ve své krvi! Nezapomeň, že Ta spása - pro Tebe - bylavelmi  laciná, nic jsi neplatil - ale  pro  Něho byla šílenědrahá! Co  všechno to stálo z Jeho strany - to zde nikdynepochopíme!      4:4.. Bůh nenařídil Abrahámoviobřízku - jako dnes se nosí  na klopě odznak! Jistě, měla jistou zdravotníhodnotu - ale primárně  to byla hodnota duchovní. Jejich srdce seměla obrátit  k Bohu.........

         5:1.. Pamatujete si starého Diogéna, jak chodí s lampou poulicích  Athén - a hledá poctivého člověka? Nikdy ho nenašel! Právě takové potíže by měl jeho potomek v Praze, Moskvě, New Yorku -všude.  "Pakliže najdu deset spravedlivých, ušetřím město"....pamatuješ?  Kapitoly 7-10 byly napsány až po tom, když byly nalezeny  svitky, na kterých bylnapsán Možíšův (vlastně Boží) Zákon. To se stalo, když král Josiášnařídil vyčistění a opravy Chrámu.  Jeremijáš a Josiáš byli přibližněstejného věku. Hilkijáš který  nalezl tyto spisy, byl zřejmě otcemJeremijáše.... 7:3. Přes to že se "vraceli" k Bohu, žádná skutečnázměna v jejich srdcích nenastala. Je to vidět v příštím verši -jakési nadšení ohledně opraveného Chrámu - ale vše jen napovrch. Bůhjim  vytýká, že přes to všechno - stále uctívají Baala! (verše 7:9-10)....

          7:16... To stejné, by řekl Bůh, pakliže by se rozhodl  promluvit dnes: "Neprosmně za uzdravení nespasených lidí  - neuslyším Tě! Jediné, v čem za němůžeš intervenovat je aby otevřeli oči a srdce a poznali že potřebujíspasitele! Dokud nejsou v mé rodině - nemám o nic jiného zájem!      7:26-27... Praktická rada pro dnes: Nepočítej, kolik jsizískal(a) nových Křesťanů - od Tebe to stejně nezávisí! Ty jsi zde, abyspodal(a) svědectví o Kristu, který nabízí dar věčného života.  To je Tvůjúkol zde na Zemi!  Kristus Tě posílá abys šel - šla do celého světaa učil(a). A ten "celý svět" je tvá ulice, činžák,  škola,třída, rodina! To je ten Tvůj svět! Ty nejsi zodpovědný(á)  za to, kolikduší na tvůj popud přijmulo Krista - ale abys byl(a)  dobřepřipravený(á)  dát rozumnou a přesvědčivou odpověď, pakliže se  kdozeptá! A tohle neříkám jen já - tohle učil už Petr (1 Petr  3:15). Podívejse na Jeremiáše! Pokud my víme, za celý svůj život  nezískal jednu jedinouduši! Ano, lidé hodnotí podle "úspěchu", můj  Bůh se dívá nasrdce!

            7:31. "Tófet" bylo místo na vrchu v údolí Hinon, kde byly obětovány děti na žhavých mosazných rukách boha Molocha. Tento překlad tonijak moc nevysvětluje.... Něco k Jeremiášovi. To nebyl nějaký super-nadutýkritik,  který by se díval na tu "hříšnou lůzu" s patra! Ne!Stál tam a hlásil zprávu od Boha za zprávou, a oči plné hořkýchslz!  Takových šest set třicet let později, jiný muž, také se slzami v očích, předpovídal další vyhnanství - tentokráte to nejdelší.  Toto trváprozatím, tisíc devět set dvacet čtyři let ....  9:23-24. "..Nechť sechlubí (v duchu Písma mi tento výraz  "nesedí"),"nechť seraduje - má zadostiučinění - oslavuje, ten,  který mi rozumí, a známne". Drtivá většina lidí je hrdá na  vzdělání, majetek, úspěch vživotě, rodinu, dokonce i fyzickou  krásu, nebo sportovnívýkon!.....   

                A tohle všechno, lidičky, je tak strašně pomíjivé! My sami,  bez Boha,jsme jepice o půl dvanácté před půlnocí! A teď ještě být  hrdý na věci,které jsou právě tak pomíjivé! Podívej se - cokoliv  se vejde "dočasu" - i když je to třebas Beethovenova Osudová,  Cheopsovapyramida, nebo Taj Mahal - to všechno jednou nebude!!!  Dočasné hodnoty jsouzrádné!  Dají Ti, pakliže si to hned neuvědomíš  - takový falešnýpocit pevnosti, bezpečnosti, jistotu báze pod  nohama. Pozor na ně!Jednou, budeš stát tam někde před svým  Stvořitelem a nikdo se tě nezeptá,zda umíš zapískat Šubertovu "Nedokončenou nazpamět  čivysvětlit theorii relativity! A dovol,  abych tě "šokoval" ještěvíc:

         Nikdo se tě také nezeptá, kolik dobrých skutků jsi udělal, kolikbabiček jsi převedl přes ulici, a zda jsi chodil pravidelně na "půlnoční"na Vánoce! Ani zda jsi byl ekologicky uvědomělý! Tam uslyšíš jednujedinou otázku:

                 

                        "Cojsi  udělal s mým Synem?"

          Poslaljsem na svět svého Syna, aby se za  tebe obětoval !!!               Vidím,že tvé srdce je prázdné. On tam není".  "Odejdi, nikdy jsem těneznal!

            A to je to finále, kde začínají  platit pouze věčnéhodnoty.                              Pozor na to! Pokud žiješ bez Krista, všechny tvé "dobré  skutky"jsou v očích Boha špinavé hadry!

               Nevěříš li, vrať se do  Izajáše 64:5-6, a nevšímej si toho jejichpřekladu! Ty "špinavé  hadry" jsou v hebrejštině:"‘éd"= špinavý -- "beged" = hadr. ...

             Verše 10:3-4. Některé kulty - zejména Svědkové Jehovy, tyto verše  používajípři argumentaci proti vánočnímu stromku, či oslavě Vánoc vůbec.  Nejsem sice žádný horlivý zastánce tohoto zvyku, který vznikl někde vNěmecku,  (nadělá to jehličí po celém bytě!) - ale tento názor je -s odpuštěním idiotský! V době Jeremiáše přece nikdo o vánočních  stromcíchneměl ani potuchy! Jeremiáš zde napadá výrobu bůžků ze dřeva! Za svůjživot jsem neviděl ani jednoho „Pohana“, který by  "uctíval"vánoční stromek!  Po "Třech králích" jde každý stromek do smetí!

                12:4-5.. "Jak dlouho ještě - Bože?".. Jak dlouho ještěbudou zlí lidé prosperovat - jak dlouho ještě bude zlo převládat? Kdyuž, Bože začneš čistit Zemi od Zla?" Ta věčná otázka. Job sejí  zabýval, David jí pitvá v Žalmech... každému Křesťanu ji"vrazí"  první skeptik pod nos, když se mu poví o Bohu."Jak může být Bůh,  když je všude zlo ve světě? A tak dále. A zdepřichází na řadu  víra! Věříš li - bez jakýchkoliv výhrad Bohu, potom Onjako by ti říkal:  "Neboj se, já vím co dělám. Až to všechno dozraje,já zasáhnu!"Tak to cítím já. Zde, Bůh odpovídá Jeremijášovi asi takto:(Dovolím  si - se vší úctou k Bohu, vyjádřit Jeho odpověďJeremijášovi  v hovorové češtině :

                "Podívej se milý Jeremijášku, jestli si myslíš, že tohle jevrchol vší bolesti, žalu, pláče a bídy - tak na  to zapomeň!  Nemášani představy, čím tě život ještě překvapí!"  A takhle je to světšinou z nás... bručíme, nadáváme, naříkáme,  a stěžujeme si kde můžemea nemáme ani tušení, že to, co leží tam v předu je - a musí být -nevyhnutelně strašnější, surovější  a nebezpečnější než to nejhorší, cojsme dosud zažili! Proč?  Protože to říká Bůh!    Verš 13:23... Dovol mi můj překlad: "Pakliže by mohl Habešan  změnitbarvu kůže, nebo levhart "vygumovat" své skvrny - potom by  jstemohli vy (lidstvo) dělat dobře (být dobří) - vy, kteří jste zvyklí dělatjenom zlo".

        Vysvětlení:Člověk, v jeho přirozeném  stavu - v jeho pohanské podstatě, není schopenvykonat (podle  Božího standardu, ovšem), ani jeden jediný dobrý čin!Jedině, když Bůh "zabydlí" Tvé srdce a ukáže Ti, co je dobré aco ne (stále máš  ještě svobodnou vůli kteroukoliv radu odmítnout!), potomjsi  schopen udělat něco dobrého podle Boha - a to je vlastně to, co rozhoduje o těch odměnách, jak vidíme v dopise do Korintu.......... Kapitola 16. Bůh připravuje svého proroka na všechny ty  hrůzy, kterépřijdou. Když se podíváš na žalm 137, uvidíš, že Bůh nepřeháněl. Ale i vjedné z nejtemnějších dob národa, Bůh - jako by chtěl ukázat Jeremiášovinádhernou budoucnost Israele (16:14-15).

            17:5...Zní to silně, ale pakliže věříš v člověka, nespoléháš  sena Boha! Nemyslí  se tím, pochopitelně abys nevěřil(a),  když Tiněkdo ukazuje cestu do Putimi!  Toto znamená věřit člověku ve věcech, ve kterých by jsi měl věřit Bohu! Otázky dobra a zla.  Otázkysprávnosti a nesprávnosti vztahů mezi lidmi a lidmi - mezi  lidmi a Bohem,otázky ohledně výchovy dětí, výuku vůbec, smyslu  života a podobně.   

            7:9..  Jaký věrnější obraz lidského srdce by člověk mohl nakreslit!Tohle je, jak naše srdce vidí Bůh! Člověk opravdu není  schopen své srdceopravit, vyléčit, změnit. Naše srdce jsou nemocná  - a ani ten nejlepšílékař je nemůže "opravit" - protože i jeho  vlastní srdce jenemocné!       20:4.. Bůh praví skrze ústaproroka, že už nic neodvrátí osud země. Půjdou do Babylonského zajetí...

               21:8..  A právě tak dnes to říká Bůh tobě. "Postavil jsem před tebe cestu života a cestu smrti. Vyber si!"   Asitak  šest set  třicet let později, Bůh-Syn visel šest hodin na tomkrutém kříži a Bůh říká: "Zde máš tu cestu ke mně. Jiná není. Ber, nebo nech být!  Rozhodnutí je Tvoje. Nutit Tě nebudu". Vtomto verši měli obyvatelé Judeje také volbu: Zůstat ve městě a zemřít, anebo jít do zajetí  a žít.

            22:24-30. Bůh vynáší soud nad Jekoniášem. Proč ho nazývá  Koniášem? Prvníslabika "Je" v jeho jménu znamená božské jméno,  nebo jinakpředponu naznačující jméno Jehovah. V českém jazyce to  překladatelé někdynechají,  někdy opomenou. Na příklad Jehoshua je  Jozue. Jehoahaz jeJehů. Zde se Bůh distancuje od Jehoiachina nebo  Jekoniáše tím, že muodebírá ten božský prefix, a nazve ho  Koniášem.  Tak tedy: Žádnýpotomek Koniášův nebude vládnout na trůnu  Israele. A proto také Josef -manžel Marie, který pochází  z Koniášovy linie, nemohl být otcem Ježíše zNazareta.Marie  i Josef jsou sice potomky krále Davida, ale pouze  Josefpochází  skrze Koniáše. Až budeš číst Matouše, uvidíš předky Josefa :David,  Šalamoun, Koniáš. V Lukáši jsou předkové Marie : David,Nathan  (další Davidův syn) atd. Na tuto řadu nespadá  žádná kletba.

          Kapitola 23.. Bůh odsuzuje špatné vládce a opět slibuje  (verš 3) dobroubudoucnost. Verš 17 "budete mít mír"... Totéž  slyšíme dnes.Mírové sjezdy, organizace, smlouvy, modlitby za mír  - a já nevím coještě. Bůh v Izajáši 48:22 jasně říká že "Zlí nikdy míru nedosáhnou!"Podívej se po tom světě dnes! Rwanda, Bosna, Jemen, Afganistan, Somálsko,Haiti, Kambodža, a možná i další! Není míru pro zlé! Namír si musíme počkat až se vrátí ten náš Princ  Míru..

           25:11-12.. Tenkrát to bylo proroctví, dnes je to historie!

           Kapitola28 začíná klasickým případem falešného proroka.  Říká přesně to, co chcepublikum slyšet!  I dnes běhají po světě  falešní proroci, ať už smaskou "nábožníka" či kohokoliv jiného.  A když se Jeremiášproti nim ozve, jsou to hlavně kněží, kteří ho chtějí zabít... Přesně tako pár set let později to jsou opět kněží, kteří  začnou volat jako první:"Ukřižuj!". Tenkrát, na štěstí pro Jeremiáše, šlechta měla zájemo to co on říká - a to mu zachránilo  život - na čas. Když jsou civilní autorityprolezlé korupcí, je to  pro národ špatné. Když jsou ale spirituálníautority prolezlé korupcí, je to katastrofa pro všechny! Přečetli jste si někdycelý proces s Janem Husem? A to je jen malý příklad z dlouhé řady případů v historii lidstva!  A totoodhaluje další klam, to známé: Vox populi - vox Dei.. jinak  Hlas lidu - hlas Boží.Je mnoho lidí, kteří tomu věří. A zatím ten  tak zvaný lid,se nechá nachytat na cokoliv! Lid se pobaveně díval na Křesťany umírajícív aréně, lid se živil tím, že olizoval boty Nerónovi,  Atilovi,Napoleonovi, Leninovi, Stalinovi, Hitlerovi, Gotwaldovi  a podobným. HlasBoží? Naopak, řekl bych, že "lid" je tou nejhorší  bází proautoritu! Teď se na mně vrhnou všichni demokraté, že?

             Jen jednu poznámku, prosím:

                Kdybyexistence  Boží závisela na hlasu lidu, nikdy  bychom Boha neměli, aKristus by nikdy nepřišel na tuto planetu! Jeden  takový mudrc kdysiřekl: Kdyby Boha nebylo, museli bychom si Ho vymyslet! Nesmysl! Člověk bysi takového Boha - který vyžaduje od nás zodpovědnost za naše činy -nikdy nevymyslel a ani  by nikdy nenapsal Bibli!  Knihu, která nastavuje zrcadlo naší špíně, každému znás??   Nikdy !!  "Lid miluje bohy, kteří mu říkají, jak jedobrý, moudrý,  šlechetný, spravedlný. Takové bohy, kteří mu šeptají:"Jednou budeš  pánem celého vesmíru. Buď trpělivý - a jednou sestaneš bohem"  Ale tohle přece už někdo říkal, že?  "Budetejako bozi - poznáním Dobra i Zla". Takového boha by volilo  99%lidstva!

          Běhemtěch posledních strastných dnech před babylonským zajetím, Bůh pravískrze Jeremiáše, že vládci nemají pravdu, kněží nemají pravdu, a prorociprorokují lži. Jeremiáš si už pomalu není  jistý sám se sebou - jedno všakví: Hlásí slovo Boží. Boží slovo je  tou konečnou autoritou! Lidése obracejí na horoskopy, kartářky,  věštce a podobně.   Nadruhé straně máme i mezi křesťanskými kazateli  takové, kteří sedomnívají, že oni jsou ta posledníautorita!  

Kapitoly 30-39ukazují situaci národa v době,  kdy je  babylonská armáda předhradbami města a Nebúkadnezar to myslí  smrtelně vážně!

            Zdá se, že už to ani černější být nemůže - a přece Bůh jim říká že taVelká Doba Strastí, (The Great Tribulation)  která je popisována vApokalypse od kapitoly šesté, bude něco mnohem strašnějšího! Tedy,vojsko před městem -  Jeremiáš je zatčen a zavřen a Bůh jim říká, žepřijdou ještě horší doby!.... Jeremiáš, přes to že je ve vězení, na pokyn odBoha kupuje pozemek od příbuzného. Je desátý rok vlády Sidkijášovy - rok,ve  kterém babylonská vojska zničí Jerusalém - a prorok kupuje kuspůdy na znamení víry v Boha který pravil, že se jednou opět vrátíze zajetí.   Nakonec i přes všechnu tu víru, to aniJeremijášovi nedávalo smysl, a proto se ptá Boha.    

    Vtom není nic špatného! Máš li, někdy pochyby, jdi za Ním a zeptej se Ho!

        Možná že Ti nedá vědět okamžitě - ale vědět Ti dá,  dává-li Tvá otázkasmysl. Ano, budou chvíle, kdy budeš mít v srdci  otázku: A proč to děláš,Bože? To není nedostatek víry - to je  prostě chvíle,  kdy bys chtělvědět proč - i když Mu věříš! Ale  dovol midovětek:                        

     Ta skutečně silnávíra se nikdy neptá!  Ovšem,kolik lidí  takovou víru má?

         Kapitoly 43-44 jsou předpovědi proti tomu zbytku, který odešel - protiBoží vůli do Egypta. Tito lidé se zcela odvrátili od  Boha Yahwe anehodlají na tom nic změnit! A přes to všechno, je ještě Bůh volá zpět!......Konec knihy Jeremiáš je takový pohled zpět na zničení  Jerusaléma ababylonské zajetí... Jak už jsem napsal, Jeremiáš  zemřel v Egyptě a zcelého národa Israel, který Bůh přivedl z Egypta nezbývá jak se zdá, nic.Severní Země Israel, je v zajetí  v Assyrii a Země Jižní - Judea,odchází na sedmdesát let do zajetí  Babylónského.

         Po vší té slávě a velikosti za Mojžíše, Jozue, potom  Saula, Davida aŠalamouna - je to velmi smutný obraz národa, který opustil Boha!

                                                    Jeremiáš-Konec.