Pláč. V celé světové literatuře není nic, co by se podobalo knize "Pláč". Snad - vzdáleně - by se mohla zařadit jako číslo dvě Danteova Božská Komedie, a ještě dále Kiplingova báseň Recessional" Z toho Kiplinga Ti dám krátkou ukázku prvního verše. Dalo by se to snadno přeložit - ale ztratí se tím naléhavost prosby posledních dvou řádků: God of our fathers, known of old - Lord of our far-flung battle line - Beneath Whose awfull hand we hold Dominion over palm and pine Lord God of Hosts, be with us yet Lest we forget-lest we forget! ----- * ------- Zpět k Jeremiáši. Žal a bolest byly v každém věku - ale kazatel se srdcem jako otevřená rána? Se srdcem zrozeným pro bolest a smutek? Takový jiný se ještě nenarodil a pochybuji, že se kdy narodí... Jak už jsem se zmínil dříve: Jeremiáš začal za krále Josiáše. Oba dva byli v té době mladí lidé, a jak se dá usuzovat byli také přátelé.... Josiáš skončil svůj život předčasně v bitvě u Meggida proti faraónovi - v bitvě, kde vlastně neměl být - nic mu do toho nebylo! Jeremiáš potom prožíval svou "Kalvárii" za králů Joachaze, Jojakima, Jójákina a Sidkiáše, posledního krále před babylonským zajetím. Jeden byl větší mrcha, než ten druhý... Tato kniha je složena z pěti kapitol - každá je vlastně taková přesmutná elegie "La Marcha Funebre", pohřební zpěv. To celé je bolest, pláč, smrt. Je to takový obraz Jeremiáše, jak pláče nad troskami jeho milovaného Jerusaléma, pláč nad hrobem jeho národa. Jerusalém má svou "Zeď Nářků". jistě ji každý z vás někdy viděl na obrázku. Toto je zeď nářků Bible. Jak to říká jedna velmi pravdivá báseň - dá li se to nazvat básní - od E.W.Wilcoxové. Můj "rychlopřeklad": Směj se, a svět se bude smát s Tebou.. plač - a budeš plakat sám. Protože tato stará, smutná Země si ráda vypůjčí tvůj smích Vlastních bolestí - má sama dost... ---------* ------------- Slzy jsou - většinou - považovány za znak slabosti nebo zženštilosti. Něco co patří k dětem. Tento muž - Jeremiáš - měl srdce ženy. Byl sensitivní jako matka. Byl upřímný. A přes to všechno, dal jednu z nejtvrdších řečí, které tento národ kdy slyšel! Oznámil zničení města které každý miloval - oznámil ztrátu svobody pro celou Judeu - mluvil k lidem, aby se vzdali Babylónu. Na něco takového by jistě byl vhodnější někdo silný, brutální. A přes to si Bůh vybral Jeremiáše. Ano, "Vaše cesty, nejsou moje cesty!" říká Bůh. A má - jako vždy - pravdu...
Pláč - Konec |
Antonín Uhlíř > Komentáře k Bibli >