Jak už
jsme se zmínili, COR obviňuje církve z toho, že jsou příliš
zaměřené na nebe a na budoucí útěk z tohoto světa při Druhém Příchodu.
(COR Manifesto). Jinak se o nebi
mluví v COR velmi málo, kromě snad "Tvá vůle jak na nebi tak"... V jasném konfliktu s tím, co C.S.Lewis považuje za základní
křesťanský postoj, Grimstead vysvětluje že COR má "nesmírný
úkol" převychovat církev od soustředění se na nebe, k zapojení se na
zemi. Taková "převýchova" je nutná, protože církev už
příliš dlouho dávala důraz na to, co Pavel nazývá "nadějí, která je pro vás uložená na
nebesích" Kol.1:5. David Chilton vysvětluje pozemské výhody
budování budoucnosti na zemi spíše než na nebi: "Potom co ochutnali vítězství,
dnešní Křesťané mluví mnohem méně o útěku v Rapture a více
o tom, co od nás žádá Bůh v tomto životě. Dokonce už myslí na
svět který připravují pro své vnuky a na dědictví zbožnosti, které
za sebou zanechají. (Chilton, "Paradise").
ODMÍTNUTÍ RAPTURE.
COR
prestižní vliv je mocný, rostoucí a jeho Manifest tvrdí, že staví budoucí
standard pro celosvětové Křesťanství... Než takový základní
postoj přijmeme, měli bychom se podívat na to, co uznávaní křesťanští
autoři říkají k subjektu nebe. Dále si musíme uvědomit, že ten
historický pohled, který oni zastávali by musel být zamítnut ve
prospěch pohledu nového. C.S.Lewis považoval nebeskou orientaci jako
základní. V jeho klasické "Mere Christianity" píše:
Naděje
je jednou z teologických ctností. To znamená že stálý pohled
dopředu k věčnému světu není (jak se někteří lidé domnívají) nějaké
"přání-otcem-myšlenky, nebo výraz "utečenectví", ale jedna z
věcí, která je pro Křesťana zcela přirozená... Neznamená to, že máme
zanechat tento svět jak je. "Pakliže čtete historii, shledáte že
Křesťané, kteří nejvíce pro tento svět udělali byli ti, kteří mysleli
na ten příští nejvíce. Sami apoštolové, kteří se vydali aby transformovali
Římské Impérium, velcí muži kteří budovali Středověk, angličtí
evangelisté kteří zrušili trh s otroky, ti všichni zanechali své stopy
na Zemi právě proto, že jejich mysl byla upřená na
nebe"....
Zatím
co Lewis se nezmiňuje specificky o Rapture, je jisté že nic
tak neobrátí naší mysl na nebe, jako přesvědčení, že můžeme být každým
okamžikem vytrženi z této země naším Pánem... A přesto Arthur
Wallis popisuje církev těch, kteří očekávají Rapture, jako "zoufale
opuštěné, obklíčené lidi, zády ke zdi, čekající na evakuaci". (Restoration
Magazine May/June 1987). V tom stejném
tónu COR Manifesto kreslí karikatury těch, kteří upřímně čekají Jeho příchod
jako "civějící do oblak s otevřenou pusou, ruce nehybné, čekající
na záchranu"... Stejnou řeč lze nalézt v kritice Don Paulka
o těch, kteří" sedí a očekávají převratné události, které je z této
planety zachrání a transportují je na jiné světy"..
Earl
Paulk vysvětluje, že "Kristus je v nebi uvězněný a čeká bezmocně,
abychom Jej osvobodili a umožnili Mu se
k nám připojit na planetě Zemi": "Právě tak ti,
kteří očekávají Krista, aby vytrhnul pár lidí ze Země a tak umožnil Bohu soudit svět - čekají marně! Ježíš
Kristus udělal vše co mohl a nyní čeká po pravici Otce až my, jako
Boží synové se budeme manifestovat a učiníme z této země Jeho podnožku.
Čeká na nás, abychom Mu řekli: "Ježíši, udělali jsme ze všech
království tohoto světa Království našeho Boha vládneme a
řídíme Tvůj svět. "Amen, přijď Pane Ježíši"...
Paulkovo
volání "přijď" není ve smyslu aby nás vzal do nebe, ale
aby se usadil na Zemi a vládnul nad královstvím, které jsme my v Jeho
nepřítomnosti pro něj zřídili. Pro někoho otázka zda bude či nebude
Rapture, je zcela bezpředmětná. Při nedávném "Trinity Broadcasting
Network" (TBN) Paul Crouch říká:"Víte, Hal Lindsey (před-tribulační
Rapture) má možná pravdu, a víte, Earl Paulk (žádná Rapture - Kristus se
vrací až po tom, co Křesťané ovládli svět) také může mít
pravdu". Crouch pokračuje v argumentaci, že je vlastně
jedno, kdo má pravdu. Crouch je jedním z těch, kteří špatně předpokládají,
že Rapture je pouhým přívěskem, bez skutečného významu. Jak už jsme ale poznamenali:
Je to jeden z vrcholných aktů důležitém v Božím plánu, který dává
příležitost těm, kteří zůstanou, aby se Satanovou pomocí postavili
na světě ráj, budou-li toho schopní...
Jestliže
béřeme Bibli vážně, potom budeme toužit po tom, aby nás
Kristus vytrhnul z této země, do Jeho věčné přítomnosti. Mezi mnoha
důvody ten nejpádnější není ani eschatologický nebo teologický,
ale je to naše láska pro Krista! Pakliže Církev je opravdu
Jeho Nevěstou, potom by měla toužebně vyčkávat Jeho Příchodu
aby ji vzal domů k Otci. Zde máme ten nejzákladnější a
přece tak opomíjený aspekt nebe - že má být scénou velké svatby, kterou
náš Spasitel tak dlouho očekává. Jak by se Nevěsta nemohla těšit
také?
SVATEBNÍ DEN PŘICHÁZÍ!
Zatím
co někteří Křesťané se o to dohadují, není pochyb o tom,
že Církev je v Písmu připodobněna ke Kristově nevěstě a
nakonec je nazývaná Jeho "ženou". Když Pavel vyjadřoval své obavy,
aby Korintští Křesťané nebyli podvedeni Satanem, řekl: "Zasnoubil
jsem vás jedinému manželu, abych vás jako čistou pannu představil
Kristu". 2 Korint. 11:2.. Israel
byl již ve Starém Zákonu nazvaný "nevěrnou ženou",
se kterou se teprve v budoucnosti smíří - takže to nemůže být "čistá
panna" o které mluví Pavel. V dopise Efezským používá Pavel vztah mezi
Kristem a Církví, aby ukázal jak manželé a ženy se mají milovat
jeden druhého:
"Manžel
je hlavou ženy právě tak, jako Kristus je hlavou Církve...A proto jako Církev
je podřízena Kristovi, ať je žena podřízena ve všem svému manželi... Manželé,
milujte své ženy tak, jako Kristus miloval svou Církev a obětoval
se za ní... Z tohoto důvodu opustí muž svého otce i matku a
přilne ke své ženě a budou ti dva jedno tělo... Je to veliké tajemství
ale já mluvím o Kristu a Církvi"... Efezským 5:22-33..
Když
zobrazoval svůj Druhý Příchod, Kristus vyprávěl několik podobenství
kde se jednalo o svatby. Většinu názvosloví které používal,
bylo přímo z židovských svatebních tradicí, které posluchači
znali. V "Christian Love Story", Zola Levit uvádí tu tradici
a vysvětluje jak nádherně to zapadá do slibů, které Ježíš dal
svým učedníkům. Jak předkládal výsledky výzkumu rabínských zdrojů,
Levit píše: Když se vyřídila ta záležitost (svatební smlouva a cena zaplacená za nevěstu) byla dojednána, ženich odešel. Pronesl
jen malou řeč ke snoubence a řekl:" Jdu a připravím pro tebe
místo". Potom se vrátil domů. Vzadu otcova domu postaví místnost
pro nevěstu ..ve které budou mít líbánky a kde zůstanou po
několik dní. Na konci týdne se sejdou a mají svatební večeři. Stavba
zabere větší část roku a otec ženicha ji zhodnotí. Nevěsta má
povinnost čekat a mít připravenou lampu kdyby se ženich vrátil pozdě.
Ženich a jeho přátelé se vydají do noci aby nevěstu překvapili.
Církev se nazývá "Nevěstou Krista" z dobrého důvodu....
Člověk
hned vidí že Kristus očekával, že Jeho učedníci porozumí tomu co řekl. Jeho
prohlášení:"V domě mého otce je
mnoho příbytků ...Jdu abych pro vás připravil místo ...a opět se vrátím abych
vás k sobě přijmul"... Jasně se
zobrazoval jako Ženich a ty, kteří Mu uvěřili jako Nevěstu... "Ale ten den, ani hodinu nezná žádný
člověk ani Syn, pouze Otec". Marek 13:32.
Nebylo
to nijaké popření Jeho božství a vševědoucnosti! Opět poukázal
na svatební tradice se kterými byli posluchači obeznámeni. Ženich
se nemohl jen tak sebrat, přijít a vyžádat si snoubenku. Bylo
to na Otci, aby rozhodl kdy místnost k líbánkám bude vhodná. Teprve
potom řekne ženichovi aby si přivedl nevěstu...
Zde
máte jasný obraz před-tribulační Rapture. Těch sedm dnů líbánek
je jako sedm let Doby Strastí během kterých Církev bude s
Kristem. Na konci těch sedmi roků přijde svatební večeře nebo recepce,
o které se píše v Apokalypse 19. Samozřejmě, Nevěsta už v
nebi musí být, aby se svatba mohla konat. Nemůže přece být na Zemi
během Doby Strastí! Už dříve jsme se zmínili o její očistě a
bílém oblečení, což je
spravedlnost svatých". Po
svatební hostině už se bude nevěsta moci vrátit s Kristem
na Zem, když přichází k záchraně Israele u Armageddonu.
Navzdory
Apokalypse 19, Rekonstrukcionisté popírají jakoukoliv svatební
hostinu v nebi. North příznivě cituje James B. Jordanovo prohlášení
že "akt svatby mezi Bohem a Jeho Církví není nic víc a nic
méně než přijímání, neboli Večeři Páně. (James B. Jordan "The Law of the Covenant, An Exposition of of
Exodus 21-23). Právě tak ve
svém komentáři Apokalypsy David Chilton prohlašuje, že i tato událost
se odehrála v roce 70. To, co se Jan zdá uvádět jako budoucí
svatbu Krista a Církve, bylo vlastně zničení Jerusaléma na této
zemi, po kteréžto události Eucharist (přijímání) na sebe přijal
nový význam. Chilton píše:
"S
konečným rozvodem a zničením nevěrné ženy (Israel) v
A.D.70, sňatek Církve s jejím Pánem byl pevně ustaven. Eucharist Církve
(přijímání) se objevil ve svém
skutečném významu jako "svatební večeře Beránka". (Chilton,
"Vengeance")"...
Rekonstrukcionisté
opětně oloupili církev - tentokráte o životně důležitou naději
a překroutili přitom význam eucharistu. Společné přijímání chleba a
vína je speciálně vyznačené jako vzpomínka na Kristovu
smrt, pohřeb a vzkříšení - ne opakovaný akt naší svatby s Ním -
ubohá náhražka za to co se jednou odehraje v nebi. Tím méně to
má cokoliv společného se zničením Jerusaléma! DeMar a Leithart
prohlašují: "Zničením Israele, Kristus převedl požehnání
království Israel na Církev". ("Reduction). Chilton dodává: "..a to byl její (Církve)
svatební den. (Vengeance)........ Navrhnout že vztah Církve ke Kristu tak
nějak závisí na zničení Jerusaléma - je proti jak rozumu, tak i
Písmu...
Ovšem
Kalvínista bude trvat na tom, že se nemůžeme odvolávat na
rozum, protože ten je totálně pokřivený a nedá se mu věřit. Toto není
jenom vyložený útěk od vysvětlování, ale je to také strategie, kterou
používá mnoho kultů. Jak lépe obalamutit své přívržence než je
přemluvit aby se neodvažovali myslet sami za sebe, protože jejich
myšlení vadné, falešné? A přesto Bůh říká "Pojď, projednejme to spolu"..Izaiáš
1:18. Víra není intelektuální
sebevraždou ale vrcholným aktem schopnosti, kterou nám
Bůh dal a očekává od nás, abychom ji používali..
A CO KONTRADIKCE?
Když
studujeme biblické pasáže o Druhém Příchodu, vidíme, že je tam
mnoho kontradikcí, které se dají smířit - pouze jednou, jedinou
cestou. Na příklad: Rapture, jak ji vidíme v 1 Tesal. 4, se zdá
být velmi privátní událostí, která se týká pouze Církve, neviditelná
a nepostřehnutá zbytkem světa. Jistě, svět si náhle uvědomí,
že miliony lidí zmizely z této planety, ale nebudou vědět co se
s nimi stalo. Ta událost se zdá být tajemstvím, které prožije pouze
Církev.
Ovšem
další pasáže, o kterých jsme se také zmínili, dávají jasně
najevo, že Jeho příchod bude viditelný jako záblesk na obloze a
"každé oko Ho uvidí, i ti, kteří
Ho probodli" (zřejmá reference k
Zachariášovi 12:10) a všechny národy
světa budou kvůli Němu naříkat" Apokalypsa 1:7.. Jak Pavel tak i Petr nám říkají, že
"Den Hospodina" (Day of the Lord), který bude uvedený Druhým Příchodem, pojednou padne na zem - bez
varování, jako zloděj během období míru a bezpečí, (2 Petr 3:10,
1 Tesalon. 5:2-3), v době kdy katastrofa
nebo soud se budou zdát vzdálené.
Kristus
přednesl podobný obraz když prohlásil, že Jeho Příchod bude "jako za dnů Noé-ho", v době, kdy vše poběží tak, jako vždy
běželo a kdy soud bude vzdálený jejich mysli. (Matouš 24:37-42). A přesto některé pasáže jasně píší o Kristu přicházejícím
do víru celosvětové války a zkázy - v době, ve kterou Jeho
lidé budou jistě toužebně čekat na Jeho příchod (Zachariáš 12, Apokalypsa 19).
Některé
verše dávají dojem, jakoby měl přijít před Dobou Strastí,
zatím co druhé mohou poukazovat pouze na Druhý Příchod na konci
té strašné doby, kdy zkáza všude vrcholí. Je pouze jeden pohled,
který může smířit všechna tato kontradikční prohlášení a
to, že přijde v obou případech - před a po Době Strastí. Nejprve přijde
tajně, aby si v Rapture odvedl svou Nevěstu. Potom přijde i s
Nevěstou, aby zachránil Israel, zničil své nepřátele a založil své
Království manifestované na Zemi, jako splnění slibu Israeli.
Okamžitě
vyskočí ti, kteří toto scénário neschvalují a budou protestovat:
"Faul! Nikde Nový Zákon neučí, že jsou dvě fáze Druhého
Příchodu!" Jejich námitky mají povědomý zvuk: Ve skutečnosti
náboženské autority z dob Ježíše Krista Ho odmítli na základě
stejných námitek! Ano, nikde ve Starém Zákonu nestojí, že jsou
dva příchody Mesiáše! Ale to mělo být jasné protože tyto kontradikce
se dají vysvětlit pouze jediným způsobem! A že musí být nevyhnutelně
dvě fáze Druhého Příchodu je vyžadováno ze stejného důvodu!
Některé
předpovědi Starého Zákona zobrazují Mesiáš jak přichází ve slávě a moci
aby zničil své nepřátele, zachránil Israel a zavedl své Království. To
byla ta veliká naděje židovského lidu když přišel na scénu
Ježíš... A na druhou stranu Písmo zobrazuje Mesiáše jak přichází v
pokoře a slabosti jako jehně. Podle některých mesianických
proroctví je Mesiáš zdraven, vítán, ctěn a uctíván - a v druhých
předpovědích, právě tak mesianických, je nenáviděn, odmítnut a
nakonec zabit. Na jedné straně Jeho království nikdy nekončí a
na druhé straně je Mesiáš bičován a nakonec ukřižován... Tyto zřetelné
kontradikce se nedají popřít. A co s nimi udělali rabíni?
Ospravedlnili odmítnutí Krista tím, že vyškrtli předpovědi
trpějícího služebníka jako zcela nevhodné a přijali pouze
proroctví Mesiáše triumfálního...
A
zde je ten hlavní důvod proč Ježíše neuznali jako Mesiáše: Odmítnutím,
potupením a ukřižováním, naplnili právě ta proroctví která
jim nezapadala do jejich představy Mesiáše!... Ti, kteří odmítají
před-tribulační Rapture dnes, upadají do podobného omylu. Odmítají
pochopit, že ty zdánlivé kontradikce vyžadují dvě různé fáze
Druhého Příchodu právě tak, jako musely být dvě rozdílné fáze příchodu
Mesiáše. A jak ve Starém, tak i Novém Zákonu, tyto kontradikce
nelze sloučit jiným způsobem...
Ježíš
stále zdůrazňoval ten prvek překvapení až do bodu kdy říká:".. proto i vy buďte připraveni, neboť
Syn člověka přijde v hodinu kdy nečekáte".. Matouš
24:44... Toto by sotva mohlo znamenat
post-tribulační či post-mileniální příchod! Přece uprostřed
Armageddonu, s událostmi jak je popisuje Apokalypsa, je směšné
se domnívat, že kdyby Církev ještě na Zemi byla, že by v
takovou dobu neočekávala Krista!
Není
pochyb o tom, že přijde neočekávaně před Dobou Strastí, zřejmě
ne k vykonání moci a soudu, protože to není vhodný čas -
ukončil by Dobu Strastí dříve, nežli začala! V té době může pouze přijít
pro svou Nevěstu, aby byla s ním při velké svatební hostině, než se
s ní vrátí aby spolu vládli nad Zemi v moci a slávě.
MILENIUM NENÍ TO KONEČNÉ
KRÁLOVSTVÍ.
Je
mnoho důvodů proč Milenium - i když jistě úžasné - není tou
konečnou nadějí Církve. Jak už jsme několikrát poznamenali: Křesťané
jsou občany nebe! Naše budoucnost leží v nebi, ne na této planetě.
Království Boží zahrnuje celý vesmír, ne jeho malou část. Nepochopení
těchto základních skutečností zaviňuje, že se pohled Křesťanů
soustřeďuje na tuto zemi, zatím co by měli svůj zrak upřít mnohem
výše. Jistě, přejeme si aby potlačil zlo a vládnul nad touto planetou.
Ale
nejvíce ze všeho chceme být s Ním, po Jeho boku, ať už jde
kamkoliv - navždy s Ním - s naším Pánem vesmíru! Naděje advokátů
kingdom/dominion/Rekonstruktion jsou příliš mrňavé! V tom, že se
soustřeďují na tuto zem (alespoň pro příštích několik set tisíc
let) jsou - (ne my, jejichž naděje je v nebe) - "zmenšením Křesťanství"...
Písmo
zřetelně učí, že milenium není tím konečným královstvím Boha
ale pouze jeho dočasnou pozemskou manifestací. Pavel poukazuje na
tajemství, které nebylo tak zcela jasné z proroctví Starého Zákona,
o kterém jsme se již zmínili: "krev
a tělo nemohou zdědit Boží království"..1 Korint.15:50.. A my víme, že v mileniu bude mnoho lidí "krev-a-tělo". Opakovatelně je nám řečeno, že Boží Království
je věčné (Žalm 145:13, Daniel 7:27, 2 Petr 1:11).
A
milenium přece končí! Proroctví Izaiáše, které tak často slyšíme
o Vánocích, to objasňuje: "Jeho
vláda poroste bez konce i mír spočinou na trůně Davida a Jeho
království upevní a podepře je právem a spravedlností od toho času až
navěky" Izaiáš 9:7...
Na
rozdíl od království věčného, milenium nejenom že končí, ale
udělá to v úžasné bitvě. (Apokalypsa 20:7-9). A protože za tisíc let milenia končí mír, milenium se
nekvalifikuje také v tomto směru (mír, který nikdy nekončí). Jakmile
bude Satan vypuštěn z hlubinného vězení, podvede a svede
národy, které žily v ráji milenia právě tak, jako kdysi podvedl Adama
a Evu v Edenu. Jeho armáda zaútočí na Jerusalém a bude totálně
zničená. Pak přichází konečný Soud z Apokalypsy 20:11-15, který
vyvrcholí spálením tohoto vesmíru a stvořením nového na jeho místě.
(Apokalypsa 21:1)...
ZA RESTAURACI K NOVÉMU STVOŘENÍ.
Adamův
hřích stál celou lidskou rasu místo v Zahradě Edenu. Ovšem,
na rozdíl od Dominionistů, Křesťan, který je zaměřený na nebe,
nemá žádnou touhu se vrátit do pozemského ráje! Bylo to právě v
dokonalém prostředí kde hřích vešel do světa - a tím je jasné, že návrat
k té "idyle" nepřinese žádný trvající prospěch. Přes to všechno
COR Mandát prohlašuje že skrze svou smrt a vzkříšení: "Jako
Boží Syn a zástupce člověka, Ježíš znovu dobyl autoritu nad Zemí,
kterou Adam, jako zástupce lidstva ztratil. Toto je význam Jeho
místa na pravé straně Boha".. Grimstead dále vysvětluje: "Ježíš,
Druhý Adam ...znovu získal postavení, které jsme původně měli v
Ráji před Pádem. On, vlastně znovu postavil člověka - ve vlastní
osobě jako Bohem vyvoleného vládce nad planetou Zemí"...
Nebiblický
lidský výmysl - teologie dominia, zaslepuje ty, kteří jsou pro pozemskou
orientaci, oproti mnohem větší pravdě v Písmu. Jako "nové
stvoření v Ježíši Kristu", máme slíbeno něco mnohem
lepšího, než "obnovení Edenu", o kterém Chilton tvrdí, že je "základním
aspektem spásy, kterou Kristus zajistil.. (Chilton, "Paradise"). Na rozdíl od Adama který zemřel, my máme jistotu nekonečného
života v novém vesmíru absolutní dokonalosti. Adam se nezrodil
z Ducha a nebyl vykoupený krví Beránka která splatila pokutu
trestu za všechen hřích - minulý, přítomný i budoucí - ale taková
je naše šťastná situace před Boží tváří...
Namísto
pozemské zahrady, kterou Bůh občas za večerního chladu navštívil, my ale
máme slib existence v samé přítomnosti Boha v Jeho domě mnoha
příbytků. Adam ztratil vnitřní přítomnost Božího Ducha, kterou musel
každopádně před Pádem mít - my ale máme slib, že jsme zapečetění
Jeho Svatým Duchem, který nás už nikdy neopustí. Máme v sobě
nejenom Božího Ducha, ale také Ducha Krista, toho který je jak Bohem tak
i člověkem aby umožnil usmíření Boha i člověka v našich srdcích
- spojení, které se už nikdy neporuší...
A tak
by bylo nesmírným zmenšením Křesťanství říci, že spása, kterou
pro nás Kristus zaopatřil znamená se postavit zpět do pozice,
kterou měl kdysi Adam. Církev se dívá daleko za pozemskou restauraci
Ráje v mileniu k věčnému stavu nového stvoření, k finálnímu věčnému
království, do kterého už nikdy nevstoupí hřích. Nikdo než ti, kteří
byli zrozeni "se shora" jako nová stvoření, a obdrželi
transformovaná nesmrtelná těla, mohou obývat v Jeho novém šťastném
vesmíru..
PŮJDEŠ S TÍMTO MUŽEM?
Ježíš
prezentoval své evangelium jakoby zahrnovalo více volbu mezi
nebem a zemí, než mezi nebem a peklem. A ti, kteří volí zemi, která
je odsouzena ke zničení, skončí v pekle: "Co je platno člověku kdyby získal celý svět a ztratil
svou duši. Co dá člověk výměnou za svou
duši?..Matouš 16:26.. Touhy a ambice tohoto světa nás
lákají pryč od našeho věčného domova, který nabízí Kristus... My
nemůžeme žít pro oba světy. To co děláme v tomto světě musí mít na
mysli nebe, nebo nás to může stát ztrátu nebe. Svět je dočasný. Jsme
varováni, abychom se nedívali na viditelné a dočasné věci po kterých
toužíme, (2 Korint. 4:8-18) a zaměřit
se na věci v nebi, kde sedí Kristus po Boží pravici...
Ten
Velký Svod spočívá v tom, že se necháme oklamat a otočíme se od
nebe k zemi - od popření sama sebe, k sebelásce, k sebeoceňování, od Boží
pravdy, k Satanově lži. V srdci tohoto svodu je víra, která má
klamně spirituální přitažlivost. Tato nás ale ve skutečnosti obrací
od lásky ke Kristu a očekávání Jeho návratu, k zemské ambici
převzít vládu nad světem a vytvořit ráj, který Adam s Evou
ztratili.... Je však třeba přiznat ve vší poctivosti: Touha po
Rapture, iminentním odchodu do nebe, nepřichází nijak lehce
či jednoduše! Každý opravdový Křesťan bude mít vždy v srdci dilema:
Na jedné straně by měl mít v sobě upřímnou touhu po Kristově
návratu aby Ho konečně mohl vidět a prožívat Jeho přítomnost
navždy. Na druhé straně by měl mít touhu získat ztracené pro
Krista, než bude pozdě a to bude vyžadovat více času pro splnění
Velkého Poslání. On, Kristus, vlastně z tohoto důvodu již svůj
návrat pozdržel... (2 Petr 3:9).
Pro
mnoho lidí dnes už to žádný problém není, protože už dávno
nevěří, že odejít každým okamžikem s Kristem v Rapture je vůbec
možné, tím méně něco, po čem by měli toužit... Jak můžeme opravdově
toužit po Jeho návratu, když máme stále nějaké milované či
přátele, kteří jsou ještě nevěřící a tudíž by byli ponecháni na zemi
a byli navěky oddělení od Boha? Kristus konfrontoval ty, kteří chtěli
být Jeho učedníky stejným dilematem:
"Ten kdo miluje svého otce nebo matku více než mně, není mne hoden
a kdo má raději syna nebo dceru než mne, není mně hoden". Matouš
10:37... Obtížná volba? Možná,
ale pakliže jednou tuto volbu uděláme, nesmíme toho litovat! On
nám, ve skutečnosti říká, abychom vlastní život nenáviděli a
opustili všechno - nic nesmí stát v cestě naší lásky k Němu. Je to
příliš mnoho pro Božího Syna, který za nás dal sám sebe?
Jeden
z nejkrásnějších obrazů Starého Zákona, který podává Církev
jako Kristovu nevěstu najdeme v Genesi 24. Abrahámův sluha (typ Božího Ducha) žádá Rebeku jako manželku pro Izáka. Přesně tak jako
my, ona se musí sama rozhodnout mezi jejím manželem, který na ní
čeká kdesi ve vzdálené zemi a rodinou, kterou by musela opustit. "Půjdeš
s tímto mužem?" ptá se její
rodina. A ona odpovídá:"Půjdu". Taková je volba, která konfrontuje nás. Je
to volba, kterou nesčetné pozemské nevěsty udělaly a nikdy nelitovaly. Neméně
vyžaduje náš Pán od své nebeské nevěsty...
Na
rozdíl od postoje ranné Církve se dnes stalo nebe místem, kam
sice každý chce - ale ještě ne nyní... Je jisté, že Ženich cítí smutek
nad nevěstou, která je neochotná dostavit se k té veliké svatební
hostině.. Není na čase, aby Kristova Nevěsta odložila všechno
co zdržuje a pocítila vzrušení že by mohla už brzy spatřit svého
Ženicha a zůstat s Ním navěky?? Kéž by se opět ozvalo volání Církve
: Milujeme Tě, Pane Ježíši! Prosím přijď a vezmi nás domů! Duch i
Nevěsta volají, Přijď! Přijď Pane Ježíši, přijď!
Obnovit naší první lásku.
Bylo
řečeno že jedinečná schopnost vytvářet abstraktní ideje a
vyjádřit je řečí, odděluje lidstvo od nižších tvorů propastí, kterou
by žádný evoluční proces nemohl překlenout. (Mortimer Adler, "The Difference of Man and the
Difference it Makes", 1967). Zatím co je
to pravda, existuje další schopnost, která nás odděluje od zvířat
ještě dále. Pavel to vysvětluje:"I
kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými a neměl lásku - jsem
jako dunící kov nebo zvučící cimbál.." 1 Korint. 13:1. Postavit to do dnešní řeči: Člověk
bez lásky je robotem, počítačem, který je naprogramovaný na bezvýznamné,
nesmyslné reakce. Stručně: Je to láska, která dělá člověka
člověkem!
Bůh
obdařil člověka nádhernými schopnostmi. Pomyslete na velké
vědce a filosofy, kteří zkoumali záhady života, na básníky, spisovatele
a hudebníky, kteří vyjádřili hloubku lidských prožitků neodolatelným
způsobem. Nepotřebujeme se dohadovat o absurditě evoluce
abychom byli přesvědčeni že schopnost prozkoumat záhady atomu,
zkomponovat prožít operu vyžaduje kvality, které si nemůže žádné
zvíře osvojit tím, že vyvine větší mozek nebo pokročilejší nervový
systém. Ovšem i tyto schopnosti - ať už jsou jakkoliv úžasné
- nečiní ten primární rozdíl mezi člověkem a ostatními. Ten dělá
láska!
Co
si vlastně představujeme, když řekneme"láska?" V žádném případě
to není ten populární koncept v dnešních médiích. Nálepky na
autech:"Dělejte lásku - ne válku", odráží tak běžnou trivializaci
nejvyšší schopnosti člověka. Láska je mnohem - mnohem více
nežli sex! I zvířata jej mohou "vychutnat". A když schází pravá
láska, potom sex se stává pouze uspokojením zvířecích instinktů,
které v žádném případě nemohou uspokojit lidského ducha. Jistě,
jsou určité podobnosti mezi lidmi a zvířaty - pokud tito žijí
ve svých tělech z masa a krve, na této planetě. Máme určité základní
potřeby jídla, tepla a vody. Známe hlad a žízeň právě tak jako
zvířata. Prožíváme také mocné sexuální touhy a jiné tělesné žádosti,
ale Bůh zamýšlel aby tyto vášně byly pod kontrolou lásky. Vůle
sama není žádným soupeřem pro chtíč, ale Boží láska, pracující v
člověku může přemoci zlo čistou touhou.
Když
se nenecháme motivovat Boží láskou, přinese nám to porážky
v našich životech. Jsou lidé, kteří jsou schopní - ze sobeckých
důvodů, jako chvála od druhých - zdánlivě přemoci fyzické touhy
a zůstat Bohu věrní. Pravé vítězství ale není nutně těch, kteří
se navenek zdají být vítězi. Pakliže, jak praví Pavel chybí láska,
potom ani ohnivá smrt na hranici nemá žádnou hodnotu v
Božích očích....
BŮH ŘEKL "MILUJI TĚ".
Bez
lásky, připomíná Pavel, nejsme nic. To "nic" neznamená že neexistujeme,
ale že nejsme tím, co z nás zamýšlel vytvořit náš Stvořitel.
Nejsme plně lidé bez lásky - bez ohledu na naše vzdělání či
inteligenci. Každému by mělo být jasno, proč tomu tak je. Byli jsme
stvořeni k obrazu Boha který, když mluví o sobě říká "Bůh je láska".
A tak ta sama podstata Boha, který nás stvořil ke svému obrazu
musí být podstatou Jeho stvoření. A je to právě v perverzi této
podstaty, kde se něco strašně změnilo....
Nepotřebujeme
znát řečtinu a tím rozdílné typy lásky, (pro které má řečtina různá
slova), abychom si uvědomili že láska, kterou popisuje Pavel v 1
Korint. 13, je za hranicí toho, co lidstvo běžně prožívá nebo vyjadřuje.
Existuje božská kvalita, jejíž zář pronikne navenek, kvalita která
proznívá jako samozřejmá pravda do svědomí a odsuzuje nás. Nemůžete
argumentovat se standardem, který Pavel nastavil! Víme že
pravá láska je přesně to, o čem mluví, ale v tom stejném okamžiku
svěsíme hlavu v hanbě a přiznání, že taková láska je mimo naše
schopnosti. Ale také víme, že jsme pro takový druh lásky byli stvořeni
a že naše neschopnost takovou lásku prožít je defekt, za který
jsme odpovědní my sami a máme pocit velké ztráty.
Pavel
popisuje lásku, která z tohoto světa není. Je to další důkaz,
jak poznamenal C.S.Lewis, že jsme byli stvoření pro zcela jiný
svět. Přiznáváme, že taková by pravá láska být měla a v naší duši
zazní akord - jakoby obraz země, kterou jsme nikdy neviděli, ale
máme nejasný pocit že tam nějak patříme. Není zapotřebí číst žádnou
další část Bible než tuto kapitolu lásky, abychom pochopili, že
člověk je padlým tvorem! Jsme schopní říci "Miluji Tě" a ani si neuvědomit
že vlastně hluboko v srdci říkáme "Miluji Tě a chci Tě". Taková
je tragedie dnešní lidské zkušenosti.
Ale i
tak, slova "Miluji Tě", mají sílu nádherně transformovat
jak osobu která je říká, tak i osobu, které jsou řečena... Toto je nejvyšší
vyjádření, kterého je člověk schopen jako tvor stvořený k obrazu
Božímu. Jsou lidé, kterým se zdá obtížné tato slova vyslovit a jsou druzí,
kteří cítí rozpaky když jim je někdo říká. Co ale shledáváme
téměř nemožné uvěřit je to, že Bůh, Stvořitel celého vesmíru, řekl tato
nádherná slova osobně a intimně každému z nás. A udělal to
způsobem, který jenom Bůh mohl použít: Vejít do našeho lidství a zemřít
tam na tom kříži. Bůh tak plně a jednou pro vždy dokázal svou
lásku k nám a není omluvy o tom pochybovat....
JEDINEČNOST KŘESŤANSTVÍ.
Je
to tato bezpříkladná ukázka Boží lásky, která dělá z
Křesťanství to co je... Je tolik aspektů našeho života v Kristu, které
dělají Křesťanství unikátním. Mezi těmi nejnádhernějšími je vztah,
který každý Křesťan má prožívat se samotným Kristem, intimní vztah,
který se nedá srovnat s žádným náboženstvím, ale je životně důležitý
pro toho, kdo je Křesťanem. Jako kontrast: pro Buddhistu mít
osobní vztah s Buddhou není ani možný, ani potřebný. Jakákoliv praxe
Islámu neutrpí újmu proto, že Mohamed leží v hrobě. Není překážkou
pro kterékoliv historické náboženství skutečnost, že jejich
zakladatelé jsou mrtví.
Ne
tak s Křesťanstvím: Pakliže Ježíš Kristus dnes nežije, není
ani Křesťanství, protože On je vše, co Křesťanství nabízí! Křesťanství
není masové náboženství ale osobní vztah. A v srdci tohoto
vztahu je fakt tak ohromující, že většina Křesťanů, včetně těch
kteří znají Krista po mnoho let, zřídka kdy ten vztah prožívají
v plné radosti. Není to proto že bychom tomu nevěřili intelektem,
ale že to shledáváme tak nádherným, než abychom přijali jeho
plný dopad do našeho, okamžik-za-okamžikem denního života.
Jsme
jako jednoduchá venkovská dívka z chudé rodiny, o kterou se
uchází nejkrásnější, nejbohatší, nejmocnější, nejinteligentnější a
nejžádoucnější muž, který kdy žil. Ona se raduje z věcí, které od něj
dostává, ale není schopná se mu plně oddat, protože to shledává příliš
nepravděpodobným že by "ON", se všemi těmi krásnými děvčaty všude
kolem - skutečně miloval právě ji. A potom - opustit to tak známé
okolí svého dětství - přátele, rodinu se vším, co tak dobře znala
a milovala - odejít někam daleko s tím, který se zdá, že ji opravdu
miluje, stát se částí jiného světa - tak cizího a zcela nepochopitelného
- to všechno je na ní příliš mnoho!
Někteří
z nás jsme jako děti zpívávali "Jesus loves me, this I
know, for my Bible tells me so".. a nacházeli jakýsi dětský komfort
v tomto ujištění. Nikdy jsme ale v této lásce nematurovali, protože
nás to nikdo neučil! Mezitím, další lásky vešly do našeho života
a dostaly přednost před naší láskou k Bohu. Ve svém klasickém
díle Augustin prohlašuje, že člověk se zaměřil na zemi a
ztratil svou vizi "Města Božího" , protože "chybný žebříček
lásek "já" zabralo místo Boha: "Tato dvě města byla vytvořena
dvěmi láskami: To pozemské láskou k sobě a v pohrdání Bohem, to nebeské láskou
k Bohu a pohrdáním sám sebou. (Augustine, "City of God").
Abychom
se ujistili, stále ještě občas čteme kapitolu lásky a s
radostí zpíváme (někdy i s opravdovým nadšením) "Boží láska je větší,
než jazyk či pero může vyjádřit".. Ale my už nejsme děti, a
tak ten jednoduchý fakt "Jesus loves me", tak nějak ztratil tu sílu.
Ne snad proto, že by to bylo intelektuálně mělké, ale protože jeho
hlubší význam - který jen mlhavě vnímáme - je spirituálně a
emociálně příliš nádherný...
Právě
tak jako ta vesnická dívka, každý z nás to shledává velmi
těžkým věřit, že Ježíš nás skutečně miluje. Zatím co nás těší Jeho
požehnání, shledáváme velmi obtížným stát se intimním s našim nebeským
Nápadníkem, protože se zdá být dost nepřístojné, aby Pán vesmíru
si nás "namlouval". Skutečnost, že miluje každého a že my jsme
v Jeho velké lásce zahrnutí, se dá intelektuálně přijmout ale že
si vybral - osobně - právě mně jako objekt své lásky - je příliš nádherné!
Moje reakce je strašně ubohá v porovnání k lásce, kterou On
pro mně má.... A tak podstata křesťanského života - jeho pravý zdroj
radosti, jistoty a síly - schází ve většině toho co se nazývá křesťanským.
Dovedeme být velmi - velmi fundamentální, evangeličtí, bibličtí
a přesto si neuvědomit, že srdce naší víry schází. A ten smutný
fakt je vidět, když představujeme Krista světu.
LÁSKA - SRDCE EVANGELIA.
Bohužel,
jak už jsme viděli, církev, se už brzy ve své historii vzdálila od
základních prvků víry tak, že osobní vztah s Kristem ztratil svou
důležitost i význam. Nakonec byl dokonce odepřen těm, kteří jej
potřebovali. Odepřen těmi, kteří tvrdili že Ho reprezentují. Kristus
praví: "Přijďte ke mně, Já jsem Dveře...cesta,
pravda život"... Avšak církev
počala tvrdit že ona je tou cestou ke spáse a zvala svět k sobě
namísto k Tomu, o kom Petr říká: "V nikom jiném není spása, neboť není jiného jména, daného
lidem, skrze které by jste mohli být spaseni". Skutky 4:12... Nejenom
pro Katolíky, ale také pro mnoho Protestantů se členství v kostele stalo
náhražkou za skutečný spásonosný vztah s Kristem. Zatím co
Reformace odmítla mnoho herezí, nedotkla se ani trochu
"nábožnictví". Z tohoto základu formulek vyrostl v dnešním Protestantismu
vztah lásky a pocty zaměřený na pastory a jiné autority namísto vůči
Ježíši Kristu. Láska, kterou by Nevěsta k Ženichovi měla mít,
jestliže zcela nechybí, je velmi malá ....
Láska k Bohu vytváří lásku k druhým a tak zajišťuje
jedinou pravou motivaci pro splnění Velkého Poslání. V rozšiřování Kristova evangelia
jsme vlastně posly Boží lásky, kterou ukazujeme a sdílíme se
světem. Když vychováváme učedníky, přivádíme další lidi do láskyplného
vztahu s Ním. Nezveme je zpět pod Zákon, ale do svobody Boží
milosti. Láska je tím faktorem který nás motivuje, abychom uposlechli
v takové kvalitě, jakou žádný legální systém povinnosti a
strachu z trestu nemůže dosáhnout! Jak Ježíš řekl svým učedníkům:
"Kdo
má moje přikázání a zachovává je, ten mě miluje.... a kdo
mě miluje, bude milován mým Otcem a zjevím mu sám sebe". .. "Kdo mě
miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat;
přijdeme k němu a uděláme si u něj příbytek. Kdo mě nemiluje,
nezachovává má slova" Jan 14:21, 23-24...
Je
tragedií, že tak snadno zapomínáme na nádheru a kouzlo Boží
lásky - ne pouze jako zdroj radosti v našem životě a motivaci k
poslušnosti, ale i ve vztahu k evangeliu samotnému. Prezentujeme na
příklad pravdu Jana 3:16, jako Boží rozhodnutí ale zapomínáme že verš
začíná:"Bůh tak miloval
svět"... Spása lidské duše byla
počata a vykonána božskou láskou. Můžeme zcela správně podávat evangelium a
zůstat věrní zásadnímu obsahu o smrti, pohřbu a vzkříšení Ježíše Krista
za naše hříchy a zapomenout - a tím neříci druhým - o Božím srdci,
které je vlastně srdcem celé zprávy...
Mnoho
kazatelů se pokouší přesvědčit svět "Přijdi ke Kristu" tím,
že začnou populární nabídkou malých odměn: Zdraví, úspěch, zlepšená
společnost, dlouhý života na zemi když pravým obsahem spásy
je znát Boha a podílet se na Jeho lásce a životě!!! A proto odmítnutím
evangelia, odmítá člověk Boha a Jeho lásku!!! Problém člověka
nespočívá v tom, že byl vyhnaný z Ráje ale že byl vyloučený z
přítomnosti Boha!! To je ta velká tragedie lidstva. Ti, kteří hledají
obnovení fyzických výhod Edenu, zřídit ráj bez Jeho přítomnosti,
ustavit království bez Krále který by vládnul ve slávě a
moci, ti všichni nechápou ani problém ani jeho řešení.
Rozdíly,
které jsme se snažili ukázat v předešlých kapitolách jsou
víc než diskutabilní teologické otázky. Snažili jsme se vyvolat hlad
po samém Bohu a probudit údiv, úctu i lásku, které bychom mít měli. Co
Bůh tak láskyplně nabízí, je Sama Sebe, obnovení Jeho přítomnosti
- už ne v pozemské zahradě, ale v Jeho nebeském domě. "Budete
mě hledat a naleznete mě, když budete hledat celým srdcem". Jeremiáš 29:13.. To je Jeho slib. Namísto toho se v církvích hledají
metody, techniky a způsoby jak od Něho něco dostat. Je to hledání
daru namísto Dárce!
TAJEMSTVÍ POSLUŠNOSTI A RADOSTI.
Pamatuji
se velmi dobře že, jako mladý Křesťan jsem se domníval že Židům 11:6 "Kdo přichází k Bohu musí věřit že Bůh
je, a že odměňuje ty, kteří Ho hledají", je takovým klíčem jak dostat od Boha různé věci. Nějak
jsem ztratil podstatu té zprávy: Namísto věcí a úspěchu, jsem měl -
hledat Boha! A je to tam tak jasně napsané:"kteří Ho pilně hledají..." .....Člověk, který opravdu hledá Boha se nespokojí s jakoukoliv menší
cenou. Kdo má touhu po samém Bohu, bude považovat za špatný
obchod, kdyby místo Něj obdržel nějaké světské bohatství.
Jistě, Bůh nás může obdarovat pozemským požehnáním, abychom jej použili
pro Jeho slávu, ale to vše jsou jen maličké odměny, které jak
Ježíš říká budou přidány těm "kteří nejprve hledají
království Boží a Jeho spravedlnost"... Matouš 6:33..
Poznat
Boha a pocítit Jeho lásku je ta veliká vize která by měla
chytit naše srdce ale která se nedostává už časně v křesťanském
životě. Jeden důvod je zcela zřejmý. Reakce na první uvědomění
si Boží lásky, je domněnka že On nás miluje proto, že jsme
milování hodní, že něco v nás Boha přitahuje. Tak nejsme schopní
ocenit kouzlo lásky která nás miluje ne proto že my - ale navzdory
tomu jací jsme! C.S.Lewis vyjádřil boj našeho pyšného srdce
tak dobře:
Jak
říká Bunyon, když popisuje svou první domělou konverzi "Myslel
jsem si, že nebylo v celé Anglii člověka, který by Ho více potěšil
než já"... Když se dostaneme z tohoto stádia, jako další nabídneme
Bohu naší pokoru, aby ji Bůh ocenil. Tohle se Mu jistě líbit
bude! když ne tohle, potom Mu ukážeme naše "moudré" poznání, že
stále ještě nejsme dost pokorní. A tak: Hloubku pod hloubkou rafinovanost
za rafinovaností - stále tam zůstanou naše vlastní ideje
o naší atraktivnosti.... Je velmi lehké uznat - ale téměř nemožné
si uvědomit nadlouho, že my jsme jen zrcadla jejichž zář -
záříme li vůbec - je zcela závislá na slunci, které svítí na nás! Ale
počkej na okamžik - my přece musíme mít - trochu - alespoň trochu
vrozeného světla! Přece nejsme jen tvorové!!
Jsem
dalek toho, abych jen negativně ponižoval - to skutečné uvědomění
si, že v nás není zhola nic, co by nás doporučovalo Bohu, je
nádhernou startovací základnou pro pevnou důvěru v náš vztah k Němu
po věčnost... Jak říká Lewis: "Předstírání, že máme v sobě něco
našeho vlastního - nás držela od šťastné existence".. Důvod je jasný:
Pakliže nás Bůh miluje proto, že tak nějak si tu Jeho lásku zasluhujeme,
potom v případě že bychom se změnili, mohli by jsme tu lásku
ztratit! Ale miluje li nás jak říká ta nádherná pravda že "On je
Láska", pro to co On sám je, potom jistota že jsme zajištěni po věčnost
- protože On se nikdy nemění! Nikdy nemusíme mít obavy ze ztráty
Jeho lásky tím co uděláme nebo neuděláme!
Ale,
nemáme potom licenci postavit se Mu, dělat zlo, jít svou vlastní
cestou? Ano, cesta je otevřená - protože pravá láska se nevnucuje
těm, které miluje! Láska, která se snaží si přisvojit není
pravou láskou a nakonec ztratí vše, co si přivlastnila. Láska která
dává sama sebe a nečeká nic nazpět, inspiruje tu stejnou lásku
nazpět... Proto Písmo říká: "Milujeme
Ho, protože On nejdříve miloval nás"..1 Jan 4:19.. My nemáme žádnou lásku v sobě a ze sebe, jsme
pouze schopní milovat láskou, kterou nám dává On a v kapacitě kterou
nám dává za ocenění Jeho lásky. A je to právě to ocenění, které
v nás probouzí lásku k Němu, která roste a je nám stále více dražší...
NESTRANNOST BOŽÍ LÁSKY.
Víme-li
že On nás miluje ne pro něco co v nás je, ale proto že On
láska je, říká nám to něco velmi důležitého: Bůh miluje celé lidstvo
stejnou láskou! Není nijaký zvláštní důvod pro to, aby nás miloval
víc než ty druhé. On nedělá rozdíl mezi lidmi, nikdo není Jeho
favoritem. A zde vidíme další důvod pro odmítnutí názoru že Bůh
nemiluje celé lidstvo natolik, aby nechtěl v nebi každého. V
člověku není podklad (všichni jsme zhřešili a všechna naše srdce jsou stejná) pro Boha některé milovat a druhé ne, právě tak, jako není v
Bohu podklad, aby miloval někoho a druhého ne. Proto je nám řečeno,
že "Bůh tak miloval svět, že
poslal svého Syna do světa, aby svět skrze Něj mohl být spasený"...
A tak chápeme, že Boží láska
je pro celé lidstvo stejná a že je osobní. Boží láska není nějaký
ušlechtilý princip, nějaká neměnná kosmická síla, která obklopuje
humanitu v nějakém nezadržitelném procesu....
Bůh
miluje každou osobu jako jednotlivce a volá všechny, kteří
budou reagovat na Jeho lásku. On touží dát nejenom požehnání ale
SÁM SEBE všem těm, kteří Ho budou opravdově hledat - a upřímně pláče
pro ty, kteří odmítnou Jeho i Jeho lásku. Při tom na druhé straně
dovoluje Satanovi, aby si shromáždil své učedníky a postavil své
falešné království - zatím co dává lidem svobodu volby aby se rozhodli,
komu budou sloužit. ....Bylo by ovšem chybné se domnívat že
proto že Bůh pláče a touží po naší lásce, proto, že by nás jakkoliv
potřeboval!
Zde
opět máme rozdíl mezi Bohem Bible a falešnými Bohy světových
náboženství. Aláh Islámu je samostatná entita, který byl vždy
sám a nemohl pocítit lásku nebo přátelství, dokud nestvořil jiné
bytosti. Brahman Hinduismu, který je "VŠECHNO", nemůže milovat či
mít přítele, protože je neosobní a vše-zahrnující. A tak zde nemůže
existovat vztah "Já-Ty". Na rozdíl od nich, Bůh Israele se důsledně
představuje v celé Bibli - od Genese až po Apokalypsu - jako
Jednota Třech Osob. Otec Syn a Duch měli stále mezi sebou přátelství
i lásku a komunikovali spolu v dokonalé harmonii, a tak nepotřebovali
existenci žádné další bytosti.
My
jsme ti, kteří mají potřebu - a náš problém je v tom, jak říká
Augustin, že dáváme přednost menším - nebo dokonce falešným potřebám.
Jestliže milujeme Boha pro to, že potřebujeme Jeho ochranu
a péči, potom ztrácíme radost z milování Boha pro Něj samého!
Všechno ostatní je přidané požehnání. Dokonce i vedoucí Křesťané
byli podvedení tím, že přijali "žebříček potřeb", který přednesl
Abraham Maslow, humanista bez Boha, jeden z otců New Age Hnutí.
Maslow učil, že menší lidské potřeby, jako jídlo, oblečení, obydlí
a.t.d. musí být splněné jako první. Teprve potom může přijít jakékoliv
ocenění vyšších etických a spirituálních hodnot. To je kontradikce
Bible, která říká "nejprve
hledejte království Boží".. a zároveň je na překážku láskyplnému
vztahu, který máme mít s Kristem! A přesto Maslow svým učení
otrávil církve, s dalším jedem psychologie...
RADOST A USPOKOJENÍ NEBE.
Co
chceme od osoby kterou milujeme? Ne věci, ne dary, ale bližší
spojení, více lásky, více intimního přátelství. Tím se dostaneme
tam, kde dáváme sebe v touze potěšit Toho, kterého opravdu
milujeme. Bylo nám řečeno, že Bůh nám dá koruny a odměny v
nebi. Je vyloučeno abychom pochopili co to znamená, protože máme tak
hrozně mlhavou představu o tom, jaké nebe vlastně je! Aťuž jsou
ty odměny cokoliv, víme že budou vyjadřovat Jeho schválení - něco
jako prohlášení že jsme, nějakou menší měrou, jak On dal svou milost, svého Boha potěšili. Jen ta
skutečnost sama o sobě je již odměnou, jakou si kdy můžeme přát a
bude nás těšit na věčnost. Její očekávání by nám mělo přinést radost
už zde, na zemi.
Není
neobvyklé, když se Křesťan cítí pokleslý - i možná deprimovaný.
Občas cítíme, že je vyloučeno (když si uvědomíme, že On nemá žádný důvod nás milovat) aby s námi kdy mohl být spokojený. Jistě
že věčnost nám přinese pocit smutku spíš, než odměny za ten náš
ubohý výkon. Toužíme slyšet "Dobře,
služebníku dobrý a věrný, nad málem jsi byl věrný ..vejdi v radost
svého Pána" Matouš 25:23 ale máme obavu, že tomu tak nikdy být
nemůže! Taková pokora srdce, protože odráží jednoduchou pravdu naší
situace, vyjma Jeho milosti, Křesťanovi sluší - ale v těch chvílích
je dobré si připomenout slova Písma:
"Proto
nesuďte předčasně, dokud nepříjde Pán který osvítí i věci
skryté ve tmě a zjeví úmysly srdcí a tehdy se každému dostaneme
pochvaly od Boha". 1 Korint. 4:5... Taková chvála - nevzbudí v nás nějaký pocit potěšení z
nás samých v domnění, že přece jenom v nás něco dobrého je? Pakliže
ano, takový postoj by zatemnil Boží slávu a oloupil nás o radost
nebe. Co je to za radost? Nejde o to stát se něčím nebo
někým, kdo by si zasloužil chválu. Měl by to být stav úžasu, ohromení
a vděčnosti z toho, že On si nás vezme k sobě a udělá z nás radost
Jeho srdce...
Nikdy,
nikdy nebudeme hodni nebe, nebo Jeho lásky. Nějaký pocit
vlastní ceny by zničil všechno tím, že by obrátil pozornost a
slávu na nás. Vždy budeme tvorové a On Stvořitel! Vždy budeme hříšníci
spasení milostí a vykoupení Jeho krví, a On bude navždy naším
Spasitelem. Protože nás naplnil svou láskou, naší touhou - navždy
- bude vidět Ho oslaveného a chváleného se vší kapacitou, kterou
On dodává. Jeho věčná radost nám bude žehnat sama od sebe!
Takový
bude zázrak nebes. Možnost, že by On mohl být námi potěšen,
přináší radost za hranice našeho dnešního porozumění. To že
každý obdrží pochvalu od Boha neznamená, že každý bude pochválen na
stejném stupni. Každý pohár bude přetékat radostí, ale některé poháry
budou hlubší než druhé. Nebude ani potřeba tyto rozdíly zaznamenat,
ale i kdyby byly zřejmé, takové porovnání nebude mít vůbec
žádný smysl v prostředí nebeského blaha... Vše co On je, plná nekonečnost
Jeho osoby, to bude mít každý bez rozdílu...
David,
který znal Boha dobře, nám prozrazuje tajemství blízkého vztahu, který on
prožíval" O jedno jsem prosil
Hospodina, a jen o to budu usilovat; abych v Jeho domě bydlel všechny dny, pohlížel
na Jeho slávu a studoval Jeho vůli".. Žalm 27:4... Není pochyb o tom, že poznávat
Boha a prožívat kouzlo Jeho lásky bylo Davidovou touhou, jak mnoho
jeho žalmů dosvědčuje: "Bože, ty
jsi mým Bohem, hledám Tě za úsvitu, má duše po Tobě žízní" Žalm 63:1...
I přes odmítnutí, která David prožil
jak od rodiny, tak i od přátel, jeho srdce bylo naplněno
radostí z Pána - radostí, která ho posilovala v době všech těch
strastí..... Měl také hluboké porozumění nebe a věděl že radost, kterou
částečně prožil na zemi, bude plně realizovaná v nebi. Je to
očekávání nebeské radosti a intensivní rozkoše z Boží přítomnosti,
které zdvihá naše naděje z této země na nebe. V jeho meditaci na Žalm
48, Augustin píše že "v nebesích bylo slíbeno to, co na zemi
hledáme"... V jiném Žalmu David
napsal: "Stezku života mi dáváš
poznat; ve Tvé přítomnosti je radost, ve Tvé pravici je blaho".. (16:11).
VÝZVA PRO NAŠE SRDCE.
Pavel
píše, že v posledních dnech budou "lidé
více milovat požitky než Boha" v 2 Timoteovi 3:4.. Jaké obvinění! Jaká výzva k přezkoumání našich předností! Jak se
budeme jednou stydět až si uvědomíme, že ubohé radosti tohoto světa
nás oslepovaly od nekonečné a věčné radosti, kterou Bůh připravil pro
ty, kteří Ho milují... Jak špatná výměna: Nebeské za Pozemské! Už před 200 lety William
Law napsal: Až chtíče těla dojdou k poslednímu dnu, a pýcha života
bude mít jen mrtvé tělo za příbytek, pak lidská duše pozná že nic
nevlastní a ani nemůže prohlásit "Udělám to", "To je mé". Potom
všechno co člověk má či dělá, bude buď Boží sláva v něm manifestovaná,
nebo síla pekla vlastnící jeho duši. Čas, kdy si člověk hraje se slovíčky,
honí se za postavením, a baví se hloupými hračkami marnivého světa
nebudou trvat déle, než on je schopný jíst a pít s tvory tohoto světa.
Až ten čas přijde, musí se vzdát všech pokladů a poct jak pravil
Šalamoun: "Marnost nad
marnost"....
Zaznamenali
jsme Janův slib, že naděje Kristova návratu má očistný vliv na ty, kteří
se těší. Čistota srdce je potřebná, máme-li vidět Boha (Matouš
5:8). Ježíš se zdál klást na to velký důraz,
když varoval: "Když si však
špatný služebník řekne "Můj pán nepřichází", Matouš
24:48. Stojí za zamyšlení to, že náš Pán
spojuje špatnost v radosti nad myšlenkou, že Jeho návrat bude opožděný
- zatím co spravedlnost je vytvářená radostným očekáváním Jeho
návratu.
Zcela
jistě nám ukazuje důležitost pevné naděje v Jeho iminentní návrat za kterou, jak
učí Pavel, se dostane "koruna spravedlnosti". 2
Timoteovi 4:8. A opět je zde implikace
že netěšit se na Jeho příchod, otevírá cestu zlu do našeho nitra. Ukazuje to nedostatek
lásky ke Kristu a příliš lásky k naším sobeckým ambicím, které
by Jeho návrat jistě přerušil. Je třeba požádat Pána, aby prozkoumal
naše srdce v tomto směru.
Existují
nějaké věci které chceme dokončit, místa, která bychom
chtěli ještě navštívit, a dokonce i - vítězství přivést lidi ke
Kristu, která jsou pro nás důležitější, než být vytrženi z této planety
a žít v nekonečné přítomnosti Krista? Je to postoj našeho srdce,
který dělá ten rozdíl!
"Máme-li naději v Kristu jen pro tento život, potom jsme
nejubožejší ze všech lidí" prohlašuje
Pavel v 1 Korint. 15:19.
Křesťan
který je plný radosti, vložil svou naději na nebe. On nežije
pro tento svět a dělá oběti, aby potěšil svého Pána a aby si mohl
být jistý tím, že jednou v nebi uslyší to své "dobře jsi udělal"... Bible je plná příkladů těch kteří, aby potěšili Boha, se otočili
zády k pozemským odměnám a poctám. Ti budou mít po celou věčnost
potěšení z toho, že tak učinili.
Tak
zní zpráva z dopisu Židům kapitola 11, kde dostáváme seznam
hrdinů a hrdinek víry a je nám řečeno o jejich hrdinských činech.
Nejnápadnější charakteristika každého na tom seznamu je skutečnost,
že jejich finální naděje byla v nebe. Když byli donuceni udělat volbu,
zvolili nebe. Bůh není dlužníkem nikoho! Představa kterou někteří
lidé mají, že utrpení pro Krista a odmítnutí všeho
abychom potěšili Boha, je karikatura kterou nakreslil sám Satan.
Pravda, žádný kdo umírá, nelituje že přišel o nějaké světské
radovánky, poklady či pocty tím že sloužil Bohu. A
jak by mohli ti, kteří ztratili vše, byli mučeni, zavřeni a i
zabiti, litovat skutečnosti, že na ně čeká věčná odměna?
Pavel
připomíná: "Mám za to, že
utrpení naší doby není zcela nic v přirovnání k slávě, která bude skrze
nás manifestovaná.
Římanům 8:18.
Protože
naše malé útrapy, které trvají po okamžik, vytvářejí
v nás
mnohem větší váhu věčné slávy"...2 Korint. 4:17..
Mojžíš
viděl věčnou nebeskou perspektivu po celý svůj život a
proto "odmítl být synem dcery
faraóna" a raději se rozhodl
pro útrapy společně se svým lidem raději, než pro bohatství a moc na dvoře
faraóna. Nikdy ho nenapadlo, že by to měl ještě nějaký čas vydržet,
než se posadí na egyptský trůn a tak získá nejlepší způsob jak
"rekonstruovat" egyptskou společnost a kulturu do zbožné formy! "Kristovo
pohanění pokládal za větší bohatství, než všechny poklady Egypta,
protože upíral svou mysl k budoucí odplatě". Židům 11:26..
LÁSKA - ZÁVAZEK NA VĚČNOST.
Víme,
že - jako Jeho nevěsta bychom měli toužit být v Jeho přítomnosti
a je nám líto, že se netěšíme na Jeho příchod tak, jak bychom
měli. Jak probudit naší lásku k Němu? Za prvé si musímě uvědomit,
že láska není jen sentimentální pocit který nás chytí bez naší
kontroly. Manželství se rozpadají mezi mnoha Křesťany, protože manžel
či manželka tvrdí že už toho druhého "nemiluje" a nebo že se "zamilovali"
do někoho jiného. TO NENÍ LÁSKA ALE PADĚLEK VYROBENÝ V HOLLYWOODU!!!
Láska v sobě zahrnuje neotřesitelný závazek jednoho k
druhému a to znamená nejenom emoce, ale AKT VŮLE - jehož možnost Kalvínismus
popírá. Kristus je náš příklad a manželé mají milovat své
ženy tak, jako On miloval Církev. Manželství po příkladu Ježíše Krista
nebude jenom samý svátek a sluníčko, ale může právě tak zahrnovat
občas dávku zloby, nenávisti a nepochopení, které oplácíme
láskou. To je přesně jak to udělal Kristus a to je ten druh
lásky který mají mít manželé jeden pro druhého...
Nejenom
že láska vyžaduje věrný závazek ale je to závazek ve smyslu
Božího příkazu: Budeš milovat
Boha celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí a svého
bližního jako sebe samého". Jistě, láska zahrnuje
hluboké city, ale je to v prvé řadě uposlechnutí Božího
příkazu! Chce to ochotu nechat Boha vyjádřit svou lásku skrze nás.
Kristus se nám zavázal na věčnost a očekává od nás to stejné. A tak
nemilujeme-li naše partnery v manželství, nemáme ani tu pravou lásku
k Bohu, ať už to prohlašujeme jakkoliv hlasitě. Další důvod proč
se těšíme na Jeho příchod je, že chceme vidět, jak náš Spasitel
bude plně oslavený na této zemi, kde dříve nalezl pouze odmítnutí,
opovržení, posměch... Srdce těch kteří milují Krista, truchlí když
vidí jak tento svět, zaslepený pýchou jde za svou vidinou
plastické utopie v dokonalém odmítnutí Toho, kdo touží zachránit každého
z věčnosti hrůzy, kterou na sebe přinášejí. Milujeme-li Krista, chceme Ho
vidět v plné poctě a slávě, které si zaslouží.
Náš
vztah s Kristem bude navždy dokonalá láska. Až Ho uvidíme,
víra a naděje ustoupí a dá místo zraku. Ale láska, dokonalá
láska vydrží s námi navždy.... On si přeje být v naší přítomnosti
mnohem více, než my jsme schopní toužit po Jeho. A protože
On si získal naše city, my budeme věčně svázáni naší láskou k
Němu - láskou která nejenom plyne k nám od Boha, ale která se od nás
k Němu - skrze naše očištěná srdce - vrací v čistotě a lásce. A to
bude Jeho věčný dar.
Znamení
že Jeho návrat je blízký, jsou všude kolem nás jako nikdy
před tím. Spící církev může být velmi brzy probuzená voláním, o
kterém Kristus hovořil v podobenství, které je velmi obtížné pochopit,
ale které se může splnit každým dnem:
"Když
ženich nepřicházel, na všechny přišla ospalost a usnuly. Uprostřed
noci se rozlehl pokřik "Ženich je tu, pojďme mu naproti!"
Matouš 25:5-6..
Konec .
2.11.1997...12:08:34...