Věnec Paris-Brest
(Mary Berry: "Dezerty a cukroví", Slovart Praha, 1992, francouzská kuchyně)
Věnec Paris-Brest - je upečen z odpalovaného těsta francouzsky označovaného "pâte à choux" (pâte = těsto, choux = kapusta, zelí), což může být přeloženo jako "kapustičkové těsto". Pokud hromádky těsta umístíme na plech do kruhu a blíž k sobě, během nabytí v troubě se spojí ve věnec. Případně můžeme těstem naplnit cukrářský pytlík a vytvořit z těsta širší kruh jeho pomocí (viz. ilustrační obrázky ZDE). Upečený věnec - veliký větrník - je naplněn šlehanou smetanou s příchutí koňaku a politý silnou vrstvou čokoládové polevy. Poprvé byl upečen pařížským pekařem v roce 1891 ve tvaru věnce na počest cyklistického závodu Paříž-Brest - a takový je i jeho cukrářský název.
Věnec Paris-Brest
Suroviny pro 10 porcí:
Na odpalované těsto:
  • 120 g másla
  • 250 ml vody
  • 150 g hladké mouky
  • 4 vejce
    Na naplnění:
  • 450 ml smetany
  • 2 lžíce koňaku
    Na čokoládovou polevu:
  • 90 g nalámané čokolády na vaření
  • 1 1/2 lžičky zlatého sirupu nebo medu
  • 1 1/2 lžičky mléka

    Postup přípravy:
  • Troubu předehřejeme na 200°C (plyn stupeň 6), plech vymažeme tukem a vysypeme moukou nebo pokryjeme papírem na pečení. Připravíme odpalované těsto.
    Příprava odpalovaného těsta:
    Do kastrolu dáme máslo a vodu, postavíme na střední plamen a zahříváme, až se máslo rozpustí a směs začne vřít.
  • Kastrol sundáme z plamene, přidáme najednou mouku a vařečkou mícháme, až se směs přestane lepit na stěny pánve a vytvoří hladkou kouli.
  • Po chvilcve chladnutí přidáme 4 vejce jedno po druhém a každé zapracujeme zvlášť tak, až je těsto hladké a lesklé.
    Kladení těsta do tvaru věnce
  • Jako šablonu použijeme talíř o průměru 17,5 cm a nakreslíme kruh do mouky na plechu nebo na pečící papír.
  • Vrchovaté lžíce těsta přeneseme pomocí gumové stěrky do nakresleného kruhu, aby 10 kopečků těsta vytvořilo souměrný věnec.
    Pečení věnce a plnění:
  • Věnec pečeme 40 minut nebo až je těsto upečené dozlatova, pak vypneme troubu a necháme zde věnec ještě 15 minut a necháme vychladit na drátěném roštu.
  • Dlouhým pilkovým nožem rozkrojíme věnec vododrovně na poloviny.
  • V malé míse ušleháme smetanu až se tvoří pevné špičky, přimícháme koňak, lžící naplníme krémem spodní díl věnce a přiklopíme horní díl.
    Příprava čokoládové polevy:
  • V kastrolu se silným dnem nahříváme nalámanou čokoládu s máslem, sirupem a mlékem a často mícháme, aby byla poleva hladká.
  • Čokoládovou polevu lžící pečlivě naneseme na povrch věnce, aby povrch byl hladký a lesklý.
  • Nepodáváme ihned, ale uložíme do chladničky.
  • Dobrou chuť! - Bon Appétit!

    Další recepty z odpalovaného těsta v DDK:
  • Gougéres - slané francouzské sýrové bochánky oblíbené k vínu v burgunských sklípcích ve Francii.
  • Větrníky s tvarohovým krémem - sladké bábinčiny větrníky z úsporného odpalovaného těsta.
  • Salcburské nočky s kakaovým krémem - z vařeného odpalovaného těsta oblíbené již ve starobylé Praze.
  • Čokoládové profiteros z Vendeé - malinké bochánky z odpalovaného těsta plněné vanilkovou zmrzlinou polité nebo obalené v čokoládě.
    Charles TerrontHistorie závodu Paříž-Brest. Byl to první cyklistický závod v roce 1891 o délce 1200 kilometrů z Paříže do Brestu a zpět do Paříže ("PBP"), byl testem lidské houževnatosti a cyklistické zdatnosti. Dodnes je pořádán každé čtyři roky společností "Audax Club Parisien". Je nejstarší cyklistickou událostí tohoto druhu. Vedl po otevřených silnicích a dodnes stále stejnou trasou, která začíná na jihozápadní straně Paříže a vede do 600 km vzdáleného přístavu Brest na pobřeží Atlantiku; pak se vrací stejnou trasou zpět. Před sto lety to nebyl, na prašných kostrbatých cestách, tváři v tvář nepřízni počasí horských hřebenů, vůbec žádný výlet. Tehdy byl stanoven časový limit 90 hodin, ve kterém museli jezdci dojet, aby dostali prestižní medaili a byli zapsání do "Velké knihy". V roce 1891 lidé ještě něvěděli co sebou nese cyklistika, neboť byla ještě v plenkách. Někteří lékařští odborníci denně poukazovali na nebezpečné účinky jízdy na kole jak pro tělo, tak pro duši. Přesto šlapání do pedálu se stávalo stále populárnější. Byly pořádány závody na uzavřených cyklodromech a ženy se vehementně hlásily o svá práva na požitky z bicyklování. Proto měl první silniční závod "PBP" tak širokou publicitu, která podnítila ohromný zájem lidu obecného tj. měl velkou sledovanost, jak by řekli dnes s uspokojením v televizi Nova. Vítěz závodu "Charles Terront", ač značně unaven triumfálně došlapal zpět do Paříže po třech dnech, po téměř 70 hodinách strávených na cestě beze spánku. Přes časnou hodinu ranní na jeho příjezd v Paříži čekalo více než deset tisíc jásajících díváků. Terront se stál národním hrdinou - celebritou. Něco málo přes polovina startujících závod v průběhu vzdala a odploužila se na nejbližší železniční stanici. Asi stovka dalších pokračovala a přijížděla do Paříže v ještě průběhu následujících sedmi dní. I když finační ceny byly rozdány jen do 17. místa, bylo rozhodnuto, že všichni, kteří prokázali "lví srdce" a závod statečně dojeli, dostanou památeční medaily s vyrytým svým jménem a časem dojezdu. Tak se zrodil legendární závod Paris-Brest-Paris, předchůdce dnešního velkého klání profesionálů - "Tour de France".
    nahoru
    ZPĚT do kapitoly
    ZPĚT do SLADKÉ DDK
    HOME
    [CNW:Counter]